عایق الاستومری ایرانی

عایق الاستومری ایرانی

عایق الاستومری ایرانی از کاربردی ترین نوع از انواع عایق حرارتی برودتی و عایق صوتی می باشد. که دارای ساختاری سلول بسته و انعطاف پذیر است.از مهمترین ویژگی های عایق الاستومری تولیدی گروه صنعتی لینکران جلوگیری از خوردگی لوله ها و اتلاف انرژی است.
همچنان که میدانیم انرژی و سوخت از جمله چالش های همیشگی در جهان است و در کشور ایران نیز بحث انرژی و راه های جلوگیری از اتلاف آن از دغدغه های مهم مسئولین و مردم گشته است.
گروه صنعتی لینکران نیز با احساس مسئولیت در این زمینه و در مسیر تحقق رسالت‌های ملی با توکل بر خدا، باور توانایی‌ها و عزمی راسخ با پشتوانه تجربیات شرکت سازه پایدار الهیه به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تأسیسات صنعتی و ساختمانی در زمینه تولید متریال تأسیساتی اعم از انواع عایق الاستومری ایرانی گام بلندی برداشته است.

عایق چیست و انواع آن کدامند؟

عایق به موادی می گویند که از نفوذ و جابجایی مواد یا انرژی به بخشی دیگر جلوگیری به عمل می آورد و یا آن را به حداقل میرساند.
یکی از مهمترین هدف های عایق کاری ، جلوگیری از انتقال حرارت می باشد پس لازم است تا عایق تولیدی از انتقال گرما جلوگیری به عمل آورد. همچنین لازم به ذکر است عایق الاستومری ایرانی از لحاظ کاربری به پنج نوع تقسیم میشود. عایق رطوبتی ، عایق الکتریکی ، عایق حرارتی برودتی ، عایق ضد حریق و عایق صوتی همگی از انواع عایق الاستومری می باشد. که عایق حرارتی برودتی و صوتی بیشتر از دیگر انواع عایق مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو گروه صنعتی لینکران نیز عایق های الاستومری ایرانی خود را به همین منظور به خط تولید می رساند.



 

یک دقیقه با گروه صنعتی لینکران

ویژگی های عایق الاستومری حرارتی - برودتی

یکی از بارزترین ویژگی های عایق الاستومری ایرانی لینکران ، مقاومت حرارتی آن است. از نظر علمی هرچه مقدار R یک عایق بیشتر باشد، آن عایق از نظر حرارتی بهتر می باشد.
همچنین ویژگی های دیگری که سبب به وجود آمدن یک عایق مطلوب می شود را به اختصار عنوان می نماییم :
پایداری ، دانسیته ، قیمت مناسب ، خواص شیمیایی و اثری که بر سلامت انسان و محیط زیست می گذارد.

روش های مختلف عایق کاری

عایق کاری حرارتی به سه روش مختلف انجام می شود که در ذیل به آنها اشاره می شود :

  1. عایق کاری داخلی : افزودن یک لایه عایق رطوبتی به قسمت داخلی کار
  2. عایق کاری خارجی : افزودن یک لایه عایق حرارتی به قسمت خارجی کار
  3. استفاده از مصالح با ضریب هدایت حرارت پایین هنگام ساخت (عدم استفاده بدلیل هزینه ی بالای تولید)

هرآنچه باید درباره عایق الاستومری بدانید

معرفی عایق الاستومری و مواد پلیمری مشابه که در سال ۱۹۵۰ به صورت گسترده تر مورد استفاده قرار گرفته است ، موجب تحول صنعتی بزرگی گشته است. و سلایق مصرف کنندگان از مواد گیاهی، به مصرف مواد شیمیایی و مصنوعی تغییر نموده است.
از طرفی موارد استفاده از عایق بخصوص در بخش لوله کشی سرمایشی و گرمایشی زیاد شد.
از دیگر ویژگی های آن نیز میتوان به نصب آسان و عدم پارگی و سوراخ شدن اشاره نمود.

در سالهای اخیر بدلیل این که آگاهی مردم درباره کیفیت هوای داخلی (IQA) زیاد شده است، و از آنجا که عایق الاستومری ویژگی های مثبت زیادی نسبت به عایق های پشم شیشه دارد، تقاضا نیز جهت خرید عایق الاستومری افزایش پیدا کرده است. و امروزه در سراسر غرب و جهان از آن استفاده می شود.

همانطور که به آن اشاره شد عایق الاستومری از مواد سلول بسته انعطاف پذیر و بر پایه پلی وینیل کلراید(PVC)، نیتریل بوتادین رابر (NBR) و یا اتیلین پروپیلن دی ان مونومر رابرر (EPDM) تشکیل شده است.
اگرچه عایق الاستومری نسبت به عایق های پشم شیشه و پشم سنگ قیمت بالاتری دارند، ولی به دلیل بی نیازی از پوشش اضافه جهت کاربردهای با دمای پایین ، سرعت بالای نصب و انعطاف پذیری بالا خیلی مقرون به صرفه هستند و همچنین پایداری بالایی دارند.

شرکت سازه پایدار الهیه چندین سال است که با توکل بر خدا و همت جوانان ایرانی، بزرگترین و مطمئن ترین شرکت در زمینه تأمین و عرضه مصالح نوین صنعت و ساختمانی بوده است. که نمایندگی انحصاری فروش محصولات گروه صنعتی لینکران را در اختیار دارد. همچنین این شرکت عرضه کننده عایق الاستومری ایرانی برند لینکران می باشد که از نظر کیفیت با رقبای خارجی برابری می کند. با این تفاوت که با قیمتی مقرون به صرفه تر خدمت مصرف کنندگان عرضه می گردد.

مزایای عایق الاستومری ایرانی

کاربرد عایق الاستومری ایرانی

انواع عایق الاستومری جایگزین خوبی برای پشم سنگ ، پشم شیشه ، پلی اتیلن و پی اورتان می باشند. از عایق الاستومری در سیستم های تهویه ، سرمایش و لوله کشی های آب گرم و سرد استفاده می شود.

اثرات دمایی بر عایق الاستومری ایرانی

عایق الاستومری ایرانی لینکران بر پایه NBR شامل یک مخلوط پلیمری از لاستیک نیتریل بوتادین رابر (NBR) و پلی وینیل کلراید (PVC) می باشد.
دامنه دمایی توصیه شده ۵۰- تا ۱۱۰+ درجه سانتی گراد است. مواد پلیمری موجود در عایق های الاستومری در زمان قرار گرفتن در معرض دمای شدید ، مستعد تغییرات فیزیکی می باشند.
هنگامی که در دمای پایین قرار می گیرند، سریعاً سفت شده و زمانی که دما به ۵۰- درجه سانتی گراد برسد به طور ناگهانی سفت شده. البته این تغییرات روی عملکرد حرارتی محصول تأثیر منفی نمی گذارد. و تغییرات در خواص فیزیکی در زمان افزایش دمای محیط به صورت معکوس ، برگشت پذیر هستند.
همچنین هنگامی که در دمای خیلی بالا قرار میگیرند نیز به تدریج سفت و سخت شده. همانطور که اشاره شد این تغییرات فیزیکی برگشت پذیر هستند و روی عملکرد محصول اثر منفی نمی گذارند.

مقاومت شیمیایی عایق الاستومری ایرانی

محصولات عایق الاستومری مقاومت شیمیایی خوبی در یک دامنه ی گسترده ای از مواد شیمیایی از خود بروز می دهند. محصولات تولیدی الاستومری بر پایه EPDM و NBR هستند که نوع دوم شامل افزودنی هایی از قبیل PVC (پلی وینیل کلراید) و ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) یا سایر افزودنی های پلاستیکی هستند. از این رو مقاومت شیمیایی محصول بر اساس پلیمر اولیه ای است که محصول بر پایه آن باشد.
البته مقاومت شیمیایی محصولات الاستومری به چند پارامتر دیگر از جمله  سطح قرار گرفتن در معرض محیط ، دمای محیطی و غلظت شیمیایی نیز دارد.
و به طور کلی پارامترهای ذکر شده نقشی اساسی در تعیین قابل استفاده بودن عایق الاستومری ایرانی در فضای مورد نظر ایفا می نمایند.

عایق اینسپایر (INSPIRE)

عایق اینسپایر با خواص مکانیکی ، شیمیایی و.. متفاوت برای اولین بار در ایران توسط دستان با کفایت مهندسین ایرانی در گروه صنعتی لینکران تولید شد.

استفاده از عایق رنگی در تاسیسات مزایای خاص خودش را داشت اما عایق اینسپایر به تجهیزات تاسیساتی ایران روحی تازه بخشید و علاوه بر عایق رنگی بودن، صفات و مشخصات ویژه ای را به همراه داشت. عایق INSPIRE در کارخانه تولید عایق الاستومری ایرانی گروه صنعتی لینکران واقع در شمس آباد واقع می باشد.

نویسنده : مهندس مریم نظری پور

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر