ساپورت رایزر و کاربرد آن در تأسیسات الکتریکال و مکانیکال

ساپورت رایزر

ساپورت رایزر عنوان مقاله زیر است که به بررسی کاربرد آن و بارهای دینامیکی ناشی از حرکت لوله ها و سیالات و در پی آن استفاده از ساپورت رایزر جهت مهار بارها می پردازد.

امروزه تأسیسات الکتریکی و مکانیکی از مهمترین بخش های هر سازه ای می باشد و استفاده از سیستم ساپورت تأسیسات در این تأسیسات از حساس ترین مسائل در پروژه های ساختمانی و صنعتی است. که گروه صنعتی لینکران توانسته است با تولید ملی سیستم ساپورت تأسیسات در این امر گام مهمی بردارد. با لینکران همراه باشید…

نکته مهم در اجرای ساپورت رایزر

نکته مهم در اجرای سیستم ساپورت تأسیسات رایزر این است که کنترل نیروی ثقلی تأسیسات به وسیله اصطکاک میان تأسیسات و اتصالات نگهدارنده آن شکل میگیرد. از این رو استفاده از اتصال نگهدارنده با نام ساپورت رایزر مناسب مانند انواع بست لوله رایزری بسیار مهم می باشد.

نکته مهم در طراحی ساپورت رایزر

در طراحی انواع ساپورت رایزر نکات مهمی وجود دارد که جهت صحت کار رعایت آن ها الزامی است. از عوامل مؤثر در طراحی ساپورت ، طریقه نصب ساپورت تأسیسات به سازه رایزر می باشد.

برخی رایزرها در مجاورت دیوار قرار دارند. بهترین راه نصب ساپورت به این نوع رایزر سیستم انکراژ است.

در برخی رایزرها که نوعشان متفاوت است . نمیتوان از انکربولت جهت اتصال استفاده نمود.در اینگونه موارد در سیستم ساپورت تأسیسات مدولار ، روش های متفاوتی ارائه شده است که از جمله آن میتوان به شاسی کشی فولادی و استفاده از اتصالات پیچ و مهره اشاره نمود.

طراحی ساپورت در کلاس طراحی استاتیکی و دینامیکی

هدف اصلی در ساپورت های استاتیکی ، مهار بار ثقلی سیستم ساپورت می باشد. به این دلیل که جهت حرکت تأسیسات عمودی است. نیروی اصطکاک بین تجهیز و اتصال نگهدارنده وظیفه مهار بار ثقلی را برعهده دارند.
در کلاس طراحی دینامیکی، علاوه بر مهار بار ثقلی،مهار بارهای جانبی ناشی از زلزله نیز از معیارهای طراحی می باشد.

بارهای دینامیکی وارد شده به سیستم ساپورت در رایزرها منابع مختلفی مانند حرکت نسبی لوله ها و حرکت سیال دارند:

بارهای دینامیکی ناشی از حرکت نسبی لوله‌ها و حرکت سیال

جهت مهار حرکت های طولی لوله بر اثر انبساط و انقباض، بایستی از فیکس پوینت ها و اکسپنشن جوینت ها استفاده شود که این امر نیاز به اجرای سیستم ساپورت مخصوص برای مهار بارهای دینامیکی می باشد.

در بخش حرکت سیال نیز از آنجا که در رایزرها، لوله هایی جهت تغذیه خطوط وجود دارند، سایز تأسیسات از تأسیسات افقی بالاتر و همچنین بارهای دینامیکی در این مدل لوله ها نیاز به مهاربند و سیستم ساپورت خاص خود است.

گروه صنعتی لینکران به عنوان برترین تولیدکننده مصالح نوین صنعت و ساختمان در بخش تأسیسات مکانیکال و الکتریکال  نیر مفتخر است محصولاتی اعم از عایق الاستومری ، لرزه گیر مکانیکی ، فلنج کانال ، سیستم آتش بند و دودبند ، اتصالات انعطاف پذیر و سیستم ساپورت تأسیسات مانند پروفیل گالوانیزه ، بیم کلمپ ، بست لوله ، ساپورت مدولار ، راد ، انکربولت و … را با بالاترین کیفیت تولید و با بهترین قیمت روانه بازار نماید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پیش فاکتور اولیه با کارشناسان لینکران مستقر در
شرکت سازه پایدار الهیه در تماس باشید.

نویسنده : مهندس مریم نظری پور

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر