انواع بست لوله

بست لوله

بست لوله گروه صنعتی لینکران - linkran


بست لوله از تجهیزات فنی می باشد که برای اتصال و ثابت سازی لوله‌ها استفاده می‌شود که برای افزایش ایمنی، کنترل و کاهش نیروها و تنش‌های لوله و تجهیزات متصل به لوله، باید در هنگام طراحی با توجه به نوع، جنس و کاربرد لوله‌ها، اتصالاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند متناسب با نوع کاربری و شرایط پروژه انتخاب شوند.

اقدامات لازم جهت اجرای لوله کشی

اجرای لوله کشی - گروه صنعتی لینکران linkran

برای اجرای لوله کشی لازم است که لوله‌ها در هر مسیری که عبور می‌کنند در محل خود در حالت و موقعیت معین به وسیله بست لوله ثابت نگه داشته شوند. گروه صنعتی لینکران انواع بست های عایق دار و بدون عایق را برای کاربری‌های متفاوت تولید می‌کند در هر سناریویی که بخواهید لوله‌ها یا کابل‌ها را در امتداد دیوارها و زیر سقف‌ها و رایزر ها نصب، پشتیبانی و مهار کنید می‌توانید از انواع بست لوله لینکران استفاده کنید.

انواع لوله

لوله ها طیف وسیعی از اندازه ها و قطرها دارند که از مواد مختلفی ساخته شده اند. در ادامه به معرفی مختصری از انواع لوله های پرکاربرد میپردازیم.

 لوله های پرکاربرد

۱. لوله های فولادی گالوانیزه

۲. لوله های مسی

۳. لوله های پلی اتیلن مُشبک

۴. لوله های پنج لایه پلی اتیلن مُشبک آلومینیم پُلی اتیلن مُشبک

۵. لوله های پُلی اتیلن با دمای بالا PE لوله های پنج لایه پلی اتیلن با دمای بالا

انواع بست لوله

گروه صنعتی لینکران دارای بست‌های لوله متنوع با کاربری‌های متفاوت الکتریکال و مکانیکال می‌باشد. که مزیت اصلی استفاده از انواع بست لوله سهولت نصب و حذف هرگونه عملیات جوشکاری است. انواع بست لوله شامل بست‌ لوله آب مصرفی، سرمایش و گرمایش، آتش نشانی، فاضلاب، کانال گرد هوا و… می باشد، که در ادامه به معرفی مختصری از موارد پرکاربرد این نوع از بست های لوله می‌پردازیم.

جهت مشاهده تمام بست لوله های تولید گروه صنعتی لینکران، می توانید از صفحه محصولات انواع بست لوله بازدید نمائید.

بست لوله های پرکاربرد

  • بست لوله چند منظوره CST

بست چندمنظوره لولهCST

بست دو طرف پیچ Two Screws Pipe Clamp

بست لوله چند منظوره - CST - گروه صنعتی لینکران linkran

یکی از رایج ترین انواع بست لوله می‌باشد که برای کاربری‌های مختلف اعم از آب مصرفی، سرمایش و گرمایش، گاز طبی وکانال‌های دایره‌ای با سایز کمتر از ۲۰۰ میلیمتر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع بست لوله CST گروه صنعتی لینکران دارای عایق EPDM بوده و از اصطکاک و تماس فلز به فلز جلوگیری می‌کند. سایز مهره این بست لوله M8,M10 میباشد که در پروژه‌ها با توجه به نیاز می‌توان با عایق و بدون عایق استفاده کرد. جنس این نوع از بست لوله از فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد که به‌صورت کروم و استنلس استیل نیز قابل تولید می‌باشد. از مزیت‌های این بست لوله تنظیم قطر داخلی بست با قطر خارجی لوله می‌باشد چون پیچ‌های کناری این نوع از بست لوله قابل تنظیم است و این بست لوله را می‌توان برای لوله‌های فلزی ، پوش فیت ، پنج لایه ، پلی پروپیلن و …. استفاده کرد و این نوع بست لوله به‌صورت آویز و نشیمن روی پروفیل به صورت زیر سقفی، رایزری و دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنر بست لوله چند منظوره - CST - گروه صنعتی لینکران linkran

  • بست لوله دو پایه برای بارهای سنگین CSS

بست سنگین دو پایه CSS

Short Pipe Strap

این نوع از بست لوله برای باربری متوسط و سنگین مورد استفاده است. این نوع بست لوله داری روکش EPDM بوده که ازاصطکاک و تماس مستقیم فلز به فلز جلوگیری می‌کند که با توجه به نیاز پروژه می‌توان با عایق و بدون عایق مورد استفاده قرار گیرد و از جنس فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد که به‌صورت کروم و استنلس استیل نیز قابل تولید است طراحی این نوع بست لوله به گونه ایست که برای رایزر ها و لوله‌های زیر سقفی ودیواری برای کاربری‌های مختلف از قبیل ساختمانی، بیمارستانی، صنعتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست لوله دو پایه برای بارهای سنگین- CSS - گروه صنعتی لینکران - linkran

از بست لوله برای باربری متوسط و سنگین مورد استفاده است. این نوع بست لوله داری روکش EPDM بوده که ازاصطکاک و تماس مستقیم فلز به فلز جلوگیری می‌کند که با توجه به نیاز پروژه می‌توان با عایق و بدون عایق مورد استفاده قرار گیرد و از جنس فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد که به‌صورت کروم و استنلس استیل نیز قابل تولید است طراحی این نوع بست لوله به گونه ایست که برای رایزر ها و لوله‌های زیر سقفی ودیواری برای کاربری‌های مختلف از قبیل ساختمانی، بیمارستانی، صنعتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست لوله دو پایه برای بارهای سنگین- CSS - گروه صنعتی لینکران - linkran

  • بست لوله آتش نشانی کلویس ( رکابی ) CCH

بست لوله آتش نشانی کلویس CCH

Clevis Hanger بست لوله آتش نشانی قابل تنظیم با باربری بالا که طراحی این نوع بست لوله مطابق با استانداردهای NFPA می‌باشد. اتصال این بست با سازه ساپورت به‌ وسیله دو مهره می‌باشد که مهره پایین برای تنظیم خط لوله به سطح مورد نیاز استفاده می‌شود و مهره بالایی برای جلوگیری از شل شدن در اثر لرزش استفاده می‌شود. در طراحی این بست لوله آزادی حرکت در راستای افقی و رگلاژ عمودی نیز دیده شده است. این نوع بست لوله برای لوله‌های آتش نشانی و اطفای حریق برای تجهیزات ساختمانی، صنعتی و بیمارستانی و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست لوله آتش نشانی گلابی شکل- CSH - گروه صنعتی لینکران linkran

  • بست لوله آتش نشانی گلابی شکل CSH

بست گلابی شکل لوله آتش نشانی CSH

Adjustable Sprinkler Hanger بست لوله گلابی شکل یکی از رایج ترین نوع بست برای لوله‌های آتش نشانی می‌باشد که قابل رگلاژ عمودی بوده و از جنس فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد و به‌صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید است. طراحی این نوع بست مطابق با استاندارد NFPA می‌باشد و اتصال این بست با سازه ساپورت به‌وسیله دو مهره می‌باشد که مهره پایین برای تنظیم خط لوله به سطح مورد نیاز استفاده می‌شود. و مهره بالایی برای جلوگیری از شل شدن در اثر لرزش استفاده می‌شود. این نوع بست برای لوله‌های آتش نشانی و اطفای حریق برای تجهیزات ساختمانی، صنعتی و بیمارستانی و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست لوله آتش نشانی گلابی شکل- CSH - گروه صنعتی لینکران - linkran

  • بست لوله تک پایه برای بارهای سنگین CBP

بست تک پایه بارهای سنگین CBP

Heavy Duty Pipe Clamp بست لوله تک پایه برای بارهای سنگین می‌باشد که در این بست لوله رگلاژ عمودی میسر شده است این نوع بست لوله داری روکش EPDM بوده که از تماس مستقیم فلز به فلز جلوگیری می‌کند که با توجه به نیاز پروژه می‌توان با عایق و بدون عایق مورد استفاده قرار گیرد و از جنس فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد که به ‌صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید می‌باشد طراحی این نوع بست لوله به گونه ایست که هم به‌ صورت آویز و هم به‌ صورت نشیمن روی پروفیل برای رایزر ها و لوله‌های زیر سقفی، ساپورت های دیواری و کاربری‌های مختلف اعم از لوله کشی تجهیزات ساختمانی، لوله‌ها و تجهیزات بیمارستانی و صنعتی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

بست لوله تک پایه برای بارهای سنگین CBP - گروه صنعتی لینکران linkran

  • بست لوله کرپی CUB

بست لوله کرپی- CUB

U Bolt Pipe Clamp یکی از پرکاربردترین نوع بست های لوله بست لوله کرپی می‌باشد که یک مفتول U شکل با انتهای رزوه شده که همراه با مهره و واشر بسته می‌شود که از جنس فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد که به‌ صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید می‌باشد. این نوع بست لوله برای لوله کشی تجهیزات ساختمانی، صنعتی، بیمارستانی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست لوله کرپی- CUB - گروه صنعتی لینکران linkran

  • بست لوله فاضلابی CPW

بست لوله پلیمریCPW

PVC Pipe Clamp بست لوله فاضلاب و آب باران که براساس استاندارد لوله‌های فاضلابی طراحی شده است از جنس فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد که به‌صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید می‌باشد در این نوع بست لوله با اتکا به رگلاژ عمودی این نوع بست می‌توان شیب مورد نظر در سیستم لوله‌های فاضلابی را میسر کرد و داری روکش EPDM بوده که از تماس مستقیم فلز به فلز جلوگیری می‌کند این نوع بست لوله فاضلابی لینکران به‌صورت دیواری و زیر سقفی لوله‌های PVC- پوش فیت- ۵ لایه- پلی پروپلین و.. برای تجهیزات ساختمانی، صنعتی، بیمارستانی و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست لوله فاضلابی- CPW - گروه صنعتی لینکران linkran

  • بست لوله عایق دار – CBI

بست عایق دار لوله CBI

Insulation Support Clamp از جنس فولاد با روکش گالوانیزه تولید شده است می‌باشد که به‌صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید می‌باشد و برای استفاده با عایق های پلی یورتان یا کلسیم سیلیکات با مقاومت مکانیکی بالا به کار می رود که از تماس مستقیم فلز با فلز جلوگیری می‌کند. طراحی این نوع بست به گونه‌ ایست که برای رایزرها و لوله‌های زیر سقفی و دیواری و برای کاربری‌های مختلف اعم از لوله کشی تجهیزات ساختمانی، لوله‌ها و تجهیزات بیمارستانی و صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست لوله فاضلابی- CPW - گروه صنعتی لینکران linkran

  • بست کانال دایره ای CRD

بست کانال دایره ای – CRD

بست کانال دایره‌ای روکش‌دار تک‌آویز برای مهار کانال‌های هوای دایره‌ای طراحی شده است. این نوع بست کانال از جنس فولاد با روکش گالوانیزه تولید شده و دارای روکش EPDM می‌باشد که از تماس مستقیم فلز با فلز جلوگیری می‌کندو باعث جذب نوسانات کانال و صدا نیز می‌گردد. اتصال بست کانال دایره‌ای با سازه ساپورت با آویز راد یا (پیچ متری) بوده و بست سایز متناسب کانال دایره‌ای به‌وسیله دو مهره به راد متصل می‌شود.

بست لوله فاضلابی- CPW - گروه صنعتی لینکران linkran

بست لوله چنگکی-CGS

بست چنگکی لوله CGS

این نوع بست لوله به‌صورت متداول برای لوله‌های برق استفاده می‌شود ولی به‌صورت کلی از این بست لوله برای مهار لوله های سیستم های آبرسانی، برق ، آتش نشانی و همچنین کابل های برق می‌توان استفاده کرد. این محصول به صورت دو تیکه و از ورق گالوانیزه تولید می گردد و به‌صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید می‌باشد که بر روی پروفیل‌های کلاس G نصب می‌شود و با عبور دادن لوله (یا کابل برق) از داخل آن با پیچ و مهره بسته می شود.

از این نوع بست لوله می‌توان در شرایط مختلف مانند نصب در سقف، نصب بر روی دیوار (به‌صورت عمودی) و نصب بر روی ساپورت های آویز (به‌صورت افقی) استفاده کرد. از مزایای این نوع بست حذف جوش کاری، سوراخکاری، سرعت بالای نصب، امکان اعمال تغییرات ناگهانی، صرفه جویی در وقت، سرمایه و حفظ ایمنی و سلامت کار است.

بست لوله فاضلابی- CPW - گروه صنعتی لینکران linkran

بست اسلایدر –CCS

بست عایق دار CCS

Sliding Frame with Polyurethane Insulation

بست لوله مدل CCS لینکران امکان حرکت طولی لوله به دلیل انبساط گرمایی را فراهم می نماید و از جنس فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد و به‌صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید می‌باشد. این محصول بدون نیاز به جوشکاری و سوراخ کاری قابل نصب می‌باشد و هم با عایق پلی یورتان و هم با عایق EPDM موجود می‌باشد که استفاده از اسلایدر با عایق پلی یورتان به دلیل مقاومت مکانیکی بالا از آسیب رسیدن به عایق حرارتی لوله هنگام حرکت طولی لوله جلوگیری می کند که از مزایای استفاده اسلایدر با عایق پلی اورتان می‌باشد.

بست لوله فاضلابی- CPW - گروه صنعتی لینکران linkran

بست لوله فیکس پوینت- CFP

بست فیکس پوینت لوله CFP

برای جلوگیری از جا به جایی ، تغییر جهت دادن و تغییرات نامطلوب لوله و برای ثابت کردن خطوط از فیکس پوینت استفاده میشود که از جنس بست فیکس پوینت لوله CFP

برای جلوگیری از جا به جایی ، تغییر جهت دادن و تغییرات نامطلوب لوله و برای ثابت کردن خطوط از فیکس پوینت استفاده میشود که از جنس فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد و به‌صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید می‌باشد. مطابق جدول زیر از این نوع بست لوله می‌توان برای مهار لوله‌ها از انواع فیکس پوینت لینکران استفاده کرد.

بست لوله فاضلابی- CPW - گروه صنعتی لینکران linkran

d8%b2%d9%87/”>فولاد با روکش گالوانیزه می‌باشد و به‌صورت کروم و استنلس استیل هم قابل تولید می‌باشد. مطابق جدول زیر از این نوع بست لوله می‌توان برای مهار لوله‌ها از انواع فیکس پوینت لینکران استفاده کرد.

بست لوله فاضلابی- CPW - گروه صنعتی لینکران linkran

برای کسب اطلاعات بیشتر به زیرصفحه های مرتبط با همین صفحه مراجعه نمایید و یا با شماره های دفتر مرکزی گروه صنعتی لینکران تماس حاصل فرمایید.

نویسنده : مهندس آرامش برلیان

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر