ساپورت رایزر چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

ساپورت رایزر چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟ این سؤال یکی از چالش برانگیزترین نکات در سیستم ساپورت و نصب تأسیسات در پروژه های ساختمانی و صنعتی می باشد. اعمال ساپورت گذاری در رایزرها که در تأسیسات الکتریکی و مکانیکی انجام می شود، یکی از حساس ترین مسائل هنگام اجرای سیستم ساپورت تأسیسات می باشد.  یکی از مهمترین مواردی که در این کار وجود دارد. انتقال و مهار نیروی ثقلی تأسیسات به وسیله عمل اصطکاک بین تأسیسات و اتصالات نگهدارنده آن شکل می گیرد. از این رو استفاده از اتصال نگهدارنده مناسب که در صنعت به آن ساپورت رایزر نیز گفته میشود. نکته ای بسیار مهم می باشد.

ساپورت رایزر و کاربرد آن در تأسیسات الکتریکال و مکانیکال - گروه صنعتی لینکران linkran

عوامل مؤثر در کارایی ساپورت رایزر کدامند؟

ساپورت رایزر باید به درستی طراحی شود. برای گرفتن نتیجه درست از آن لازم است تا به برخی نکات توجه شود. یکی از عوامل مؤثر در کارایی ساپورت رایزر، طریقه اتصال ساپورت به سازه رایزر می باشد. بهترین روش اتصال ساپورت به سازه رایزر در رایزرهای مجاور دیوارهای برشی، استفاده بجا از سیستم انکراژ می باشد. ولی گاهی در برخی از رایزرها با توجه به مدل رایزر، استفاده از سیستم انکراژ ممکن نیست. با پیشرفت سیستم ساپورت گذاری مدولار، در این نوع پروژه ها ، از روش های مدرن مانند شاسی کشی فولادی و اتصالات پیچ و مهره ای استفاده می شود.
علاوه بر نکات ذکر شده، ساپورت رایزر را میتوان در کلاس های طراحی استاتیکی و دینامیکی طراحی نمود.

هدف اصلی ساپورت های استاتیکی چیست؟

هدف اصلی ساپورت های استاتیکی، مهار بار ثقلی ساپورت ها می باشد. جهت حرکت لوله های تأسیساتی برای عملکرد بهتر، معمولا به صورت عمودی و در جهت نیروی گرانش است. از این رو مهار بار ثقلی نیز توسط نیروی اصطکاک میان تجهیز و اتصال نگهدارنده شکل می گیرد.
در بحث طراحی دینامیکی نیز علاوه بر مهار بارهای ثقلی باید به مهار بارهای جانبی ناشی از زلزله نیز بپردازد. علاوه بر نیروهای زلزله که در سه راستا به ساپورت وارد می شوند. بارهای دینامیکی از حرکت نسبی لوله ها نیز می باشند. رایزرها به شکل معمول در تمامی طبقات در حال حرکت هستند. از این رو تأسیساتی که در معرض انبساط و انقباض قرار دارند. مهار حرکت طولیشان بسیار مهم است. به همین دلیل باید از فیکس پوینت و اکسپنشن جوینت ها بهره برد.

علاوه بر آن میتوان گفت که حرکت سیال در تأسیسات باعث ایجاد ضربه های دینامیکی و در پی آن اعمال بارهای دینامیکی بر روی لوله ها می شود.

گروه صنعتی لینکران تولید کننده برتر در بخش صنایع تاسیسات مکانیکال و الکتریکال مفتخر است تولیداتی ملی با قیمت مناسب و کیفیت جهانی را در اختیار مشتریان محترم قرار می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. و یا به شبکه های اجتماعی

مراجعه بفرمایید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر

گروه صنعتی لینکران
 
قدردان حضور سبزتان
 
می باشد :)
پوستر نمایشگاه نفت و گاز_1403