انواع متداول انکر بولت بتن

انواع متداول انکر بولت بتن

انکر بولت بتن برای اتصال تجهیزات سبک بر روی بتن مناسب هستند ، اما وقتی نیاز به تحمل بارهای بیشتر باشد، انکربولت های متصل به بتن بهتر هستند.
دانستن اینکه کدام انکربولت برای چه کاری مناسب هستند آنقدرها کار سختی نیست ، به شرطی که بدانید انکربولت های مختلف بتن چه هستند، چه کاری انجام می دهند، و چگونه این کار را انجام می دهند.

متداول ترین انواع انکر بولت های بتن

تفاوت اصلی انواع انکر بولت بتن در نر یا ماده بودن آنها است.
انکربولت های نر در یک سوراخ از قبل حفر شده قرار می گیرند و از طریق مهره و واشر ، فیکسچر (جسمی که باید متصل شود) را به بتن محکم می کنند. انکربولت های ماده وارد سوراخ ایجاد شده در بتن می شوند. سپس فیکسچر بر روی سوراخ قرار می گیرد و یک پیچ از طریق فیکسچر وارد شده و در سوراخ انکربولت قرار می گیرد.
برای فعال سازی انکربولت ماده، نیاز به ابزار خاص نصب وجود دارد.انکربولت ها تفاوت های دیگری نیز دارند. در اینجا ۷ نوع متداول انکر بولت بتن گروه صنعتی لینکران آورده شده است.

انکر بولت گوه ای

از انکر بولت بتن گوه ای از نوع نر بوده و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا در برابر خوردگی مقاوم ، نصب آن آسان و یکی از محکمترین و قوی ترین انکر بولت های بتن است.
در واقع این انکربولت از دو قطعه چسبیده به هم ساخته شده است . یک قطعه در انتهای بالا که رزوه شده و انتهای دیگر آن متشکل از مکانیزمی شامل یک گیره و گوه ای است که بین بدنه انکربولت و دیواره سوراخ قرار گرفته و منبسط می شود.
انکر بولت بتن گوه ای معمولاً گزینه خوبی برای کاربرد در بارهای کششی و برشی سنگین هستند. از انکربولت گوه ای لرزه ای در مناطقی که فعالیت لرزه ای در آنها زیاد است استفاده می شود.

انکر بولت ضربه ای (Drop-In)

بعضی اوقات این نوع انکر بولت بتن با انکر بولت های گوه ای اشتباه گرفته می شوند، زیرا به شکلی مشابه منبسط می شوند.
انکربولت های ضربه ای Drop-in در حقیقت انکربولت های ماده هستند که در یک سوراخ از قبل حفر شده قرار می گیرند. پلاگ منبسط کننده در پایه انکربولت با استفاده از یک ابزار نصب فعال می شود. ابزار نصب اساساً یک میله فولادی است که یک انتهای آن باریک تر (گردن) شده است. گردن ابزار نصب به داخل انکربولت ضربه ای Drop-in وارد می شود و با ضربه چکش پلاگ را به سمت داخل فشار داده و باعث فعال شدن انکربولت می شود.
مانند انکر بولت بتن گوه ای، انکر بولت بتن ضربه ای Drop-in فقط برای بتن جامد در نظر گرفته شده اند و نمی توانند به طور موثر در آجر، بلوک، ملات یا سنگ استفاده شوند.

انکر بولت اسلیو

انکر بولت بتن اسلیو اتصال دهنده های نر هستند. این نوع از انکربولت ها از یک پیچ تشکیل شده اند که در انتهای بالا با یک اسلیو انبساطی پوشانده شده و در انتهای دیگر آن یک مهره و واشر قرار دارد.
انکربولت از طریق فیکسچر و در سوراخ از قبل حفر شده در بتن، آجر، ملات یا سنگ قرار می گیرد. چرخاندن مهره روی پیچ، پیچ و مهره را از طریق اسلیو به سمت پایین می کشد و باعث می شود تا اسلیو  منبسط شود، در نتیجه نیروی نگهدارنده لازم ایجاد می شود. از انکربولت های بتن اسلیو می توان در بتن، آجر یا سنگ استفاده کرد.

انکر بولت پیچ خور

این نوع انکر بولت بتن در حقیقت یک انکر بولت ماده است که متشکل از یک پایه استوانه ای است که در یک سوراخ از قبل حفر شده در بتن، آجر، ملات یا سنگ قرار می گیرد.
پیچ از طریق سوراخ فیکسچر وارد شده و درون انکربولت قرار می گیرد. برای چرخاندن پیچ از یک ابزار نصب با تورک مناسب استفاده می شود. همانطور که پیچ به سمت بالا می چرخد، گوه را را به سمت پایین کشیده تا پایه استوانه ای منبسط شده و انکربولت در سوراخ محکم شود. در نتیجه این عمل، اتصال فیکسچر به سطح بتن محکم می شود.
اصولاً انکربولت های پیچ خور دارای ابزار نصب خاصی هستند که با توجه به قطر انکربولت مورد استفاده تعیین می شود.
توجه: برای این نوع از انکربولت ها، اندازه سوراخ مورد نیاز بزرگتر از سایز نامی انکربولت است.

انکر بولت پین استرایک

این نوع انکر بولت بتن از نوع ضربه ای و نر است که برای اتصال وسایل نسبتاً سبک – مانند براکت های قفسه، لوله ها و جعبه های برق – به بتن جامد استفاده می شود.
این نوع انکر بولت بتن یک اتصال دهنده انبساطی ضربه ای است که از یک بدنه لوله ای تشکیل شده است و توسط یک پین متحرک بسته شده که در کل محفظه لوله امتداد دارد. هنگامی که انکربولت به سوراخ از قبل حفر شده وارد می شود، سر پین آن توسط ضربه چکش به درون محفظه لوله ای هدایت می شود و آن را منبسط می کند، در نتیجه باعث استحکام محفظه لوله ای در سوراخ می شود.
قطر سوراخ مورد نیاز برای این انکربولت ضربه ای معادل قطر انکربولت مورد استفاده است. انکر بولت های استرایک باعث افزایش سرعت نصب می شوند، اما پس از نصب، به طور کلی قابل جابجایی نیستند.

انکر بولت Leg Shield

این انکر بولت بتن یک انکربولت ماده است و از یک غلاف آجدار و اندکی مخروطی شکل ساخته شده که جنس آن آلیاژ روی بدون نخ است.
این انکربولت در یک سوراخ از قبل حفر شده در بتن یا درز دارای ملات دیوارهای بلوک یا آجر قرار می گیرد. همانطور که پیچ وارد غلاف می شود و انبساط می یابد، مهار نگهدارنده دو قطعه انکربولت را می برد و دیواره خارجی محافظ را به مواد پایه فشار می دهد.
انکربولت های Leg Shield بر اساس اندازه پیچی که به انکربولت وارد می شود، اندازه گذاری می شوند. در بیشتر موارد، انکربولت های بلند مقاومت نگهداری بهتری را در مواد پایه نرم و کم چگال ایجاد می کنند، در حالی که کوتاه ترها در مواد پایه سخت تر یا متراکم مانند سنگ، عملکرد بهتری دارند.

انکر بولت Split Drive

انکر بولت بتن اسپلیت درایو از فولاد کربنی سخت ساخته شده است. این نوع انکربولت ها نر بوده و دارای یک پایه منبسط شونده هستند. هنگامی که پایه اسپلیت در اثر ضربه چکش وارد سوراخ از قبل حفر شده می شود، فشار خارجی آن را به دیواره های سوراخ محکم می کند.
باید دقت کرد که قطر سوراخ ایجاد شده برای این نوع انکربولت ها معادل قطر انکربولت اما طول سوراخ اندکی کوتاه تر از طول انکربولت می باشد.

سایر ملاحظات در انتخاب انکر بولت مناسب

زنگ زدگی و خوردگی

بهترین انکر بولت بتن ساخته شده از فولاد زنگ ناپذیر، مقاوم ترین آنها در برابر زنگ زدگی هستند و اگر قرار است انکربولت در آب غوطه ور شود یا تحت شرایط مرطوب در فضای باز قرار گیرد، باید از آنها استفاده شود.
انکر بولت های بتن روی اندود (گالوانیزه) نیز می توانند در فضای باز استفاده شوند. برای استفاده در مناطق خشک و داخلی ساختمان، انکربولت های روکش دار استاندارد کفایت می کنند.

الزامات بار

بار شامل فشارهایی است که توسط شیء متصل شونده بر بتن وارد می شود. انکر بولت بتن باید بتواند در برابر بار برشی و کششی مقاومت کند. هر چیزی که به بتن متصل شود دارای وزن است و از آن به عنوان “بار” یاد می شود.
برای مشخص کردن سایز و نوع انکربولت مورد نیاز بایستی محاسبات بارهای مربوطه توسط متخصصین انجام شده و پس از تطابق با داده های بار ارایه شده توسط سازنده، انکربولت مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

انکر بولت بتن گروه صنعتی لینکران linkran

از انواع انکر بولت بتن می توان در کاربردها و پروژه های مختلف بتنی استفاده کرد. قبل از نصب هرگونه انکربولت ، مهم است که تفاوت بین انکربولت های مختلف بتن و کاربردهای آنها را بدانید، به این ترتیب می توانید بهترین نوع انکربولت را برای کار انتخاب کنید.

گروه صنعتی لینکران تولیدکننده انواع انکربولت بتن ، عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، آماده خدمت رسانی به پروژه های ساختمانی،صنعتی و … می باشد.

نویسنده : مهندس پدرام بداقی

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر