عایق الاستومری حرارتی برودتی

عایق الاستومری حرارتی برودتی یا به عبارتی قدیمی تر – فوم محافظ – نوعی از ترکیبات الاستومری پلیمری با خواص الاستیکی یا شبیه به آن هستند. که طبق خاصیت فیزیکی و شیمیایی تولیدی هرکدام، در دو نوع پرکاربرد عایق الاستومری رولی و عایق الاستومری لوله ای تولید می گردند. در این مقاله به معرفی انواع عایق الاستومری ، کاربرد و مزایای استفاده از آن به عنوان یکی از بهترین مصالح نوین صنعت ساختمان می پردازیم.

عایق الاستومری حرارتی برودتی گروه صنعتی لینکران

 پیشینه عایق الاستومری

عایق الاستومری که از سال ۱۹۵۴ پا به عرصه صنعت مصالح گذاشته است.جزء مواد شیمیایی سلول بسته محسوب می شود. ساختار مواد سلول بسته به این شکل است که با توجه به وجود حفره های ریز در دیواره های آن، انتقال آب و هوا در آن رخ نمی دهد. و نفوذپذیری را به حداقل میزان ممکن کاهش می دهد. و این نکته یکی از مهمترین مزایای عایق الاستومری می باشد. علاوه بر آن پس از تولید اولیه و با گذشت زمان این عایق ها کدهای استاندارد جدید مربوطه را اخذ نموده و در برابر احتراق و صدا نیز مقاوم شدند.

کاربرد کلی عایق الاستومری

سالیان طولانی است که فوم های الاستومری در انواع و ضخامت های مختلف رولی ، صوتی و لوله ای تولید و روانه بازار می گردند.
با توجه به خاصیت شبه لاستیکی آن به راحتی برای اندازه های مختلف برش می خورند. و در فضاهای متفاوت صنعتی و تأسیساتی مانند لوله کشی های معمولی تا دستگاه های صنعتی بزرگ استفاده میشوند.

لیست زیر شامل فضاهای کلی کاربرد فوم الاستومری می باشد:

  • لوله کشی ها و لوله های آب سرد و گرم ساختمانی
  • سیستم های تهویه مطبوع
  • کانال های هوا
  • سیستم های تأسیساتی در صنایع مختلف دریایی،داروسازی،پزشکی،تجاری و…
  • چیلرها و …

 عایق الاستومری تولید گروه صنعتی لینکران

 شرکت دانش بنیان سازه پایدار الهیه که از سال ۱۳۸۵ شروع به فعالیت نموده است. تولیدکننده انواع عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات و لرزه گیر مکانیکی با برند لینکران می باشد. و محصولات نوین صنعت و ساختمان را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت ممکن روانه بازار می نماید. با توجه به آزمایشات و بررسی های صورت گرفته محصولات لینکران کاملا قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی هستند.

عایق های الاستومری لینکران که به دونوع رولی صفحه ای و لوله ای تولید میشوند. اشکال مختلفی از قبیل حرارتی برودتی ، صوتی ، رنگی، اکوستیک و شانه تخم مرغی دارند.

تشریح فواید عایق کاری با فوم الاستومری لینکران

 سیستم های عایق کاری باید توسط نصاب ماهر و با مصالح مناسب انجام گیرند. اگر همه شرایط مطلوب باشند میتوان به مزایای متعاقب آن اشاره نمود:

  • از آنجا مواد اولیه عایق الاستومری دوستدار محیط زیست است. پس از تجهیزات ، محیط و انسان ها نیز حفاظت می نماید.
  • هزینه های تولید ، ساخت و نگهداری به شدت کاهش می یابد.
  • از اتلاف انرژی و هزینه های پی در پی بعدی جلوگیری می نماید. چرا که سوخت فسیلی کمتری برای تولید همان میزان انرژی سوزانده میشود.
  • عایق های الاستومری می تواند تا ۹۵% از اتلاف انرژی بکاهد. از این رو سرمایه اولیه کار بازمیگردد. و این صرفه جویی تا پایان دوره عایق کاری به نفع کارفرمای پروژه می باشد.
  • ضریب عملکرد سیستم را بالا میبرد. و موجب بهبود کارایی آن می شود.
  • همانطور که گفته شد از نفوذ آب و بخار و در نتیجه از تقطیر رطوبت پیشگیری می کند.
  • در پی مورد بالا عمل خوردگی لوله های سرمایشی و گرمایشی و دیگر تجهیزات کنترل می شود.
  • نتیجه ی جلوگیری از نفوذ آب،پیشگیری از رشد قارچ و کپک در عایق و کنترل بهداشت محیطی نیز می باشد.
  • ظاهر شکیل و زیبایی به نسبت پشم شیشه در پوشش تأسیسات لوله کشی و کانال ها دارد.
  • از انتشار آلاینده های محیطی و تولید گازهای گلخانه ای که عامل اصلی گرمایش کره زمین هستند، جلوگیری می کند.
  • در برابر احتراق سیستم و محیط نیز مقاومت می نماید.
  • انواع صوتی آن باعث جلوگیری از انتقال سروصدا به محیط می شود. نویزهای آزاردهنده از تأسیسات ساختمانی و یا تجهیزات صنعتی آرامش و سلامت زندگی افراد را مختل می نماید. و عایق الاستومری صوتی صدای اضافی را جذب می نماید. و به آن اجازه انتشار در محیط را نمیدهد.
  • فضای مورد نیاز برای تجهیزات را کم می نماید. و حداکثر بار الکتریکی مورد نیاز برای مصارف صنعتی و تجاری را کاهش می دهد.
  • یکی از کاربردی ترین فواید عایق الاستومری انعطاف پذیری بالای آن و فیبری و متخلخل نبودن آن است. که موجب می شود در اثر شوک های حادثه ای، دچار ترک خوردگی نشوند.
  • نصب عایق الاستومری ساده و بدون دردسر است و نیازی به دستکش و یا لباس کار خاصی نیست. از این رو ضرری به کارگر نمی رساند.
گروه صنعتی لینکران تولیدکننده انواع عایق الاستومری حرارتی برودتی

انواع عایق الاستومری

شرکت دانش بنیان سازه پایدار الهیه انواع عایق الاستومری ( که در صنعت به آن عایق پتویی نیز گفته میشود) لینکران را در سه دسته مهم عایق رولی حرارتی، برودتی، صوتی الاستومری و عایق لوله ای الاستومری و عایق پنلی صوتی قرار داده است. که براساس کاربرد آنها به اشکال زیر طبقه بندی می شوند:

  1. عایق الاستومری حرارتی، برودتی و صوتی لوله ای
  2. عایق الاستومری حرارتی، برودتی و صوتی رولی
  3. عایق الاستومری حرارتی برودتی و صوتی پنلی 
  4. عایق لوله ای حرارتی، برودتی و صوتی الاستومری 

عایق الاستومری حرارتی، برودتی و صوتی لوله ای

عایق الاستومری لوله ای ساده

عایق لوله ای جهت استفاده در لوله کشی ها در سایزها و ضخامت های مختلف تولید می گردند. برای نصب باید قسمتی از آن را برش داد و جهت چسباندن باید از چسب عایق الاستومری استفاده و پس از آن با نوار درزگیر محل برش را بهم متصل نمود.

عایق لوله ­ای با روکش پروتکت بلک

عایق لوله ای الاستومری با روکش پروتکت بلک، پوششی پلیمری جهت حفظ عایق از ضربات مکانیکی می باشد. و برای صرفه جویی در مصرف انرژی و محفاظت سیستم در برابر چگالش استفاده می شود. و به دلیل مقاومت بالای این پوشش در برابر اشعه خورشید، نفوذ رطوبت و رشد کپک، در فضای باز کاربرد بیشتری دارد.

عایق لوله‌ای با روکش آلومینیوم

عایق لوله ای روکش آلومینیومی به دلیل ساختار پوشش آن، انعطاف پذیری و مقاومت زیاد در مقابل پارگی و اشعه UV خورشید، بیشتر برای عایق کاری لوله های سرمایشی و گرمایشی در فضاهای باز کاربرد دارند. همچنین این عایق به دو شکل پشت چسب دار و ساده تولید و روانه بازار می گردد. 

عایق لوله‌­ای چاک‌­دار

این نوع عایق بعد از اتمام اجرای تأسیسات کاربرد دارد. به طوری که امکان نصب عایق لوله ای ساده وجود نداشته باشد. لبه های درز عایق چاک دار به شکل چسب دار هستند. که سرعت نصب و دقت عملیات را بالا میبرند. 

عایق لوله ای رنگی

عایق لوله ای رنگی با نام تجاری INSPIRE اولین بار توسط گروه صنعتی لینکران به ثبت رسیده است. علاوه بر ویژگی های برتر مکانیکی که نسبت به عایق های لوله ای ساده دارد. به دلیل تفاوت رنگی قرمز و آبی آن، به عایقکاری لوله های رفت و برگشت تأسیسات نیز کمک می نماید.

ضمن این که این محصول علاوه بر خاصیت هالوژن فری که آنها را دوست دار محیط زیست قلمداد می کند. دارای گواهینامه کلاس C در برابر آتش نیز هستند.

۲.عایق حرارتی برودتی رولی الاستومری

عایق رولی که با نام عایق صفحه ای و یا عایق پتویی نیز شناخته می شود. در سطوح با عرض و یا سایز یالا مانند مخازن، لوله های بزرگ، کانال ها ، دیواره های ساختمانی و تأسیساتی و … کاربرد دارد. عایق رولی الاستومری در پنج نوع پرکاربرد ساده ، پشت چسب دار ، روکش پروتکت بلک، آلومینیومی و رنگی اینسپایر تولید و روانه بازار می گردد.

عایق رولی ساده

این نوع عایق برای عایقکاری سیستم های تأسیساتی در فضای بسته استفاده می شود. عایق رولی ساده الاستومری در ضخامت های مختلف بین ۶ تا ۵۰ میلی متر تولید میشود. و در برابر رطوبت و قارچ و کپک بسیار مقاوم است. همچنین نصب و نگهداری آن بسیار آسان است.

عایق رولی با روکش آلومینیومی

همانطور که در بخش لوله ای نیز به آن اشاره شد. از این نوع عایق جهت عایقکاری تأسیسات، مخازن و سیستم های سرمایشی و گرمایشی در فضاهای خارجی استفاده میشود. چرا که در برابر ضربات مکانیکی و اشعه های خورشید و تغییرات آب و هوایی مقاوم است.  این عایق به دو شکل ساده و پشت چسب دار تولید می گردد. 

عایق رولی الاستومری با روکش پروتکت بلک

عایق رولی الاستومری با روکش پروتکت بلک جهت عایقکاری تأسیسات ، کانال های هوا و … در فضای باز انجام میشود. چرا که این عایق روکش دار در برابر صدمات مکانیکی محیطی و تغییرات آب و هوا بسیار مقاوم است. این عایق به دوشکل ساده و پشت چسب دار تولید می شود.

عایق‌ رولی الاستومری پشت چسب دار

بهترین عایق الاستومری برای نصب آسان ، اتصال بدون ایراد، و کم کردن هزینه های ناشی از نیروهای کار همین عایق پشت چسبدار می باشد. که برای عایقکاری سطوح کانال ها و لوله ها بدون نیاز به چسب مصرف می شود.

عایق رولی الاستومری رنگی

عایق رولی الاستومری رنگی با نام تجاری INSPIRE با بهترین و پیشرفته ترین تکنولوژی دنیا توسط لینکران به بهره برداری رسید. علاوه بر رنگی بودن که ویژگی خاص این عایق ها است. به دلیل هالوژ فری بودن، کاربرد زیادی در صنعت پزشکی،دارویی . پالایشگاه ها، مترو و … دارد. 

۳. عایق حرارتی برودتی پنلی

عایق پنلی آلومینیومی لینکران (ISC)

عایق های پنلی که از آنها به عایق ISC نیز یاد میشود. برای عایقکاری تأسیسات حرارتی و برودتی در فضاهای خارجی به کار میرود. عایق پنلی روکش آلومینیوم مقاومت بالایی دربرابر ضربات مکانیکی و تغییرات آب و هوایی و اشعه های خورشیدی از خود نشان میدهد.

۴. عایق صوتی رولی

عایق صوتی رولی ساده

از عایق صوتی رولی ساده جهت جذب و کنترل صوت استفاده میشود. سطح آن فاقد چسب است ولی میتوان جهت نصب از چسب عایق الاستومری استفاده نمود.

عایق صوتی رولی موج دار (شانه تخم مرغی)

عایق شانه تخم مرغی به دو شکل عایق پنلی و عایق رولی تولید میشود. و در فضاهای حساس به سروصدا به کار میرود تا صداهای آزاردهنده را کنترل نماید.

عایق صوتی شانه تخم مرغی هم به صورت رولی و هم به صورت پنلی وجود دارد. این نوع عایق به صورت کاملا تخصصی جهت جذب صدای بالا در ساختمان ها و تجهیزاتی که نیاز به کنترل صوت در آن ها وجود دارد،قابل استفاده است.

۵. عایق صوتی پنلی

عایق صوتی پنلی ساده (ISB)

جذب صدای فوق العاده بالا،مهمترین ویژگی عایق های صوتی پنلی ساده می باشد. که در ساختمان ها وصنایع تأسیساتی بزرگ و کوچگ کاربرد دارد.

عایق صوتی پنلی موج دار (شانه تخم مرغی)(ISW)

عایق شانه تخم مرغی که عایق الاستومریک صوتی نیز نام برده می شود در جذب صدای بالا در ساختمان ها و تجهیزات پرسروصدا کمک بزرگی می نماید.

عایق آکوستیک

نوع دیگری از عایق صوتی به نام عایق آکوستیک تولید می شود. که در انواع کف ها،  دیوارها و سقف ها جهت جذب صدای بالا کاربرد دارد. این نوع عایق با مقاومت مکانیکی بالا و استحکام زیاد در انواع پروژه های ساختمانی و تأسیساتی اثر مثبت دارد.

انواع برند عایق الاستومری

 عایق الاستومری طی سالیان طولانی جزو بهترین محصولات فوم حرارتی بوده است. و جایگاهی بی رقیب تا این لحظه در صنعت ساختمان و تأسیسات پیدا نموده است. شرکت های خارجی تولیدکننده عایق الاستومری نمایندگی های مختلفی در داخل کشور دارند. که محصولات آنها متاسفانه خدمات پس از فروش و ضمانت ندارد. چرا که وارداتی هستند. و تضمینی بر سلامت آنها نیست. بهترین کار در این شرایط  و با توجه به نیاز پروژه های ساختمانی و تأسیساتی استفاده از محصول تولید داخلی است. که علاوه بر صرفه جویی در هزینه های جاری،ضمانت و خدمات پس از فروش نیز دارند.

لینکران تولیدکننده انواع عایق الاستومری

 گروه صنعتی لینکران اولین و بهترین برند تولیدکننده انواع عایق الاستومری در ایران می باشد. این شرکت در سالهای متوالی عنوان برترین تولیدکننده عایق الاستومری را از سوی وزارت صنعت و معدن اخذ نموده است. محصولات لینکران از نظر کیفیت قابل رقابت با انواع مشابه خارجی آن است. ضمن این که به دلیل این که صفر تا صد محصول در داخل ایران و با دستان با کفایت مهندسین و نخبه های ایرانی طراحی و تولید شده است. قیمتی به صرفه تر از محصولات وارداتی دارد.

همچنین با تکنولوژی نوین و به روز شدن دستگاه های تولیدی، طراحی و تولید انواع عایق الاستومری در کارخانه لینکران واقع در شهرک صنعتی شمس آباد با پیشرفت چشمگیری از نظر ظاهری و شیمیایی پیدا کرده است. و قادر است در شرایط سخت پروژه ها اجرا شود. یکی از مهمترین پیشرفت های عایق لینکران ، استفاده از مواد آنتی میکروبیال در مواد اولیه آن می باشد.

سخن پایانی

گروه صنعتی لینکران انواع عایق الاستومری با قیمت مناسب و کیفیت بالا در متراژ و ضخامت های مختلف و با توجه به نیاز روز بازار و پروژه، طراحی و تولید می نماید و در اختیار مشتری قرار می دهد. جهت اطلاع از قیمت محصولات لینکران و همچنین دریافت مشاوره فنی درباره محصولات و انتخاب بهترین عایق مورد نیاز پروژه های خود با برند لینکران، با کارشناسان شرکت دانش بنیان سازه پایدار الهیه با شماره های ۳-۸۸۲۸۸۵۵۱-۰۲۱ در تماس باشید.

لازم به ذکر است بازدید از بزرگترین خط تولید عایق الاستومری در ایران که از آن لینکران می باشد.برای عموم آزاد است. جهت بازدید نیز میتوانید با شماره درج شده، هماهنگی های لازم را به عمل آورید. یا با مراجعه به بخش فرم بازدید از کارخانه در سایت linkran.com درخواست خود را ثبت نمایید. تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر