انکر بولت های خوب چه مشخصه ها و چه قیمتی دارند؟

انکر بولت

در پروژه های ساختمانی اتصالات بخش مهمی از پروژه را تشکیل می دهد، انکر بولت نوعی اتصال مکانیکی یا شیمیایی است که با استفاده از آن میتوان یک قطعه یا یک وسیله را به سطح مورد نظر که عموماً از جنس بتن می باشد متصل کرد، در این مقاله به بررسی انواع انکرهای موجود در مجموعه لینکران با توجه به نوع عملکرد، کارایی، ویژگی ها و نحوه نصب آنها می پردازیم.

انکر بولت وسیله ای است که از آن در پروژه های ساختمانی برای نصب واتصال صفحات فلزی یا قطعات فلزی به بتن استفاده می شود.به عبارت دیگر انکرها ابزاری هستند که از آنها برای نصب و محکم کردن تجهیزات به سطح مورد نظر استفاده می شوند.
انکر بولت ها دارای درجه استحکام و تنش تسلیم متناسب با کاربردشان هستند و با توجه به نوع کارایی دارای طول های مختلف هستند، انکرهای از نظر عملکرد به دو دسته انکرهای شیمیایی و انکر بولت های مکانیکی تقسیم می شوند، همچنین از نظر نحوه ی اجرا نیز به دو دسته ی Cast in anchor و Post installed anchors تقسیم می شوند;
که در حالت اول منظور انکر بولت هایی هستند که قبل از بتن ریزی در عضو بتنی قرار می گیرند و حالت دوم انکر بولت هایی هستند که پس از اجرای بتن با استفاده از سوراخ کاری در عضو بتنی قرار می گیرند.

در پروژه های مختلف باید بر اساس محدودیت های نصب، شرایط آب و هوایی، میزان رطوبت منطقه و نوع عملکرد انکر بولت مناسب را انتخاب نمود. انکر بولت ها معمولا طبق استاندارد آمریکایی ATSM در سایزهای مختلف برای مصارف صنعتی و ساختمانی تولید می شوند.

گروه صنعتی لینکران تأمین کننده انواع انکر بولت مناسب برای تجهیزات تأسیساتی و ساختمانی می باشد و انکرهای مناسب برای سقف های مختلف از جمله سقف دال بتنی، سقف هالوکور، سقف عرشه فولادی و … می باشد. در بخش های بعدی این مقاله به معرفی انواع انکر بولت موجود در گروه صنعتی لینکران می پردازیم.

انکر شیمیایی

انکر شیمیایی با استفاده از مواد شیمیایی در درون بتن کار گذاشته می شود این نوع از انکر بولت برای بارهای سنگین استفاده می شود و اتصال محکم و مناسبی را ایجاد می کند. انکر شیمیایی در مقایسه با انکر مکانیکی تنش اضافی به بتن وارد نمی کنند و این مسئله کاربرد این انکر در بتن هایی که کیفیت آنها مشخص نیست و یا مقاومت فشاری آن ها پایین است را افزایش می دهد.
در استفاده از انکره شیمیایی احتمال ترک خوردن  بتن کم می شود که این موضوع برای بتن های با ضخامت پایین مناسب خواهد بود.

مهم ترین نکته منفی در انکرهای شیمیایی دشواری نصب آنهاست و اگر نصب این انکرها درست انجام نشود ظرفیت باربری آنها کاهش خواهد داشت.
در نصب و اجرای انکرهای شیمیایی از مواد شیمیایی نظیر رزین ها و چسب ها از جمله پلی استر غیر اشباع، اپوکسی اکریلات، اپوکسی خالص و  سیستم های ترکیبی استفاده می شود.

انکر مکانیکی

انکر بولت مکانیکی گوناگونی با ظرفیت های مختلف در بازار موجود است که برای حالت های مختلف بارگذاری و همچنین سطوح مختلف می توان از آنها استفاده کرد، سایز سوراخ ایجاد شده در کارایی این انکر بولت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر سوراخ خیلی بزرگ باشد انکر نمی تواند با دیواره سوراخ درگیر شود و در نهایت قدرت تحمل بار وارده را نخواهد داشت در واقع اصطکاک بین انکر بولت و دیواره های سوراخ باعث ایجاد مقاومت لازم می شود.

گروه صنعتی لینکران مدل های RXPT،RHPT،FHY،RDCA، ۴AllPlug، FAZII را در سایزها و طول های مختلف عرضه می کند، این انکر بولت ها جهت اتصال آویز راد، پایه پروفیل گالوانیزه های گروه صنعتی لینکران به سازه بتنی کاربرد دارند.
در ادامه به تفصیل هر کدام از انواع انکربولت فوق را بررسی می کنیم.

الف) انکر مکانیکی RXPT

انکر مکانیکی RXPT از انواع انکر بولت مکانیکی می باشد این انکر در سایزها و اندازه های مختلف موجود می باشد که میتوان به سایزهای M8،M10،M12،M16،M20 اشاره کرد.
این نوع از انکر بولت دارای تاییدیه کمیته فنی اروپا ETA برای استفاده در بتن بدون ترک می باشد ،کاهش عمق کاشت در این انکر بولت باعث جلوگیری از تماس با آرماتور در بتن مسلح می شود.

علامت هایی که روی انکر بولت ایجاد شده است به کاشت و نصب دقیق انکر کمک می کند. طراحی خوب این محصول نصب و کاشت آن را به سهولت امکان پذیر می کند بدنه سرد نورد شده از سازگاری ابعاد و دقت آن اطمینان می دهد.
طراحی منبسط شونده بهینه امکان تحمل بار بالا را فراهم می کند. این انکر برای کاربردهای مختلف از جمله مهارها، نرده ها، موانع، سازه فولادی، ساپورت تاسیسات مکانیکال و الکتریکال و برای دال بتنی و بتن بدون ترک و همچنین برای استفاده در سنگ طبیعی مناسب است.

نحوه نصب انکر مکانیکی RXPT

ابتدا یک سوراخ را با ابعاد مناسب در محل مورد نظر با استفاده از دریل ایجاد می کنیم و سوراخ را از گرد و غبار و سنگ ریزه های ایجاد شده پاک می کنیم. سپس با استفاده از چکش به آرامی روی انکر بولت ضربه می زنیم تا به عمق لازم برای فیکس شدن و محکم شدن برسد و در نهایت با وارد کردن گشتاور کاملا انکر را فعال میکنیم.

مراحل نصب انکر RXPT - گروه صنعتی لینکران

ب) انکر مکانیکی RHPT

این نوع از انکر بولت در سایزهای M8 ،M10 ،M12 ،M16 ،M20 و در اندازه های طولی مختلف موجود می باشد، از این انکر برای بتن های بدون ترک و ترک دار می توان استفاده کرد. این انکر نسل جدید انکرهای دارای پوشش مقاوم در برابر خوردگی می باشد و دارای تاییدیه ETA در زمینه استفاده در بتن ترک دار و بدون ترک و همچنین دارای تاییدیه لرزه ای می باشد.

انکر بولت RHPT مقاوم در برابر آتش است و تا ۱۲۰ دقیقه مقاومت در برابر آتش را نشان داده است، طراحی مناسب این نوع از انکر زمان نصب را کاهش می دهد و برای سازه های فلزی، سنگ طبیعی،کنسول ها، ساپورت تاسیسات و … مناسب می باشد .لازم به ذکر است نحوه ی نصب انکر RHPT و RXPT مانند یکدیگر می باشد.

ج) انکر مکانیکی FHY

این نوع از انکر بولت برای سقف های تو خالی مثل هالوکور مناسب است. این انکر مورد تایید مرجع نظارت بر ساختمان در کشور آلمان می باشد و در سایزها و طول های مختلف موجود است.
این انکر در دو مدل مختلف بر اساس نیاز در زمینه ها و کاربردهای مختلف در دسترس می باشد. مدل اول از جنس فولاد با روکش روی  و مدل دوم از جنس Stainless steel  می باشد.

نحوه ی نصب انکر مکانیکی FHY

یک سوراخ را با ابعاد مناسب در محل مورد نظر با استفاده از دریل ایجاد می کنیم و سوراخ را از گرد و غبار و سنگ ریزه های ایجاد شده پاک می کنیم انکر بولت را در محل مورد نظر قرار میدهیم و با وارد کردن گشتاور لازم انکر را فعال می کنیم.

مراحل نصب انکر FHY - گروه صنعتی لینکران

د) انکر مکانیکی RDCA

انکر بولت مکانیکی RDCA معروف به انکر ضربه ای هم می باشد دارای عملکرد مناسبی در بتن های ترک دار و بدون ترک می باشد و صحت عملکرد این انکر توسط کمیته فنی اروپا (ETA) تایید شده است .
این انکر مقاوم در برابر آتش است و نصب سریع و آسان آن از جمله مزایای این محصول است. بدنه ی شکاف دار به همراه مولفه های داخلی گوه انبساط و گیرداری انکر را تسهیل می کند.
این نوع از انکر برای سیستم های تهویه، سیستم های آتش نشانی، سیستم های عبور کابل و سیم و… مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه ی نصب انکر مکانیکی RDCA

همانند حالت های قبل ابتدا یک سوراخ را با ابعاد مناسب در محل مورد نظر ایجاد می کنیم و سوراخ را از گرد و غبار و سنگ ریزه های ایجاد شده پاک می کنیم، از سر شکاف دار انکر بولت مکانیکی را وارد سوراخ می کنیم در مرحله بعد با استفاده از سنبه آن را فعال می کنیم پس از آن پیچ را وارد انکر کرده و به وسیله فیکسچر آن را محکم می کنیم.

مراحل نصب انکر RDCA - گروه صنعتی لینکران

ه) انکر مکانیکی FAZII

این انکر، انکر فولادی بسیار قدرتمندی است و برای بارهای سنگین و بالاترین نیازها مناسب است و همچنین انعطاف پذیری مناسبی دارد. بارهای سنگین را می توان در بتن ترک خورده با استفاده از این انکر فولادی محکم کرد.

نصب بسیار آسان انکر FAZII  از ویژگی های مهم و تاثیر گذار آن است، روی قسمت منبسط شونده انکر آزمایش انجام شده و با اطمینان خاطر می توان از آن برای بالاترین ظرفیت تحمل بار استفاده کرد، به عنوان مثال انکر فولادی FAZII برای کنسول های سنگین یا سینی کابل های سنگین مناسب است.

انکر مکانیکی FAZII دارای تاییدیه مختلف از جمله تاییدیه ETA برای بتن ترک دار،تاییدیه مقاومت در برابر آتش و تایید لرزه ای می باشد. شکل زیر نحوه ی نصب این محصول را نشان می دهد که مشابه حالت های قبل می باشد.

مراحل نصب انکر FAZII - گروه صنعتی لینکران

و) انکر مکانیکی ۴AllPlug

این نوع انکر مکانیکی از نوع انکر پلاستیکی است و برای بارهای سبک مناسب است و در اندازه های مختلف موجود می باشد، همچنین برای روشنایی، کابینت کاری، قفسه بندی و… کاربرد دارد.
طراحی داخلی منحصر به فرد اتصال پیچ را به  بهترین نحو فراهم می کند، با توجه به انبساط ۴ راهه در این انکر امکان استفاده در هر نوع ماده و بستر را دارد و می توان از آن در هر بستری از جمله بتن، آجر توپر، آجر توخالی، سقف هالوکور، سنگ طبیعی، گچ و… استفاده کرد، این انکر دارای چنگال ها یا زائده هایی است که جلوی چرخش را می گیرد و چسبندگی را ارتقاء می دهد.
شکل زیر مراحل نصب این انکر را نشان می دهد.

مراحل نصب انکر FAZII - گروه صنعتی لینکران

تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی

ظرفیت باربری انکر بولت شیمیایی و انکر مکانیکی با هم متفاوت هستند اما به صورت کلی نمی توان گفت که یکی از انکرها ظرفیت باربری بیشتری نسبت به دیگری دارد. سرعت اجرای انکربولت های مکانیکی بالاتر است چون برای نصب انکر شیمیایی باید صبر کرد تا گیرش به صوت کامل اتفاق بیفتد و بعد بارگذاری انجام شود اما در انکر مکانیکی بلافاصله به محض فعال کردن انکر در بتن میتوان روی آن بارگذاری کرد.

سیستم انکراژ گروه صنعتی لینکران

استفاده از سیستم انکراژ لینکران در مکان و محل مناسب می تواند تا حدود زیادی منجر به افزایش سرعت انجام پروژه و تمیزی در کار شود در انتخاب نوع انکر باید حتما به میزان بار وارده،عمق کاشت،نوع بستر و شرایط محیطی توجه کرد. اجرای درست انکراژ مهم ترین فاکتور در عملکرد موفق آن است.

تیم فنی و اجرایی گروه صنعتی لینکران آماده همکاری و مشاوره با پروژه های سراسر کشور در زمینه انتخاب انکر بولت مناسب و همچنین اجرای درست این نوع اتصال می باشد.

با توجه به نوسانات قیمت و شرایط نامتوازن اقتصادی بخش مربوط به قیمت ها از این صفحه حذف گردید.
برای دریافت قیمت دقیق محصولات و دریافت مشاوره از کارشناسان فنی و فروش
با شماره های دفتر مرکزی گروه صنعتی لینکران تماس حاصل نمایید .

نویسنده : مهندس مهدیار صادقی

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر