انکر بولت ها به منظور اتصال قطعات مختلف مانند صفحات فلزى، بتنى و ... ، به سقف، کف یا دیواره هاى بتنى، مقاوم سازى سازه هاى ساختمانى، استقرار کنسول و ایجاد طبقه و بسیارى موارد دیگر مورد استفاده قرار مى گیرند. این محصولات در دو نوع کلى شامل انکر بولت هاى مکانیکى و انکرهاى شیمیایى قابل عرضه مى باشند. انکر بولت ها بایستى داراى استحکام متناسب با کاربرى خاص خود بوده و در مقابل صدمات فیزیکى، شیمیایى و خوردگى مقاومت کافى داشته باشند.
در طراحى انکر بولت ها عوامل متعددى باید در نظر گرفته شود.
1- امتداد یا راستاى بار: از آنجا که وظیفه انکر بولت تحمل بار است، بنابراین جهت نیروى وارده باید مشخص باشد.
2- نوع بار: طبیعتا بار ایستا و بدون حرکت با بار دینامیک و متحرك، تفاوت فراوانى دارد.
3- توزیع بار همسان بین انکر بولت ها: اگر مجموعه اى از انکر بولت ها، قطعه اى را تثبیت کرده اند، ممکن است به دلیل عدم طراحى و یا اجراى صحیح، بار وارده بر بعضى از آن ها بیشتر باشد.
4- بار وارد بر سازه بتنى: مجموع بارهاى استاتیک و دینامیک وارد بر سازه اى که انکر بولت هم روى آن نصب مى شود، در طراحى و اجراى انکر بولت تاثیرگذار است.
5- فاصله انکر بولت ها از همدیگر و از لبه سطحى که روى آن نصب مى شوند : عدم توجه به این پارامتر در هنگام نصب انکر بولت ها، ممکن است سبب ایجاد ترك خوردگى بین آن ها و یا در لبه بتن یا مصالح شود.
6- عمق کاشت: هنگامى که بار وارده بر انکربولت محاسبه مى شود، قطر لازمه انکربولت بدست مى آید. اما ممکن است به دلیل جاى نامناسب و یا رعایت سایر اولویت ها و یا محدودیت هاى ماشین آلات که قرار است مستقر شوند، نتوان قطر محاسباتى را اجرا نمود، در این حالت با افزایش طول و عمق کاشت انکر بولت مى توان این کمبود را جبران کرد.
7- میلگردهاى مسلح کننده بتن: وجود این میلگردها در ناحیه نصب انکربولت، بستر مستحکم ترى در اختیار انکربولت قرار مى دهد. البته از برخورد تصادفى آن ها باید پیشگیرى شود.