عایق صوتی ساختمانی; عایقی جاذب صدا و نویز

عایق صوتی ساختمانی و چالش های آن، امروزه سخت تر از چند سال پیش است. ثابت شده است که سر و صدا برای آرامش و کیفیت زندگی مضر است. عایق صوتی و جذب موثر به ساختمان ها ارزش افزوده، بهره وری و رفاه کاربران را افزایش می دهد و خطرات سلامتی مرتبط با استرس را کاهش می دهد. بنابراین، عایق صدا باید در مراحل اولیه مورد توجه قرار گیرد، به ویژه برای مناطق کاری و اتاق هایی که مستحق حفاظت خاص هستند.

کاربرد عایق صوتی لینکران در آپارتمان ها

صدا چیست؟

عایق صوتی ساختمانی یکی از مصالح مهم صنعت ساختمان است. به طور کلی در مفهوم فیزیکی، صدا شامل ارتعاشات یا امواج در یک محیط الاستیک است که فرکانس آن در محدوده قابل شنیدن است. این ارتعاشات می تواند در هوا (صدای هوا) یا در جامدات، به عنوان مثال در سنگ تراشی (صدای منتقل شده از سازه) باشد. چیزی که اندازه گیری می شود، سطح فشار صوت است، یعنی شدت صدا، نه خود نویز، زیرا نویز را نمی توان مستقیماً اندازه گیری کرد. واحد اندازه گیری فشار صوت دسی بل (dB) است. فرکانس تعداد امواج صوتی در ثانیه است که بر حسب هرتز (هرتز) بیان می شود. یک هرتز معادل یک ارتعاش در ثانیه است.

فرکانس های صدایی موجود در ساختمان

توجه به این نکته ضروری است که همه نویزها از امواج صوتی تشکیل شده اند که با طول موج (فرکانس) و دامنه، بزرگی موج، تعریف می شوند. انسان ها می توانند فرکانس هایی از حدود ۱۶ هرتز (تن های کم) تا حدود ۱۶۰۰۰ هرتز (تن های بالا) را بشنوند.

در صنعت ساختمان، فرکانس های ۱۰۰ هرتز تا ۵۰۰۰ هرتز مورد توجه است. برای اندازه‌گیری نویز در ساختمان‌ها، از فیلتر وزن فرکانسی استفاده می‌شود که بین سطح فشار صوت و حجم نویز درک شده ارتباط برقرار می‌کند. این فیلتر که به عنوان فیلتر A ​​شناخته می شود، سطح فشار صدا را در یک محدوده فرکانس مشخص تصحیح می کند و فرکانس های بالا و پایین را کاهش می دهد.

به این ترتیب، ادراک انسان از سطح فشار صوت را می توان به یک سطح صوتی بیان شده در واحد اندازه گیری dB(A)  تبدیل کرد. بسته به فرکانس، گوش انسان تن هایی از فشار صوتی یکسان را با حجم های مختلف درک می کند. در ساختمان‌های مسکونی و هتل‌ها، صداها با حجم بیش از ۳۰ دسی‌بل (A) آزاردهنده در نظر گرفته می‌شوند.

عوامل اختلال در ساختمان ها: صداهای موجود در سازه و هوا

سر و صدا در ساختمان ها اغلب به دلیل زیرساخت های فنی مانند خطوط آبرسانی و فاضلاب که عایق بندی ضعیف یا ناکافی هستند ایجاد می شود. موارد خاصی باید در سیستم های فنی ساختمان در نظر گرفته شود تا سطح سر و صدا تا حد امکان پایین بماند. هر دو صدای سازه و هوا برای سیستم های لوله کشی مرتبط هستند.

صدای هوابرد  زمانی ایجاد می شود که صدا مستقیماً به هوای فضای نصب پخش می شود و در نتیجه بر دیوار قبل از خود ضربه می زند. گوش انسان می تواند این نوع صدا را تشخیص دهد.

در  صدای سازه‌ای ، صدا از طریق نقاط اتصال مانند تکیه‌گاه‌های لوله منتشر می‌شود. انسان‌ها نمی‌توانند صداهای ساختاری را بشنوند، اما همچنان آن را به صورت فیزیکی ثبت می‌کنند و توسط آن آشفته می‌شوند. تشعشعات از دیوارها و کف ها، صدای سازه را به صدای هوابرد تبدیل می کند.

هر دو نوع صدا می توانند توسط آب ایجاد شوند، به عنوان مثال هنگامی که از لوله های عمودی (صداهای سقوط)، برخورد به خم (صداهای ضربه) یا فقط در لوله ها جریان می یابد (صداهای جریان) ایجاد می شود. هر دو نوع صدا را می توان به طور موثر از طریق اقدامات حفاظتی، مانند روکش لوله های عایق صدا، کاهش داد.

کاهش سطح نویز

برای بیان واضح این کاهش، کاهش سطح صدای A در dB(A) به عنوان معیار قطعی برای کاهش نویز که توسط گوش انسان درک می‌شود، استفاده می‌شود. این فقط به طیف صوتی مورد استفاده برای اندازه گیری اشاره دارد. سطح عایق درج وابسته به فرکانس معیار دیگری است. این را می توان به عنوان نمودار نشان دهنده کاهش سطح صدای نصب (صدای هوا) توسط روکش لوله ای که صدای منتقل شده از سازه را عایق می کند در مقایسه با عدم وجود چنین روکشی نشان داد. سطح عایق صدا درج بستگی به فرکانس دارد. این بدان معناست که تغییرات مختلف نصب، به عنوان مثال لوله‌هایی که زیر گچ کار می‌کنند، تأثیر زیادی بر اتلاف درج دارند. ارزیابی کاهش نویز محصولات ساختمانی به داده هایی در مورد سطح عایق ورودی و کاهش سطح صدای A نیاز دارد.

استفاده به موقع از عایق صوتی لینکران

عایق صوتی لینکران را می توان برای دو نوع کاهش صدا در آپارتمان ها استفاده کرد: جذب صدا و عایق صدا.

در جذب صدا، انرژی صوت معمولاً با تبدیل به گرما کاهش می یابد. در عایق صدا، از انتشار صداهای موجود در هوا و سازه توسط یک مانع جلوگیری می شود.

گروه صنعتی لینکران سهم عمده ای در عایق صوتی خطوط لوله فاضلاب، فاضلاب و آب باران و رعایت الزامات فنی دارد.  که روی لوله های مصنوعی یا چدنی اعمال می شود، از انتقال ارتعاشات توسط سازه ها جلوگیری می کند و همچنین صدای هوا را کاهش می دهد.

لینکران برترین تولیدکننده عایق صوتی در ایران

گروه صنعتی لینکران برترین تولیدکننده عایق الاستومری صوتی،حرارتی و برودتی می باشد. که از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی است. این شرکت همچنین مدتی است برای عایق الاستومری تولیدی خود، موفق به اخذ نشان دانش نماد استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران شده است.

کاربرد عایق صوتی لینکران

عایق صوتی لینکران بهترین جاذب صوت در سیستم های تبرید و تهویه مطبوع برای عایق کاری لوله ها و مجاری هوا در ساختمان های عمومی و تجاری پر رفت و آمد مانند فرودگاه ها، مجتمع های اداری بزرگ، هتل ها و همچنین در ساختمان های مسکونی، کارخانه های صنعتی و کشتی سازی می باشد.. علاوه بر جلوگیری از تراکم و صرفه جویی در انرژی، عملکرد صوتی را نیز انجام می دهد، صدا را جذب می کند و لرزش دیواره مجرا را کاهش می دهد.

گروه صنعتی لینکران تولید کننده برتر انواع عایق الاستومری در اشکال رولی و لوله ای و در انواع ساده،پشت چسب دار،روکش آلومینیوم،پروتکت بلک،شانه تخم مرغی،آکوستیک،پنلی، عایق صوتی و … مفتخر است تولیداتی ملی با قیمت مناسب و کیفیت جهانی را در اختیار مشتریان محترم قرار می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. و یا به شبکه های اجتماعی

مراجعه بفرمایید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر