عایق رولی الاستومری چیست ؟

انرژی، نیروی اصلی و اساس زندگی انسانهاست و با توجه به افزایش قیمت فرآورده های نفتی در ایران، مسئله بحران انرژی و بهینه سازی مصرف آن بسیار مهم و حیاتی به شمار می آید. عایق های الاستومری یکی از محصولات کاربردی در زمینه بهینه سازی و افزایش بهره وری مصرف انرژی به شمار  می آیند که می توانند جهت عایق کاری در تاسیسات و تجهیزات مختلف از جمله سیستم‌های لوله‌کشی، خطوط انتقال سیالات و گاز، دیوارها، سقف‌ها و… مورد استفاده قرار گیرند.
مقاله پیش رو به بررسی پیشینه هدررفت انرژی و لزوم استفاده از عایق الاستومری و کاربرد و انواع عایق رولی الاستومری می پردازد.

آنچه در این مقاله می خوانید:

عایق الاستومری چیست؟

انتخاب عایق الاستومری مناسب

انواع عایق الاستومری بر اساس نوع ، کاربرد و محدوده دمایی و مدل عایق

عایق رولی الاستومری چیست؟

نصب عایق الاستومری رولی

انواع عایق رولی الاستومری

نتیجه گیری

عایق الاستومری چیست؟

عایق الاستومری برای متخصصین حوزه ساختمان و تأسیسات محصولی خوش نام و کاربردی است. درحال حاضر انواع عایق الاستومری مناسب ترین جایگزین برای عایق‌ های سنتی مانند پشم شیشه و پشم سنگ می باشند که کاربرد خود را در مصارف متنوعی از جمله عایق کاری حرارتی، برودتی و عایق کاری صوتی به طور کامل اثبات نموده اند. به همین دلیل رویکرد صنایع به استفاده از عایق‌ سنتی تغییر نموده و انواع عایق های الاستومری جای خود را به خوبی در صنعت تأسیسات پیدا نموده اند.

عایق رولی الاستومری گروه صنعتی لینکران linkran

انتخاب عایق الاستومری مناسب

انتخاب عایق به مواردی از جمله دمای مورد نظر، ایمنی، کاربرد آن، شرایط محیط و در نهایت قیمت آن بستگی دارد. ضخامت عایق حرارتی باید دقیقاً بر اساس ضخامت بهینه اقتصادی مورد محاسبه و ارزیابی قرار گیرد تا هزینه های خرید و نصب عایق در برابر صرفه اقتصادی سود حاصل از صرفه جویی انرژی در حد مطلوب تعیین گردد.

موارد زیادی در انتخاب مواد عایق تاثیر گذار می باشند که می توان به قابلیت اشتعال، ضریب انبساط و انقباض عایق، مقاومت در برابر اشعه uv ، تحمل فشار و… اشاره نمود.
مهمترین موارد در انتخاب مواد عایق مقاومت حرارتی و چگالی عایق مورد نظر می باشد. نصب درست بر روی مواد عایقکاری در هنگام پیاده سازی آن باعث می شود که طول عمر عایق به طور چشمگیر افزایش یابد.

عایق رولی الاستومری گروه صنعتی لینکران linkran

انواع عایق الاستومری بر اساس نوع ، کاربرد، محدوده دمایی و مدل عایق

انواع عایق الاستومری بر اساس نوع مصرف

به طور کلی یکی از راه های جلوگیری از هدر دادن انرژی یا صرفه جویی در مصرف آن استفاده از عایق الاستومری می‌باشد.

متخصصین دسته بندی های متنوعی برای عایق های الاستومری در نظر گرفتند ، ولی میتوان به صورت کلی آنها را در سه دسته اصلی عایق های صوتی ، حرارتی و برودتی جایگذاری نمود.

انواع عایق الاستومری بر اساس کاربرد

یکی از موثرترین تکنیک هایی که جهت هدر رفتن انرژی در ساختمان ها استفاده میشود، عایق الاستومری حرارتی می باشد.
عایق های برودتی نیز در مکان های مختلف نظیر سردخانه ها، انواع یخچالهای صنعتی و… مورد استفاده قرار می گیرند.
در نهایت عایق های صوتی در دیوارها، سقف و کف ساختمانها و اماکنی که بتوان از عایق های رولی بهره جست ، مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع عایق الاستومری بر اساس محدوده دمایی

از نظر دمایی نیز عایق ها را در سه محدوده دسته بندی میکنند که شامل موارد ذیل می باشد:
* عایق با دمای کمتر از منهای ۷۳ درجه که به آنها عایق سرمازا اطلاق می گردد.

* عایق با رنج دمایی منهای ۷۳ درجه تا ۹۸۲ درجه سانتی گراد

* عایق نسوز که برای دماهای بیشتر از ۹۸۲ درجه مورد استفاده قرار میگیرد.

عایق رولی الاستومری گروه صنعتی لینکران linkran
عایق الاستومری رولی گروه صنعتی لینکران linkran
عایق الاستومری رولی گروه صنعتی لینکران linkran

انواع عایق الاستومری بر اساس مدل

با توجه به ساختار سلول بسته بودن عایق الاستومری و مزایایی از جمله قابلیت انعطاف پذیری بالا، طول عمر زیاد، ضریب هدایت حرارتی مناسب و… از این نوع عایق می توان جهت عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع، کانال هوا و تاسیسات ساختمانی و صنعتی بر اساس خواص مورد نظر استفاده نمود.
از لحاظ مدل موردنظر، عایق الاستومری را می توان به انواع مختلف عایق رولی ، تخته ای، بلوکی، آجری، نواری، قالبی و عایق لوله ای تقسیم بندی نمود.

درباره عایق لوله ای الاستومری در مقالات قبلی صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره عایق رولی الاستومری در اختیار شما قرار دهیم.

در صورتی که تمایل داشتید اطلاعات بیشتری درباره عایق های الاستومری کسب کنید می توانید از صفحه مجموعه مقالات عایق الاستومری لینکران دیدن فرمایید.

گروه صنعتی لینکران

تولیدکننده و تأمین کننده محصولات نوین صنعت و ساختمان اعم از انواع عایق حرارتی،برودتی و صوتی الاستومری مانند عایق رولی الاستومری ،عایق های لوله ای ، عایق های صوتی و آکوستیک ، عایق پشت چسب دار و … می باشد.

عایق رولی الاستومری چیست؟

عایق رولی الاستومری از انواع عایق های الاستومری است که با توجه به شکل ظاهری آن و عدم داشتن محدودیت در سایز، جهت عایق کاری تاسیسات بزرگ در لوله های سایز بالا، کانال های هوا، دیوار، سقف، کف ساختمان ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق های رولی الاستومری انواع مختلفی دارند که با توجه به شرایط متعدد باید بهترین نوع آن ها برای عایق کاری انتخاب گردند تا بیشترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند. به برخی از این شرایط تاثیرگذار در بخش انتخاب عایق الاستومری مناسب در همین مقاله اشاره نمودیم همچنین در همین مقاله به انواع عایق های الاستومری رولی و عوامل تاثیر گذار مهم دیگر در انتخاب آن ها خواهیم پرداخت.

کارخانه عایق الاستومری گروه صنعتی لینکران linkran

نصب عایق الاستومری رولی

جهت اتصال آسان عایق های الاستومری روی سطوح مختلف می توان از عایق الاستومری رولی پشت چسب دار استفاده نمود. عایق های رولی به صورت عایق رولی ساده و بدون چسب هم موجود هستند که جهت استفاده از آن ها در انجام عملیات عایق کاری نیاز به چسب عایق الاستومری و برای اطمینان  از پوشاندن درزهای موجود در محل های چسب کاری شده اتصال عایق ها مانند درزها و لبه ها از نوار درزگیر الاستومری استفاده می گردد.

عایق رولی الاستومری

مزایای رول های الاستومری از جمله قابلیت نصب آسان، درصد صرفه جویی انرژی بالا و مقاومت در برابر نفوذ بخار آب بالاتر، موجب شده است که استفاده از این نوع عایق ها نسبت به عایق های سنتی بسیار رایج شود.

علاوه بر مواردی که جهت انتخاب نوع عایق به آنها اشاره نمودیم عوامل مختلف دیگری نیز تاثیرگذارند که از میان آنها میتوان به شرایط محیط، سیال مورد نظر محیط عایق کاری حرارتی ، دمای سیال، نوع فضای عایق کاری و … اشاره نمود.
پس از مشخص شدن دمای سیال و نوع آن و شرایط محیط، اندازه ضخامت مورد نیاز برای عایق نیز مشخص میشود.

انواع عایق رولی الاستومری بر اساس ویژگی ها و مکان مناسب برای استفاده به صورت زیر است :

عایق رولی الاستومری ساده

از ویژگی های خاص عایق رولی الاستومری ساده میتوان به وزن سبک و مقاومت خوب آن دربرابر گردوغبار، رطوبت و مقاومت در برابر رشد باکتری ها و قارچ ها همچنین نصب و نگهداری ساده آن اشاره نمود.

عایق رولی الاستومری با روکش آلومینیوم

عایق رولی با روکش آلومینیومی مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی و اشعه UV خورشید، ضربات مکانیکی و مواد خورنده دارد از این رو برای استفاده در محیط های بیرونی بسیار مناسب است. این عایق ­ها به دو صورت ساده و پشت چسب­دار و در ضخامت های مختلف تولید می شوند.

عایق رولی الاستومری با روکش پروتکت بلک

عایق رولی الاستومری با روکش پروتکت بلک نوعی از عایق حرارتی با ساختار غیر متخلخل می باشد. عایق رولی الاستومری پروتکت بلک برای عایق کاری حرارتی سیستم های تهویه مطبوع و ایزوله نمودن سطوح با رطوبت و آلودگی بالا استفاده می شود.

عایق‌ رولی پشت چسب دار

عایق‌های رولی پشت چسب­ دار جهت عایق­ کاری انواع مخازن، کانال­ های هوا، لوله ­های سایز بالا و … بدون نیاز به چسب مایع به کار می‌­روند. به دلیل سهولت و تسریع نصب، کاهش هزینه­ های نیروی انسانی و اطمینان از اتصال بی­ عیب و نقص عایق به سطح کانال و لوله، از عایق­ الاستومری پشت چسب­ دار استفاده می­‌شود.

عایق رولی الاستومری INSPIRE

به جهت حفظ زیبایی و افزایش خواص مکانیکی محصول در قیاس با تولیدات عادی، نمونه رنگی فوم های الاستومری سلول بسته رنگی بر پایه NBR/PVC برای اولین بار در کشور توسط گروه صنعتی لینکران تولید شده و به تولید انبوه رسیده است که با دارا بودن ساختار خاص و فرمولاسیون ویژه برای استفاده در پروژه های با حساسیت بالا مناسب می باشد.

عایق صوتی رولی ساده

در این نوع از عایق های الاستومریک به عنوان عایق صوتی با عملکرد جذب صدای بالا و قابل استفاده در ساختمان ها و تجهیزاتی که نیاز به کنترل صوت در آن ها وجود دارد استفاده می‌شود.
قابل ذکر است که عملکرد کاهش سطح صوت در عایق صوتی با توجه به فرکانس منبع صوت متفاوت است.

عایق صوتی رولی موج دار (شانه تخم مرغی)

عایق رولی الاستومری شانه تخم مرغی اغلب به صورت عایق صوتی در فضاهای پر ازدحام استفاده می شود. این نوع عایق به دلیل متخلخل بودن ساختار آن در کاهش آلودگی صوتی نقش مهمی را ایفا می کند و میزان سروصدا را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. این نوع عایق رولی الاستومری در دو نوع ساده و موجدار و به دو شکل چسبدار و بدون چسب تولید می گردند.

نتیجه گیری

عایق رولی الاستومری از انواع عایق های الاستومری است که با توجه به شکل ظاهری آن و عدم داشتن محدودیت در سایز، جهت عایق کاری تاسیسات بزرگ در لوله های سایز بالا، کانال های هوا، دیوار، سقف، کف ساختمان ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای رول های الاستومری از جمله قابلیت نصب آسان، درصد صرفه جویی انرژی بالا و مقاومت در برابر نفوذ بخار آب بالاتر، موجب شده است که استفاده از این نوع عایق ها نسبت به عایق های سنتی بسیار رایج شود.

عایق های رولی الاستومری انواع مختلفی دارند که با توجه به شرایط متعدد باید بهترین نوع آن ها برای عایق کاری انتخاب گردند تا بیشترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند.

منابع

[۱] اصغر حاج سقطی : اصول و کاربرد انرژی خورشیدی (۱۳۸۰)

[۲] Optimum insulation thickness assessment of different insulation materials for   mid-latitude steppe and desert climate (BSH) region of  India  MehmetAli KallioğluaAshutosh

[۳] بررسی کمی و کیفی راهکارهای صرفه جویی مصرف انرژی در فرایندهاوتجهیزات صنعتی امیر دودابی نژاد – محمد اکبری سیار سازمان بهره وری انرژی ایران – تهران – شهرک قدس – پژوهشگاه نیرو

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر