براکت فولادی گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

حتماً برای شما هم پیش آمده است که در گذر از پروژه های عمرانی بزرگ، تونل های مختلف و … تجهیزات تاسیساتی بزرگ و صنعتی را دیده باشید که روی دیواره ها، کف و سطوح دیگر قرار گرفته و در جای خودشان نصب و محکم شده اند!

براکت فولادی گالوانیزه لینکران

اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که این کار چطور و توسط چه ابزاری انجام گرفته است؟

اگر دوست دارید درباره ی ابزارها و نحوه ی نصب تجهیزات صنعتی و سنگین روی سطوح مختلف اطلاعات کسب کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا شما را با ابزارها و روش های موجود  برای انجام این کار، آشنا کنیم.

به طور کلی برای اتصال دو شی مختلف به یکدیگر جهت نصب و نگهداری یا ساخت سازه های مختلف می توان از قطعه های متصل کننده ای به نام براکت استفاده نمود.

براکت چیست و چه استفاده ای از آن می شود؟

براکت ابزاری است که می تواند از جنس های مختلف مانند فلز، چوب، پلاستیک و … ساخته شود اما به طور معمول براکت ها از جنس فلز هستند و برای پوشش و اتصال دو شی مختلف، تحمل وزن و بار ناشی از اشیا یا تجهیزاتی که در قسمت بالا یا پایین آن ها قرار می گیرند، ساخت سازه های مختلف و … مورد استفاده قرار می گیرند . اتصال براکت ها به یکدیگر یا به سطوح مختلف، معمولا با پیچ کردن سوراخ ها یا شکاف هایی که روی سطح آن وجود دارند، انجام می شود. مانند براکت های L  شکل معمولی که حتما نمونه ای از آن را در خانه یا محیط های دیگر دیده اید که به طور مثال برای اتصال قفسه به دیوار استفاده می شود.

استفاده از براکت ها در صنعت و تاسیسات

از براکت ها در صنعت و تاسیسات نیز استفاده می شود .براکت های صنعتی شکل متفاوتی دارند و معمولا از جنس فولاد گالوانیزه هستند زیرا فولاد دارای مزیت هایی مانند مقاومت در برابر فشار، کشش، خوردگی و زنگ زدگی است که باعث برتری آن نسبت به سایرمواد در ساخت براکت های صنعتی شده است.

استفاده از براکت ها در صنعت و تأسیسات - گروه صنعتی لینکران

براکت فولادی گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

براکت های فولادی گالوانیزه با اتصال یک قطعه پروفیل به صفحه ى فولادى گالوانیزه و با ابعاد مشخص تولید مى شوند.

(پروفیل‌ها هم معمولا از جنس فولاد ساخته می شوند و به شکل‌های مختلفی در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارند مثلا می توانند در تقویت در، پنجره و … در ساختمان استفاده شوند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله پروفیل های فولادی گالوانیزه مراجعه کنید)

براکت هاى فولادى گالوانیزه، معمولا برای نصب و نگهداری تاسیسات مختلف به دیوارهای بتنی، سقف، کف و دیگر سطوح استفاده میشوند. اتصال تاسیسات به سطوح نام برده به دو صورت انجام می گیرد :

  • اتصال مستقیم : به صورت مستقیم به خود آن سطح (معمولا سقف و دیواره ها) توسط انکرهای مکانیکی متصل می شود
  • اتصال غیر مستقیم : اتصال انواع پروفیل فولادی گالوانیزه توسط پیچ و ایزی‌لاک به سطح و سپس استفاده از براکت ها برای اتصال تاسیسات به سطحی که دارای پروفیل است.

در واقع در این روش، از انواع پروفیل ها، به عنوان یک صفحه نگهدارنده اضافی که بتواند وزن را به درستی روی سطح موردنظر توزیع کند، استفاده می شود  که ضخامت و اندازه ی پروفیل مورد استفاده، نسبت به وزن باری که قرار است تحمل کند و ماهیت و شرایط سطح تعیین می شود.

براکت های فولادی گالوانیزه همچنین می توانند برای ساخت سازه هاى صنعتى، کنسول ها، ساپورت هاى تاسیسات مکانیکى و الکتریکى و … مورد استفاده قرار گیرند.

انواع براکت فولادی گالوانیزه

براکت های فولادی گالوانیزه گروه صنعتی لینکران، در ۲نوع C و G جهت باربری های سبک، متوسط و سنگین و با نام های RGS (تک) و RGD (دوبل) در متراژ و ابعاد متنوع ساخته می شوند و برای ساپورت کردن و نگهداری تأسیسات سبک، سنگین و نیمه سنگینی که از کنار دیوارهای بتنی عبور کرده به دو صورت اتصال ایستاده از سقف  یا اتصال به انواع پروفیل استفاده می شوند.

از براکت‌های فولادی گالوانیزه لینکران، به منظور تولید و ساخت ساپورت‌های به فرم L ، فرم T و فرم F به کارگرفته می شود.

برای آشنایی با ساپورت ها می توانید به مقاله سیستم ساپورت تاسیسات مراجعه کنید.

براکت های فولادی گروه صنعتی لینکران

نتیجه گیری

براکت، ابزاری است که به عنوان یک قطعه متصل کننده برای اتصال اشیا مختلف یا ساخت سازه های مختلف مورد استفاده قرا می گیرد. در ساپورت تاسیسات صنعتی نیز، از براکت ها برای نصب و نگهداری تاسیسات سبک، نیمه سنگین و سنگین روی سطوح مختلف با روش های متفاوت استفاده می شود که این نوع براکت ها، به براکت های فولادی گالوانیزه موسوم هستند.

 براکت ها در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید می شوند و معمولا آن ها را از جنس فولاد گالوانیزه می سازند تا مقاومت بالایی در برابر تحمل وزن ، کشش و خوردگی داشته باشند .

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و با کاربرد براکت ها در تاسیسات و صنعت آشنا شده باشید. می توانید برای آشنایی بیشتر ، انواع براکت های فولادی گالوانیزه گروه صنعتی لینکران را در صفحه محصولات براکت فولادی تیپ C&G ببینید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر