عایق INSPIRE | عایق اینسپایر

عایق رنگی الاستومری ایرانی ( عایق اینسپایر ) INSPIRE

آنچه در این صفحه می خوانید بررسی و آنالیز عایق INSPIRE است. عایق اینسپایر با خواص مکانیکی ، شیمیایی و.. متفاوت برای اولین بار در ایران توسط دستان با کفایت مهندسین ایرانی در گروه صنعتی لینکران تولید شد. استفاده از عایق رنگی در تاسیسات مزایای خاص خودش را داشت اما عایق اینسپایر به تجهیزات تاسیساتی ایران روحی تازه بخشید و علاوه بر عایق رنگی بودن، صفات و مشخصات ویژه ای را به همراه داشت. عایق INSPIRE در کارخانه تولید عایق گروه صنعتی لینکران واقع در شمس آباد واقع می باشد. لازم به ذکر است بعد از هماهنگی با مدیریت روابط عمومی مستقر در دفتر مرکزی لینکران، امکان بازدید از خط تولید عایق INSPIRE برای شما عزیزان مقدور می باشد و با افتخار پذیرای قدوم مبارکتان خواهیم بود.

انگیزه عایق کاری

بحث بهینه سازی مصرف انرژی از دو قرن پیش تا کنون در سطح جهان مطرح گردیده است. اولین و بهترین گزینه ای که از ابتدای مبحث جلوگیری از هدررفت انرژی تا به امروز مطرح شد استفاده از موادی برای پوشش تاسیسات بوده است. الیاف شیشه را میتوان اولین ماده ای نام برد که این مسولیت را به آن واگذار کرده و از آن به عنوان عایق استفاده گردید.

تاریخچه عایق کاری

طی سال هایی که جهان در گیر جنگ های جهانی بود انرژی و منابع معدنی ارزش ویژه ای پیدا کرد. پیشرفت خیره کننده علم در سده اخیر کمک ویژه ای برای تولید موادی جهت عایق کاری نمود. تخریبی که جنگهای جهانی در کشورها بوجود آورد نیازمند تمرکزی بیشتر روی بازسازی داشت. مهندسین و دانشمندان متوجه شده بودند موادی که برای عایقکاری استفاده میشد برای محیط زیست اثر مخربی میگذارد. ازین رو محققین و دانشمندان صنعت پلیمر وارد عمل شدند و فوم الاستومر را در زمینه تولید بکار گرفتند . امروز در کشور عزیزمان ایران ، برای اولین بار در سطح جهان مهندسین خبره گروه صنعتی لینکران موفق به تولید عایق اینسپایر شدند. عایق های اینسپایر که از خانواده عایق های الاستومریک هستند با خواصی ویژه طراحی و تولید شدند. نکته قابل توجه این است که کشورهای اروپایی از عایق اینسپایر استقبال باور نکردنی نشان دادند. و افتخار اختراع عایق اینسپایر ، پدیده عایق های الاستومری ، به نام مهندسین ایرانی و گروه صنعتی لینکران رقم خورد.

تاریخچه تولید عایق الاستومری در ایران

در سال ۱۳۹۷ لینکران برند برتر تولید کننده عایق الاستومریک از سوی وزارت صنعت و معدن نایل شد. لینکران اولین و به جرات می توان گفت تنها تولید کننده عایق الاستومری در ایران است که فوم الاستومر را از صفر تا صد در ایران و در خط تولید خود می سازد. هم میهنان عزیز همه روزه با هماهنگی دفتر مرکزی می توانند خط تولید کارخانه عایق الاستومری لینکران واقع در شمس آباد را بازدید نمایند. در سال ۹۹ لینکران با تولید عایق اینسپایر در سطح جهان در زمینه تولید عایق الاستومری مطرح گردید.

عایق پشم شیشه

پیشرفت پلیمر و نقش آن در تولید عایق الاستومری و عایق INSPIRE

از آنجایی که امروزه پلیمرها کاربرد وسیعی در علوم و صنایع مختلف دارند می توان با ترکیب و آلیاژسازی آنها با یکدیگر بر وسعت نقش و کاربرد آنها در ساخت مواد جدید افزود. با تولید آلیاژ پلیمری NBR/PVC فوم شده با روش آلیاژسازی مذاب و ایجاد سلول های متورم بسته شده بوسیله عامل فوم زا و اضافه کردن پرکننده مناسب و سازگار با بستر آلیاژ، عایقی حرارتی با رفتار الاستومری ساخته شد.
عایق الاستومری ساخته شده نقش بسزایی در صرفه جویی انرژی در مصارف صنعتی و خانگی ایفا می کند که مبتنی بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش هزینه های انرژی مصرفی است. عایق اینسپایر نیز همانند دیگر عایق های الاستومریک در دسته محصولات دوست دار محیط زیست قرار گرفت. عایق INSPIRE علاوه بر ویژگی ها و خواصی که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره خواهیم کرد، تمام خواص عایق الاستومریک را نیز در خود دارند. عایق INSPIRE با کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن، نقش بسیار حیاتی در صرفه جویی در انرژی گردد.

عایق اینسپایر linkran INSPIRE - عایق رنگی الاستومری

مقاومت عایق الاستومری INSPIRE در برابر خوردگی لوله های تاسیساتی

عایق های الاستومریک در زمینه مقاومتشان در برابر خوردگی زیر عایق نیز باعث توجه بیشتر فعالان عرصه صنعت گردید. عایق اینسپایر هم مانند مابقی عایق های الاستومری ، این مقاومت رطوبتی را مدیون ساختار سلول بسته بودن فوم الاستومری است. فوم الاستومر در مقیاس کوچک و مشخص دارای میلیون ها سلول می باشد که همین امر سبب شده که هر کدام از مجموعه این سلول ها سدهایی برای عبور و جریان مایعات باشند. که البته همانطور که میدانید این خاصیت علاوه بر جلوگیری از خوردگی زیرعایق و پوسیدگی به طول عمر عایق و تاسیسات عایق کاری شده می افزاید. مشخصه عدم نفوذ رطوبت در عایق الاستومریک بواسطه طول عمر بیشتر و نیاز بسیار کمتر به سرویس دوره ای، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه عایق کاری پروژه را دارد.

در ادامه این مقاله بطور دقیق تمرکز روی خواص عایق INSPIRE الاستومری و بررسی جزء به جزء تمایزاتی که عایق INSPIRE خواهیم پرداخت.

تنوع رنگ و مشخصات عایق INSPIRE

۱) عایق سبز رنگ الاستومری
۲) عایق قرمز رنگ الاستومری
۳) عایق آبی رنگ الاستومری

عایق قرمز الاستومری لینکران
عایق سبز الاستومری لینکران
عایق آبی الاستومری ( عایق آبی اینسپایر)

ظهور عایق رنگی با خواصی ویژه در ایران

 

با سفارش مشتری در طراحی معماری به علت در معرض دید بودن پروژه و به جهت حفظ زیبایی و در عین حال افزایش خواص مکانیکی محصول در قیاس با تولیدات عادی، نمونه رنگی فوم های الاستومری سلول بسته رنگی بر پایه NBR/PVC برای اولین بار در کشور تولید شد. دلیل دوم رنگی بودن عایق اینسپایر آن است که در هنگام انبارداری تمایز ایجاد شده نشان دهنده خواص مکانیکی بالا می باشد.
روند روزافزون استفاده از سوخت های فسیلی به علت رشد جمعیت و زیاد شدن صنایع مختلف در جهان و در نتیجه آن آلودگی های زیست محیطی تولید عایق های تروپلاستیک الاستومری (TPE) مهندسی را به عنوان یک محصول نوآورانه و جدید با جذابیت های خاص خودش نشان داد. بزرگترین چالش در تولید عایق های ترموپلاستیک الاستومری تولید یک محصول با خواص فیزیکی-مکانیکی مناسب و چگالی کم است که بتواند توانایی و مقاومت شایانی در مقابل عبور حرارت نشان دهد. 

عایق اینسپایر linkran لینکران - عایق رنگی

چالش های پشت سر گذاشته شده در تولید عایق INSPIRE

استفاده از الاستومر های فوم شده جذابیت زیادی در تولید عایق های حرارتی داشت اما به تنهایی خواص فیزیکی-مکانیکی مناسبی را از خود نشان نداد لذا سعی بر آن شد الاستومر با یک پلاستیک که سازگاری مناسبی با همدیگر دارند آلیاژ شوند، یکی از روش های آلیاژ سازی، اختلاط دو پلیمر در فاز مذاب می باشد. از آنجا که آلیاژ ترمو پلاستیک الاستومر دارای فاز الاستومری می باشد موضوع ذوب شدن الاستومر منتفی است و بجای ذوب شدن از خود رفتار نرم شدن نشان می دهد. اما فاز پلاستیک از آن جهت که می تواند ذوب شود و به صورت یک ماده سیال جاری گردد می تواند بستر الاستومری را در خود امتزاج دهد. ساخت آلیاژ دوتایی لاستیک/ پلاستیک، ایجاد تورم با سلول های بسته، کنترل اندازه و ابعاد سلول ها و مقاومت در مقابل انتقال حرارت و توزیع یکنواخت مستربچ رنگی و حذف کامل دوده، از چالش های پیش روی تولید فوم سلول بسته ترموپلاستیک الاستومر رنگی می باشد.


اساس تولید فوم رنگی الاستومری بر مبنای طراحی فرمولاسیون آن به منظور حصول خواص مورد نظر محصول است.عایق رنگی های الاستومری لینکران - عایق اینسپایر INSPIRE  linkran

طراحی فرمولاسیون عایق INSPIRE بر اساس مطالعات مهندسین واحد تحقیق و توسعه و تجارب واحد فنی و مهندسی و واحد فروش و خواسته های مشتریان داخلی در مقیاس آزمایشگاهی انجام پذیرفت. نمونه های آزمایشگاهی در کارگاه های لاستیک و پلاستیک پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تهیه و تولید گردید. که مستندات آن موجود و قابل ارائه است.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر