سیستم ساپورت تأسیسات و قیمت تمام شده اجزای آن در مقایسه با ساپورت سنتی

سیستم ساپورت تأسیسات و قیمت تمام شده اجزای آن در مقایسه با ساپورت سنتی

سیستم ساپورت تأسیسات نیز امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ، از پیشرفت بی نصیب نمانده است . و نو آوران این رشته از صنعت ، دستاوردهای تحسین برانگیزی داشته اند. که ساپورت مدولار نیز یکی از این دستاوردهای نوین حاصل از تلفیق علم و فن است .

سیستم ساپورت تأسیسات مدولار

در سیستم ساپورت تاسیسات به روش مدولار از پروفیل های سرد نورد شده و گالوانیزه فولادی در ابعاد مختلف و برای انواع تأسیسات مکانیکال و الکتریکال سبک و سنگین استفاده میشود.
بدیهی است بسته به نوع و سنگینی بار وارده از پروفیل های سبک برای بارها و تأسیسات سبک و از پروفیل های سنگین جهت بارها و تأسیسات سنگین استفاده می شود.

اجزای ساپورت مدولار

از اجزای ساپورت مدولار میتوان به اتصالات نبشی لچکی ، نبشی ساده ،پایه پروفیل ، ایزی لاک ، انواع راد گالوانیزه ، بست­ های لوله ، براکت ها و … اشاره کرد. پروفیل های مورد استفاده برای تیر ، ستون و بریس ساپورت با استفاده از  پیچ و مهره و قطعات اتصال به یکدیگر متصل می شود. و روش جوشکاری به طور کامل از اتصالات سیستم ساپورت تأسیسات حذف شده است.

مهمترین قسمت اجرای ساپورت سنتی

در روش سنتی از پروفیل های فولادی گرم نورد شده نظیر نیمرخ ­های فولادی ساختمانی مانند نبشی، ناودانی، تیرآهن استفاده میشود. و از میلگردها به جای راد جهت آویز گرفتن استفاده می شود. و به وسیله جوشکاری ساخته ونصب می­ گردند. استفاده از جوشکاری و نیروی متخصص در این روش مهمترین قسمت اجرای ساپورت است. همچنین عملیات روکش­کاری اعضای فولادی در روش سنتی جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی باید انجام شود.

تاثیرگذارترین فاکتور در نحوه ی اجرا و متریال سیسنم ساپورت

یکی از اهداف اصلی برای تعریف هر پروژه ای کسب منافع اقتصادی است. در اجرای قسمت های مختلف پروژه مباحث اقتصادی یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در نحوه ی اجرا و متریال مورد استفاده می باشد.

سیستم ساپورت مدولار یا سنتی ؟

در وهله ی اول استفاده از ساپورت های سنتی برای پروژه مقرون به صرفه تر به نظر می رسد. اما با کمی بررسی بیشتر و با توجه به مزایای ساپورت های مدولار این ساپورت ها گزینه ی بهتری برای ساپورت تأسیسات پروژه خواهند بود.

مزایای سیستم ساپورت تأسیسات مدولار

در اینجا به تعدادی از مزایای سیستم های ساپورت تأسیسات مدولار اشاره می کنیم.

۱

از مهم ترین مزایای سیستم های ساپورت مدولار ظاهر زیبا و قابل توجه آنها در مقایسه با ساپورت های سنتی است. خصوصا برای پروژه های بزرگ و شکیل وجود این نوع ساپورت ضروری به نظر میرسد.

۲

سرعت در اجرا و سهولت در نصب این ساپورت از مهم ترین مزایای ساپورت های مدولار می باشد. که این ویژگی از نظر اقتصادی کارفرمایان و پیمانکاران عزیز می باشد. و بازدهی پروژه را سرعت می بخشد.

۳

کاهش خطا در اجرای این نوع ساپورت و به حداقل رساندن خطاهای اجرایی از مهمترین مزایای سیستم مدولار می باشد.
به همین دلیل سیستم ساپورت تأسیسات مدولار بسیار مهم هستند.

۴

ساپورت های تاسیساتی مدولار به جهت وجود روکش گالوانیزه روی آنها از خوردگی و اثرات آن در امان هستند. در حالیکه در روش سنتی باید روکش کاری به طور جداگانه روی ساپورت ها انجام شود. که این امر نیز باعث کاهش سرعت در اجرا می شود. و موررد توجه پیمانکاران قرار گرفته است.

۵

ارائه خدمات مهندسی توسط کارشناسان گروه صنعتی لینکران در زمینه طراحی و نصب ساپورت های مدولار از جمله مزایای مهم سیستم ساپورت های مدولار است. که مورد توجه کارفرمایان و پیمانکاران زیادی قرار گرفته. و از این جهت ساپورت های مدولار بسیار مقرون به صرفه هستند.

۶

تعمیر و نگهداری سیستم ساپورت های مدولار و همچنین تاسیسات الکتریکال و مکانیکال به جهت امکان جداسازی قطعات و مونتاژ و نصب مجدد آنها از مزایای مهم این ساپورت ها می باشد. از این رو بسیار مورد استقبال کارفرمایان قرار گرفته است. و جایگزین مناسبی برای ساپورت های سنتی شده اند.

با توجه به مزایای ذکر شده و خدمات مختلفی که گروه صنعتی لینکران در زمینه تولید ، تأمین و نصب و اجرای سیستم ساپورت تأسیسات مدولار ارائه می دهد. استفاده از این ساپورت ها با توجه به میزان هزینه ی انجام شده بسیار مقرون به صرفه است. و در مقایسه با ساپورت های سنتی نظر بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران محترم را به خود جلب کرده است. به طوریکه در پروژه های بزرگ کشور، این نوع از ساپورت های مدولار به ساپورت های سنتی ترجیح داده شده است.

نویسنده : مهندس مهدیار صادقی

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر