آشنایی بیشتر با ساپورت تأسیساتی مدولار

ساپورت تأسیساتی مدولار به عنوان نگهدارنده های پیش ساخته قسمت های مختلف تأسیسات مانند کابلها و لوله کشی ها شناخته می شوند. که علاوه بر سرعت نصب بالا، طول عمر تجهیزات را زیاد می کنند.
در این مقاله سعی شده تا جهت آشنایی بیشتر شما با ساپورت تأسیساتی مدولار تمامی جزئیات این محصول را ارائه دهیم.

ساپورت تأسیساتی مدولار - گروه صنعتی لینکران

ساپورت مدولار چیست؟

تا سالها پیش تأسیسات با استفاده از انواع ناودانی ها و نبشی ها شکل میگرفتند.  که فرآیندی زمان بر و از آن مهمتر هزینه بر بوده است. و خروجی نهایی علاوه بر این که زیبایی آنچنانی نداشته. از اصول مهندسی خاصی هم پیروی نمیکرده است.
ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های پرقدرت در بخش های مختلف مهندسی، جهت تولید ساپورت تأسیسات مدولار، به منظور استفاده در تأسیسات مکانیکی،انواع سیستم تهویه،لوله کشی ها، کانال کشی ها و … از روش های مدرن مهندسی استفاده میشود. در جدیدترین سیستم های تأسیساتی، پروفیل های فولادی گالوانیزه جهت ساخت ساپورت مدولار به کار می روند.

چرا ساپورت مدولار بهتر از ساپورت های قدیمی است؟

استفاده از پروفیل های فولادی از قدیم رایج بوده است. که امروزه مهندسین با به کارگیری دانش پیشرفته ی خود، جهت رفع مشکلات سیستم قدیمی برآمدند. و اقدام به تولید ساپورت تأسیسات به روش نوین نمودند.
همچنین که سیستم های قبلی علاوه بر صرف هزینه و زمان زیاد، از نظر ظاهری جذابیت نداشتند. و همانطور که گقته شد مهندسی ساز نیز نبودند. از این رو با ساخت ساپورت های نوین با کم کردن هزینه های ساخت و نصب ، به استانداردهای مهندسی نزدیک شده ایم. و سرعت انجام امور را بالا برده ایم.
در ایران نیز شرکت های مختلفی اقدام به تولید و ارائه انواع ساپورت تأسیسات مدولار نموده اند. که در این بین گروه صنعتی لینکران با تولید صفر تا صد محصول ایرانی با فناوریهای مهندسی و دستگاه های پیشرفته در کارخانه شرکت دانش بنیان سازه پایدار الهیه، به نوعی پرچم داراین گروه از شرکت هاست.

مزایای سیستم ساپورت مدولار

  • ظاهر شکیل و زیبا
  • نصب بسیار سریع
  • وزن سبک سیستم
  • انعطاف در برابر زلزله
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • راحت بودن نصب برای کارگران
  • استحکام و پایداری بالای تجهیزات
  • دارا بودن استانداردهای بین المللی
  • عدم نیاز به جوشکاری و سوراخکاری
  • از بین بردن عیوب سیستم های قدیمی
  • قابلیت نصب و جداسازی راحت قطعات
  • عدم نیاز به کارگران متخصص جوشکاری
  • بالا بردن عمر تجهیزات و افزایش کارآیی آنها
  • کاسته شدن هزینه های نگهداری و راه اندازی
  • عدم نیاز به رنگ و ضدزنگ به دلیل داشتن گالوانیزه

اجزای مختلف ساختمان

 یک ساختمان از اجزای مختلفی مانند سازه ای ، معماری و تأسیساتی ساخته شده است.

اجزای سازه ای مانند فونداسیون،تیرها،ستون ها، دیوارهای اصلی، کف و … تشکیل می شوند که بار ساختمان را تحمل می نمایند.

اجزای معماری نیز همانند سقف های کاذب و دیوارهای جداکننده داخلی هستند که کاملا غیرباربر به حساب می آیند.

تأسیسات ساختمان نیز مانند سیستم های تهویه،لوله کشی ها،کابل ها، کانال ها و … که انرژی و سیالات را منتقل میکنند. که معمولا ساپورت تأسیساتی مدولار در این بخش کاربرد زیادی دارد. و به صورت افقی یا قائم موجب نگهداری این تجهیزات می شود. و با اتصال به آنها سبب می شوند. تجهیزات به خوبی به وظایف خود عمل نمایند.

انواع ساپورت تاسیساتی

ساپورت سنتی

در این مدل ساپورت که به نام ساپورت سنتی نیز شناخته می شود.از سازه های فولادی مانند نبشی و ناودانی  تیرآهن تشکیل می شوند. و با جوشکاری به تأسیسات وصل می شوند.

ساپورت پیش ساخته مدولار

سیستم ساپورت تأسیسات مدولار از پروفیل های سوراخ دار تشکیل می شوند. که بدون نیاز به جوشکاری، با اتصال پیچ و مهره به هم وصل می شوند. و به دلیل انعطاف پذیری بالا  هنگام زلزله مقاومت بالایی دارند.

کاربرد سیستم ساپورت مدولار نوین

  • کانال‌های سیستم‌های تهویه هوای مطبوع
  • لوله‌های سرمایشی و گرمایشی
  • لوله آب شرب
  • لوله فاضلاب
  • لوله گاز

سیستم ساپورت مدولار سبک

سیستم‌های سبک متناسب با تاسیسات سبک اجرا می شوند. همچنین در ایجاد شبکه لوله کشی آب، کانال‌های هوا، سیستم تهویه و ساپورت سینی کابل به کار می‌رود. ورق‌های به کار رفته در این سیستم ضخامت بسیار کمی دارند.

سیستم ساپورت مدولار متوسط

سیستم باربری متوسط مناسب تاسیسات متوسط و نسبتا سنگین طراحی و تولید  می گردد. این نوع ساپورت در سیستم انتقال آب، سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی و تاسیسات الکتریکی به کار می روند.

انواع ساپورت تأسیساتی گروه صنعتی لینکران

طراحی مهندسی سیستم ساپورت مدولار

در روش‌های سنتی نبشی، قوطی، ناودانی و…کاربرد دارد. همچنین برای اتصالات از جوشکاری استفاد می‌شود بنابراین استحکام کمتری دارد. اما در روش‌های مدرن پیچ و مهره برای ایجاد اتصالات ساپورت به کار میروند. و از این رو مستحکم ‌تر بوده و به دلیل داشتن انعطاف، مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند. علاوه بر این به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای طراحی مهندسی و ساخت سازه‌ها و قطعات، پیشرفته‌‌تر هستند.

عدم نیاز به جوشکاری در ساپورت نوین

سازه‌های پیچ و مهره‌ای در مقایسه با سایر سازه‌ها بهتر هستند و از استانداردهای مهندسی پیروی می‌کنند. این اتصالات یکپارچگی بیشتری دارند و در برابر زلزله بسیار مقاومند. در حالی که اتصالات جوشکاری، استحکام چندانی دربرابر زلزله ندارند.

ولی سازه‌هایی که با جوشکاری ایجاد می‌شوند، با توجه به استفاده از دستگاه‌های جوش غیراستاندارد و عدم وجود جوشکاران ماهر و متخصص، کیفیت لازم را ندارند. و زمان زیادی نیز هدر می رود.

افزایش عمر تجهیزات با ساپورت مدولار نوین

در سیستم ساپورت مدولار نوین از بست‌ عایق‌دار برای اتصال قطعات استفاده می‌شود و از این رو مانع از سروصدا و لرزش می‌شود. در روش سنتی از گاید استفاده می‌شود که منجر به اصطکاک فلز و لوله‌ها شده و از عمر آنها کاسته می شود. اما در تاسیسات مدولار از سیستم اسلایدر ‌کمک گرفته می‌شود که ضریب اصطکاک را از ۰.۳ به ۰.۰۸ می کاهد و حرکت لوله روی سیستم ساپورت روان‌تر می‌شود و همچنین نیروی وارده بر ساپورت نیز کمتر می‌شود.

سیستم ساپورت سنتی وزن سازه را زیاد می کند. انجام ضدزنگ هم زمان‌بر و هزینه بر است. و علاوه بر اینها در زمان انجام اتصالات، ممکن است این ضدزنگ ها از بین برود.

در روش‌های سنتی برای ایجاد اتصالات میان قطعات و لوله‌ها از تکنیک‌های تماس فلز با فلز استفاده می‌شود که در کنار افزایش ضریب اطمینان، مشکلات گفته شده را نیز به همراه دارد.

سیستم ساپورت نوین هم کم هزینه هستند و هم مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارند.

انواع اتصالات در سیستم ساپورت مدولار

جمس و کیفیت مواد اولیه در شناخت محصولات ساپورت بسیار اهمیت دارد. تجهیزات گالوانیزه از پراستفاده ترین محصولات این بخش هستند. که هم زیبا و هم مقاوم در برابر خوردگی هستند. محصولات استیل و آهنی خیلی اقتصادی نیستند.

نتیجه‌گیری

امروزه با رشد فناوری و نوین شدن تجهیزات، سیستم ساپورت مدولار روبه پیشرفت است. همکاران متخصص لینکران در این حوزه، دستاوردهای خوبی در زمینه به روز کردن تجهیزات این سیستم کسب نموده اند. این نوع سیستم های ساپورت نوین به دلیل استفاده از پیچ و مهره در اتصالات، با هزینه کم و سرعت بالا نصب می شوند. و در هنگام زلزله با مقاومت بالا، آسیبی به آن نمیرسد.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر