عایق لوله ای حرارتی ساختمان

عایق حرارتی یک ماده طبیعی یا ساخته شده است که جریان گرما را کند یا قطع می کند. عایق های ساخته شده می توانند انتقال گرما به دیوارها، لوله ها یا تجهیزات را کاهش دهند و با اشکال و سطوح مختلف مانند دیوارها، لوله ها، مخازن یا تجهیزات سازگار شوند.

عایق حرارتی برودتی لوله ای گروه صنعتی لینکران LINKRAN

تاریخچه عایق حرارتی

عایق لوله ای حرارتی از فوم های سلول بسته تولید می شود. انواع پرداخت ها برای محافظت از عایق در برابر آسیب های فیزیکی و محیطی و همچنین برای بهبود ظاهر عایق استفاده می شود.

باستان شناسی نشان داده است که انسان های ماقبل تاریخ از مواد طبیعی مختلفی به عنوان عایق استفاده می کردند. آنها خود را با پشم و پوست حیوانات می پوشاندند. خانه های ساخته شده از چوب، سنگ و خاک؛ و از مواد طبیعی دیگر مانند کاه یا سایر مواد آلی برای محافظت در برابر سرما در زمستان و گرما در تابستان استفاده می کردند.

در قرون وسطی نیز در آب و هوای سردتر شمالی، دیوارها با کاه پر می شدند. گچ گل را با کاه مخلوط می کردند تا از سرما جلوگیری شود.

تولید عایق فایبرگلاس

تا سال ۱۹۳۲ که فرآیند ایجاد فایبرگلاس به طور تصادفی کشف شد، عایق بسیار کند تکامل یافت. اولین الیاف شیشه ریز بافته شده به نام پشم معدنی در سال ۱۸۷۰ توسط مخترعی به نام جان پلیر تولید شد. در ابتدا، او الیاف پشم معدنی را به عنوان یک ماده عایق نمی دید. او فکر می کرد که می تواند پارچه جدیدی باشد که برای تولید لباس های گرم استفاده شود. در نمایشگاه جهانی ۱۸۹۳، پلیر لباسی را به نمایش گذاشت که از پارچه پشم معدنی پشم شیشه ساخته شده بود.

عایق فایبرگلاس به عنوان روش اصلی عایق کاری حرارتی خانه ها و ساختمان ها به سرعت بر بازار تسلط یافت. عایق فایبرگلاس باید به قطعات کوچک بریده یا پاره شود تا در فضاهای دیواری عجیب و غریب به اندازه کافی محکم بسته شود تا از ایجاد فضای خالی یا جریان هوا که اثر عایق بودن مواد را کاهش می دهد، جلوگیری کند.

فایبرگلاس همچنین با یک ژاکت کاغذی یا پلاستیکی برای عایق کاری لوله استفاده می شود. هنگام عایق کاری لوله سرد، استفاده از مانع بخار بر روی عایق و چسباندن اتصالات برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و تعریق تراکم در عایق مهم است. عایق مرطوب اجازه می دهد تا گرما به طور موثرتر منتقل شود.

عایق کاری ساختمان

هر ساختمانی، چه خانه و چه تجاری، باید به خوبی عایق بندی شود. بهترین راه حل از نظر هزینه و عملکرد ممکن است ترکیبی از دو یا چند عایق مختلف باشد که هر کدام در جایی و زمانی استفاده می شود که بتواند بهترین جنبه های ویژگی های خود را ارائه دهد.

افزودن عایق بخش بسیار مهمی از هر پروژه ساختمانی است و اثرات آن تا حد زیادی نامرئی است. این عایق هزینه های گرمایش و سرمایش را در هر ماه کاهش می دهد و میزان گرمایش جهانی را که به یک ساختمان نسبت داده می شود کاهش می دهد. عایق کاری لوله ها به شکل مناسب جهت پوشش ساختمان برای کمک به جلوگیری از یخ زدگی لوله ها و همچنین آسیب های رطوبت در ساختمان مهم است.

به طور کلی لوله کشی نباید در دیوارهای بیرونی نصب شود. با این حال، در برخی موارد، اگر عایق پوشش ساختمان کافی باشد، می توان لوله کشی را در دیوارهای بیرونی نیز نصب کرد، و گرمای کافی یا اقدامات احتیاطی برای اطمینان از یخ زدن لوله ها ارائه داد

درک جریان گرما/انتقال حرارت

برای درک نحوه عملکرد عایق لوله ای، درک مفهوم جریان گرما یا انتقال حرارت مهم است. به طور کلی، گرما همیشه از سطوح گرمتر به سطوح سردتر جریان دارد. این جریان تا زمانی که دما در دو سطح برابر نشود متوقف نمی شود. گرما با سه روش مختلف “انتقال” پیدا میکند: هدایت، همرفت و تابش.

۱. جریان گرما هدایت. رسانایی جریان مستقیم حرارت از طریق جامدات است. از تماس فیزیکی یک جسم با جسم دیگر ناشی می شود. گرما با حرکت مولکولی منتقل می شود. مولکول ها انرژی خود را به مولکول های مجاور با محتوای گرمای کمتر منتقل می کنند که در نتیجه حرکت آنها افزایش می یابد.

۲. جریان گرمای همرفتی. همرفت جریان گرما (اجباری و طبیعی) در یک سیال است. سیال ماده ای به شکل گاز یا مایع است. حرکت یک سیال یا هوای حامل گرما یا با همرفت طبیعی یا با همرفت اجباری، مانند کوره هوای اجباری، اتفاق می‌افتد.

۳. جریان گرمای تشعشعی. تابش عبارت است از انتقال انرژی در فضا با استفاده از امواج الکترومغناطیسی. گرمای تابشی با سرعت نور در هوا حرکت می کند بدون اینکه فضای بین سطوح را گرم کند.

مقایسه انواع عایق

از آنجایی که تنوع زیادی در کاربردها و محصولات عایق لوله ای وجود دارد، انجام مقایسه کلی بین انواع مختلف عایق کاری چالش برانگیز است. بهترین عایق لوله برای هر پروژه معین تا حد زیادی با ویژگی های خاص کاربرد آن پروژه مشخص می شود نه مزایای خود محصول.

در اینجا چند متغیر کاربردی برای در نظر گرفتن هر نصب عایق وجود دارد:
دمای فرآیند، مقاومت فشاری یا R-Valu، خوردگی، pH عملکرد آتش سوزی و نفوذپذیری بخار آب

کاربرد عایق لوله ای حرارتی

عایق معمولاً برای یک یا چند مورد از عملکردهای زیر استفاده می شود:

کاهش نویز سیستم های مکانیکی

کنترل دمای فرآیندهای تجاری و صنعتی

کاهش تلفات یا افزایش گرما برای حفظ انرژی

کنترل دمای سطح برای حفاظت از پرسنل و تجهیزات

حفاظت از محیط زیست از طریق کاهش CO 2،NOx  و گازهای گلخانه ای

افزایش راندمان عملیاتی سیستم های HVAC، لوله کشی، بخار، فرآیند و قدرت

جلوگیری یا کاهش آسیب به تجهیزات ناشی از قرار گرفتن در معرض آتش یا جوهای خورنده

استفاده از عایق لوله ای حرارتی

استفاده از عایق حرارتی لوله ای برای تجهیزات، ساده ترین راه برای کاهش مصرف انرژی در سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان ها، سیستم های آب گرم خانگی و تامین آب سرد و سیستم های یخچالی شامل کانال ها و محفظه ها می باشد. در برخی موارد، استفاده از عایق بیشتر مقرون به صرفه خواهد بود. با این حال، با افزایش ضخامت عایق در بیشتر کاربردها، می توان انرژی یا هزینه قابل توجهی در طول عمر ساختمان صرفه جویی کرد.

ساختمان‌های به عبارتی بساز بفروش معمولاً دارای حداقل عایق یا بدون عایق در لوله‌کشی انشعابات هستند، زیرا توسعه‌دهندگان می‌خواهند ساختمانی را تا حد امکان ارزان‌تر بسازند و آن را به شخص دیگری بفروشند. و این ساختمان ها را دچار چالش می کند. برنامه های صرفه جویی در انرژی باید این موضوع را با نکات تشویقی برای شیوه های طراحی و نصب خوب برطرف کنند.

برای تاسیسات صنعتی، مانند نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانه های کاغذ، عایق های حرارتی مکانیکی برای کنترل، افزایش یا اتلاف حرارت روی لوله ها و تجهیزات فرآیند، سیستم های توزیع بخار و میعانات، بویلرها، پشته های دود، کیسه ها و رسوب دهنده ها و ذخیره سازی نصب می شوند. عایق های حرارتی معمولاً برای محافظت از پرسنل و حفظ یک محیط پایدار در یک کارخانه یا فضای کار هستند.

انواع عایق لوله ای حرارتی لینکران

عایق لوله ای INSPIRE

این نوع عایق طبق نیاز روز بازار و جهت سهولت اجرای پروژه ها برای اولین بار در ایران توسط گروه صنعتی لینکران طراحی و تولید شده ….

عایق الاستومری لوله ای ساده

همان طور که از نام آن مشخص است این نوع عایق لوله ای به صورت ساده بود و برای نصب آن روی لوله ها باید آن را برش داد …

عایق لوله‌­ای چاک‌­دار

در مواقعی که لوله‌کشی انجام‌شده باشد و امکان استفاده از عایق‌های لوله‌ای وجود نداشته باشد، برای عایق‌کاری این لوله‌ها باید …

عایق لوله‌ ای با روکش آلومینیوم

عایق الاستومری لوله ای باروکش آلومینیوم به دلیل مقاومت بسیار بالا در مقابل اشعه UV خورشید عموماً جهت عایق کاری لوله های سرمایشی و گرمایشی در فضاهای باز به کار می روند. در محیط هایی که احتمال برخورد اشیا و …

عایق لوله ­ای باروکش پروتکت بلک

این عایق الاستومری انعطاف‌پذیر دارای پوشش پلیمری برای محافظت از عایق در برابر ضربات مکانیکی، جهت عایق کاری سیستم های سرمایشی و گرمایشی، خطوط آب سرد و تهویه مطبوع برای صرفه جویی در مصرف انرژی و حفاظت …

مزایای عایق کاری حرارتی

۱. صرفه جویی در انرژی: روزانه مقادیر قابل توجهی از انرژی گرمایی در کارخانه های صنعتی در سراسر کشور به دلیل سطوح گرم و سرد عایق کاری نشده تلف می شود. طراحی و نصب صحیح سیستم های عایق بلافاصله نیاز به انرژی را کاهش می دهد. از مزایای عایق کاری تجهیزات صنعتی می توان به صرفه جویی در هزینه ها، بهبود بهره وری و بهبود کیفیت محیطی اشاره کرد.

۲. کنترل انتقال حرارت فرآیند: با کاهش تلفات یا افزایش گرما، عایق می تواند به حفظ دمای فرآیند کمک کند. باز هم، عایق به تنهایی از یخ زدگی جلوگیری نمی کند. عایق باید با منبع گرما کار کند تا در برابر یخ زدگی محافظت شود. ضخامت عایق باید به اندازه ای باشد که انتقال حرارت را در ی۰نننن رلک سیستم دینامیکی محدود کند.

۳. کنترل تراکم: تعیین ضخامت کافی عایق و یک سیستم مانع بخار موثر مانند عایق، موثرترین وسیله برای کنترل تراکم روی سطح غشا و درون سیستم عایق در لوله‌های سرد، کانال‌ها، چیلرها و زهکش‌های سقف است.

۴. حفاظت از پرسنل: عایق حرارتی یکی از موثرترین ابزار برای محافظت از کارگران در برابر سوختگی های درجه دو و سه ناشی از تماس پوستی بیش از پنج ثانیه با سطوح لوله کشی داغ و تجهیزاتی است که در دمای بالا کار می کنند. عایق حرارتی دمای سطح لوله‌ها یا تجهیزات را تا سطح ایمن کاهش می‌دهد و در نتیجه ایمنی کارگران را افزایش می‌دهد و از آسیب رسانی به کارگران جلوگیری می‌کند.

۵. حفاظت در برابر آتش: عایق در ترکیب با سایر منابع و مواد حرارتی به محافظت در برابر آتش کمک می کند. اغلب در دهانه ی لوله ها موانع آتش با سیستم های فایر استاپ طراحی شده اند.

۶. کاهش صدا: پنل های عایق حرارتی برودتی و صوتی را می توان در طراحی مجموعه ای با تلفات انتقال صدا بالا برای نصب بین منبع و محیط اطراف استفاده کرد. گاهی اوقات، عایق‌هایی با ویژگی‌های جذب صدا بالا ممکن است در سمت منبع یک محفظه استفاده شوند تا به کاهش مواجهه افراد با سر و صدا در مناطقی که بلافاصله در اطراف منبع نویز هستند، از طریق جذب کمک کنند.

۷. زیبایی شناسی: اکثر سیستم های مکانیکی در ساخت و سازهای تجاری به طور کلی برای ساکنان ساختمان قابل مشاهده نیستند. ولی در اتاق‌های تجهیزات مکانیکی که در آن تجهیزات گرمایشی، تجهیزات سرمایشی و لوله‌های مربوطه برای پرسنلی که کار می‌کنند یا باید به این مناطق دسترسی داشته باشند قابل مشاهده است.

معمولا برای سطوح عایق که در داخل پوشش ساختمان قابل مشاهده هستند، نیاز به ظاهری کامل و مرتب هست. این سطوح همچنین ممکن است برای ظاهر قابل قبول تری در مورد بیمارستان ها، مدارس، سوپرمارکت ها، رستوران ها و حتی در تاسیسات صنعتی در فرآوری مواد غذایی و تولید قطعات کامپیوتری در جایی که برای ساکنین قابل مشاهده باشد، رنگ آمیزی یا پوشانده شوند.

۸. کاهش گازهای گلخانه ای: عایق حرارتی در سیستم های مکانیکی باعث کاهش انتشار  CO2، NOx  و گازهای گلخانه ای می شود. زیرا مصرف سوخت مورد نیاز در محل های احتراق را کاهش می دهد. زیرا گرمای کمتری به دست می آید یا از دست می رود.

ویژگی های عایق لوله ای حرارتی

عایق ها بسته به خدمات، محل و طول عمر مورد نیاز کاربرد، خواص و محدودیت های متفاوتی دارند.

۱. مقاومت حرارتی: مقدار تعیین شده توسط اختلاف دما، در حالت پایدار، بین دو سطح تعریف شده از یک ماده یا ساختار که یک واحد جریان گرما را در یک واحد سطح القا می کند.

۲. هدایت حرارتی ظاهری: یک رسانایی حرارتی که به ماده ای اختصاص داده می شود. انتقال حرارتی را با چندین حالت انتقال حرارت نشان می دهد، که منجر به تغییر ویژگی با ضخامت نمونه یا انتشار سطح می شود.

۳. چگالی: این وزن یک حجم خاص از مواد است که بر حسب پوند بر فوت مکعب (کیلوگرم بر متر مکعب) اندازه گیری می شود. 

۴. مقاومت فشاری: این معیاری از ماده برای مقاومت در برابر تغییر شکل (کاهش ضخامت) تحت بار فشاری است. هنگامی که بارهای خارجی به نصب عایق اعمال می شود، مهم است.

۵. انبساط/انقباض حرارتی و پایداری ابعادی: سیستم های عایق کاری با عایق الاستومری حرارتی برودتی تحت شرایط محیطی نصب می شوند که ممکن است با شرایط سرویس متفاوت باشد. هنگامی که شرایط عملیاتی اعمال می شود، سطوح فلزی ممکن است متفاوت از عایق و پرداخت اعمال شده منبسط یا منقبض شوند. این می تواند منافذ و مسیرهای موازی جریان گرما و جریان رطوبت ایجاد کند که عملکرد سیستم را کاهش میدهد.

۶. نفوذپذیری بخار آب: زمانی که سیستم های عایق با دمای سرویس کمتر از هوای محیط کار می کنند، مهم است. در این سرویس به مواد و سیستم هایی با نفوذپذیری بخار آب کم نیاز است.

۷. تمیزی: توانایی یک ماده برای شستن یا تمیز کردن به شکل دیگری برای حفظ ظاهر آن.

۸.  مقاومت در برابر دما: توانایی یک ماده برای انجام عملکرد مورد نظر خود پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا و پایین که ممکن است ماده در طول استفاده معمولی با آن مواجه شود. عایق به تنهایی از یخ زدگی جلوگیری نمی کند. برای جلوگیری از یخ زدگی باید از منبع گرمای مکمل با انتخاب مناسب نوع و ضخامت عایق حرارتی استفاده شود.

۹.  مقاومت در برابر آب و هوا: توانایی یک ماده برای قرار گرفتن طولانی مدت در فضای باز بدون از دست دادن قابل توجه خواص مکانیکی.

۱۰. مقاومت در برابر آسیب فیزیکی: توانایی یک ماده برای قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آزار فیزیکی معمولی بدون تغییر شکل یا سوراخ شدن قابل توجه.

۱۱. دمای محیط: دمای حباب خشک هوای اطراف هنگامی که از هرگونه منبع تشعشع محافظت می شود.

۱۲. مقاومت در برابر خوردگی: توانایی یک ماده برای قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یک محیط خورنده بدون شروع قابل توجه خوردگی و در نتیجه از دست دادن خواص مکانیکی.

۱۳. مقاومت در برابر آتش: قابلیت یک مجموعه عایق که برای مدت معینی از قرار گرفتن در معرض گرما و شعله (آتش) تنها با از دست دادن محدود و قابل اندازه گیری خواص مکانیکی قرار می گیرد.

۱۴. مقاومت در برابر رشد قارچ: توانایی یک ماده برای قرار گرفتن مداوم در شرایط مرطوب بدون رشد کپک یا قارچ.

گروه صنعتی لینکران تولیدکننده انواع عایق الاستومری حرارتی برودتی و صوتی به دو شکل عایق رولی الاستومری و عایق لوله ای الاستومری در کارخانه تولید عایق الاستومری واقع در شهرک صنعتی شمس آباد می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. و یا به شبکه های اجتماعی

مراجعه بفرمایید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر