لوله چند لایه (لوله ۵ لایه) چیست؟

لوله چند لایه یکی از پرمصرف ترین انواع لوله ها در صنعت ساخت و ساز می باشد. از آنجا که مهمترین بخش در هر ساختمان ، لوله کشی آن است. پس نوع ، جنس ، ضخامت و ماندگاری لوله بسیار مهم می باشد. سیستم های لوله کشی در ساختمان ها و صنعت و به دلیل استفاده مناسب از انرژی، کاربرد مهمی دارند.
در سالهای اخیر و در کشورهای غربی ، جهت جلوگیری از اتلاف انرژی ، استفاده از سیستم گرمایش از کف با استفاده از لوله های ۵ لایه بسیار متداول شده است.

لوله چند لایه و استفاده از عیاق الاستومری جهت پوشش آن - گروه صنعتی لینکران linkran

لوله چند لایه ( لوله ۵ لایه ) چیست؟

در فضاهای با سقف بلند مانند کارخانه های صنعتی یا سالن های تجاری، هدررفت انرژی بسیار زیاد است و به طبع آن گرم کردن این نوع فضاها نیز مشکل است. از بهترین روش های نوین برای گرم کردن اینگونه فضاها، سیستم گرمایش از کف می باشد. این نوع روش سبب می شود تا مشکل سیستم گرمایش سنتی مبنی بر جمع کردن گرمای محیط در ارتفاع بالای محیط، رفع شود.
در سیستم گرمایش از کف، حرارت از طریق عبور آب گرم از لوله های چند لایه نصب شده، منتقل می شوند و موجب گرم شدن کل کف می شوند. سیستم گرمایش از کف برخلاف سیستم های گرمایشی دیگر، توزیع انرژی یکسانی دارد و رطوبت هوا را نیز حفظ می کند.

کاربرد لوله های چندلایه

تعدادی از کاربردهای انواع لوله چند لایه در صنعت و ساختمان سازی را به اختصار توضیح می دهیم:

لوله های چند لایه در دماهای کمتر از ۱۰۰ درجه سانتیگراد در صنایع دارویی غذایی و محیط های شیمیایی کاربرد دارند.

از این لوله ها جهت تولید گازهای طبی و سیستم های دیالیز استفاده می گردد.

از آن جا که در کارخانه های تولید مواد شیمیایی، نمیتوان از لوله های فلزی استفاده نمود. از انواع لوله های چند لایه استفاده میشود. همچنین از دیگر کاربردهای آن میتوان به صنعت ماشین سازی و کشتی سازی اشاره نمود.

با توجه به این که لوله های چند لایه از موسسه NSF – WRC انگلستان تاییدیه های لازم را دریافت نموده اند ، برای انتقال آب آشامیدنی سرد و گرم کاربرد دارند.

از ویژگی های لوله های چند لایه مقاومت آنها در برابر ترک خوردگی و فشار می باشد. به همین دلیل از آنها در سیستم های مولد سرما ، سردخانه و فن کوئل استفاده میشود. همچنین از طرفی دیگر به دلیل مقاومتشان در دماهای بالاتر، از آنها در کارکردهای بلند مدت مانند سیستم گرمایش از کف نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از لوله های چند لایه

  • نصب راحت
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاوم در برابر ضربه
  • جلوگیری از انتشار صدا
  • صرفه جویی در مصرف سوخت
  • مقاوم در برابر اشعه و نور خورشید
مزایای استفاده از لوله چند لایه - گروه صنعتی لینکران linkran

محافظت از لوله های چند لایه

از آنجا که در طول زمان لوله ها با ازدست دادن مقاومت خود در برابر فشار و حرارت، فرسوده می گردند. باید در راستای نگهداری از آنها، مواردی را رعایت نمود که از مهمترین موارد در بحث حفاظت از لوله های چند لایه ، استفاده از انواع عایق الاستومری مناسب برای پوشش آنها می باشد.

عایق الاستومری لینکران ; مناسب برای پوشش انواع لوله ۵ لایه

عایق الاستومری از پرمصرف ترین انواع عایق حرارتی و برودتی می باشد و از مواد سلول بسته و انعطاف پذیر (EPDM)  ساخته شده و همچنین می تواند بهترین گزینه برای جایگزینی انواع عایق سنتی شود . عایق الاستومری از مواد غیرسمی تشکیل شده است و هیچ آسیبی به انسان و محیط زیست نمی رساند ، از این رو این عایق ها دوست دار محیط زیست هستند . از مهمترین ویژگی های عایق الاستومری مقاومت حرارتی آن است که از اتلاف انرژی و همچنین خوردگی لوله ها جلوگیری می نماید.
از این رو از انواع عایق الاستومری ایرانی لینکران میتوان برای عایق کاری حرارتی لوله های چند لایه ( لوله ۵ لایه ) استفاده نمود.

عایق لوله ای الاستومری مناسب برای حفاظت از لوله های چند لایه - گروه صنعتی لینکران linkran

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر