نیروی کار ماهر ساختمانی

نیروی کار ماهر در صنعت ساختمان به طور کلی به افرادی اطلاق می شود که در مدت طولانی آموزش دیده اند و مهارت های فنی تخصصی صنعت را در پیشبرد پروژه های ساختمانی به ارمغان آورده اند. معمولاً کارهایی که به نیروی کار نیاز دارند که مهارت دستی بالایی دارند. نیروی کار در صورتی می تواند به عنوان نیروی کار ماهر در نظر گرفته شود که بتوانند نیاز را برآورده کنند.

مصالح نوین صنعت ساختمان لینکران

انواع نیروی کار ماهر

نیروی کار ماهر ساختمانی طبق استانداردهای مهارت صنعت ساخت و ساز، انواع مختلفی دارد. که انواع آن عبارتند از:

  • بتن کن
  • گچ کار
  • کارگر میلگرد و آرماتور
  • نجار
  • کاشی کار
  • آجرکار
  • کارگر داربست
  • عایق کار
  • اپراتور جرثقیل سیار
  • اپراتور تاور کرین
  • اپراتور کارخانه خاکی

بتن کن

بتن‌ساز قطعات سازه‌های بتنی مانند ستون‌ها، تیرها، کف و دیوارها را می‌سازد. بتن را می توان با دست یا در میکسر بتن مخلوط کرد یا از بتن آماده استفاده کرد. وظایف باید شامل موارد زیر باشد:

شناسایی مواد برای مخلوط بتن

بتن را درون قالب بریزید

بتن را مخلوط کنید

بتن محل و فشرده

عمل آوری بتن را انجام دهید

گچ کار

وظایف یک گچکار در سطح ۱ این است که یک لایه از انواع گچ را به عنوان پوشش روی دیوارها اعمال کند. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

گچ سیمانی را روی دیوار صاف اعمال کنید

روی دیوارهای صاف روکش رندر سیمانی بزنید

گچ سیمانی را در زوایای داخلی و خارجی اعمال کنید

پوشش نهایی را در زوایای داخلی و خارجی اعمال کنید

در سطح ۲، پوشش محافظ و تزئینی گچ و یا رندر روی سطوح ساختمان ضروری است. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

سطوح بالای گچ کاری را آماده کنید

تثبیت توری سیمی به سطوح خارجی قبل از گچ کاری

قرنیز و قالب های گچی را نصب کنید

گچ کاری سطوح بالای سر

پوشش گرانولیتی یا بافتی را اعمال کنید

کارگر آرماتور و میلگرد

پس از برش و خم شدن میلگردهای آرماتور، میلگردها سعی می کنند آنها را به شکل بتن ثابت کنند. آنها همچنین باید میله ها را با سیم یا بست یا با جوش ترکیب کنند. پس از آن، میله ها را در قالب ها قرار داده و با مش سیمی در موقعیت بتن آرماتور ثابت کنید. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

ابزار و مواد را آماده کنید

ساخت فولاد

میله های فولادی و مش سیمی را نصب کنید

نجار

این کارها شامل «برش، بریدگی، حفاری، فرورفتن، پلت کردن، اتصال، پیرایش، میتره کردن، نصف کردن، مورتینگ، بندکشی، دم کبوتر کردن، روسری و گوه‌زنی و برای همه انتها، لبه‌های پرشده، طول‌های کوتاه و تکیه‌گاه‌های موقتی است. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

فرم ها را پیش ساخته و در موقعیت مناسب ثابت می کند

موقعیت صحیح را برای تثبیت فرم ها تعیین کنید

هر گونه پشتیبانی موقت برای فرم ها را آماده کنید

فرم ها را از بین ببرید

کاشی کار

کاشی‌کاری در سطح ۱ باید کاشی‌ها را روی دیوارها و کف‌ها طبق طرح‌های مشخص شده قرار دهد که ممکن است شامل فرآیند اعمال پوشش گچ و لایه ملات سیمان باشد. کاشی ها باید به صورت ردیفی چیده شوند و در جای خود بچسبانند. در مرحله بعد، ردیف‌های کاشی‌ها را با استفاده از سطح روح تراز کنید. او همچنین به سنگ‌فرش، آجر و بلوک‌های چوبی نیاز دارد. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

پوشش نهایی را روی رندر کف بمالید

برای دریافت کاشی لایه‌بندی را اعمال کنید

سطح پشتی عمودی را برای کاشی کاری دیوار آماده کنید

راه اندازی کنید و روی دیوارها و کف کاشی ها بچینید

رندرینگ را انجام دهید و سطح پشتی را برای چیدن کاشی های کف اعمال کنید

پیاده شوید و سنگفرش را روی پایه قرار دهید

در طول سطح ۲، وظایف یک کاشی‌کار پیچیده‌تر می‌شود. کاشی‌کار باید پانل‌های موزائیک پیچیده‌تری را روی دیوارها نصب کند، بلوک‌های مرمری را آماده و نصب کند، کف پارکت را نصب و تعمیر کند و سطح ترازو را روی کف‌ها اعمال کند. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

بیرون بیایید و کاشی‌ها را روی سطح قرار دهید

پارکت و کاشی های پلی وینیل کلرید را بچینید و بچینید

به راه افتاد و دراز بکشید

کاشی ها را به دیوار منحنی ثابت کنید

پخش و تسطیح مخلوط ملات

واحدهای برش و پیرایش

پرداخت و سنگ زنی را انجام دهید

آجرکار

آجرکار وظیفه دارد آجر و بلوک (به استثنای سنگ) را با استفاده از انواع پیوندها به منظور تشکیل دیوارها، پارتیشن ها، طاق ها و سایر سازه ها در سطح ۱ انجام دهد. سایر وظایف عبارتند از:

آماده سازی محل کار

ساخت دهانه دیوار آجری

ساخت سازه های بنایی بتنی

اسکله متصل و ایزوله بسازید

آنها همچنین برای سازه های تزئینی پیچیده تر در سطح ۲ کار می کنند که ممکن است شامل تعمیر آجرکاری های موجود باشد. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

مراحل آجری را بسازید

ساخت پانل بلوک شیشه ای

دیوار منحنی بسازید

دیوار و ستون تقویت شده با بلوک توخالی بسازید

قوس پیچیده بسازید

کارگر داربست

یک داربست عمومی مهارت ها و تکنیک های اولیه خود را برای سطح ۱ انجام می دهد. داربست عبارت است از نصب و برچیدن انواع مختلف داربست های فلزی مانند سکوها، اعضای عمودی و افقی. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

انتخاب و بازرسی تجهیزات

نصب و برچیدن داربست

نگهداری از داربست

داربست لوله و کوپلر در سطح ۲ برای نصب و برچیدن داربست های فلزی است که شامل موارد زیر نیز می شود:

داربست های کنسولی و خاردار

سکوهای بارگیری جرثقیل کنسولی

دکل نوردان

توضیحاتی دیگر درخصوص داربست

این استاندارد برای هر داربست لوله فلزی با ارتفاع بیش از ۴۰ متر و داربست پیش ساخته با ارتفاع بیش از ۱۵ متر اعمال می شود.

تایید یک مهندس حرفه ای برای طراحی و ساخت داربست فراتر از آن ارتفاعات نیاز دارد.

شایستگی به عنوان داربست عمومی یک نیاز اضافی برای رعایت این استانداردها است.

عایق کار

اندازه گیری و برش عایق برای پوشش سطوح با استفاده از متر، اره دستی، چاقو و قیچی.

عایق آزبست قدیمی را با رعایت مراحل ایمنی جدا کنید یا ببندید.

عایق الاستومری را در اطراف موانع قرار دهید و در صورت نیاز به مواد عایق و پوشش های محافظ شکل دهید.

مقدار و انواع عایق های مورد نیاز و روش های نصب را بر اساس عواملی مانند مکان، شکل سطح و استفاده از تجهیزات تعیین کنید.

عایق کاری ساختمان بصورت کلی با چالش های مختلی روبرو است.

اپراتور جرثقیل سیار

یک اپراتور جرثقیل متحرک از جرثقیل نصب شده روی چرخ یا مسیرهایی استفاده می کند که می تواند تحت کنترل خود او رانده شود. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

بررسی قبل از عملیات

پس از بررسی عملیاتی

عملیات و نگهداری جرثقیل را حفظ کنید

اپراتور تاور کرین

به عنوان یک اپراتور جرثقیل برجی باید جرثقیلی را کار کند که از یک برج فلزی در حال چرخش تشکیل شده است که روی ریل حرکت می کند و در بالا به یک بازوی متحرک یا ثابت مجهز می شود. به طور معمول جرثقیل از تجهیزات بالابر پشتیبانی می شود. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

بررسی قبل از عملیات

پس از بررسی عملیاتی

بهره برداری و نگهداری جرثقیل

اپراتور کارخانه خاکی

اپراتور کارخانه خاکی باید ماشین برقی نصب شده بر روی چرخ ها یا مسیرهای خزنده مجهز به بیل متحرک، سطل درجه و غیره را انجام دهد. این دستگاه در حفاری و حرکت زمین، سنگ و ماسه استفاده می شود. سایر وظایف شامل موارد زیر است:

بررسی قبل از بهره برداری ماشین آلات

از عملکرد تجهیزات اطمینان حاصل کنید.

عوامل ایجاد مشکل کمبود نیروی کار

عوامل متعددی بر مشارکت ضعیف نیروی کار در صنعت ساختمان تأثیر می گذارد. رشد قوی اقتصاد، تصویر ضعیف، فقدان سیستم آموزشی، تعداد زیاد نیروی کار خارجی به کمبود نیروی کار در صنعت ساختمان کمک کرده است. این عوامل در زیر فهرست شده است.

شرایط کاری و محیط

بیشتر نیروی کار در صنعت ساختمان به صورت تمام وقت انجام می شود و گاهی اوقات ساعات کاری بیش از ۴۰ ساعت در هفته است. در صورت وجود شرایط خاص باید تا نیمه شب کار کنند. آنها هیچ روز استراحتی در تعطیلات آخر هفته یا حتی تعطیلات رسمی ندارند. کارگران ساختمانی معمولاً اگر به دلیل آب و هوای نامساعد قادر به کار نباشند، حقوق دریافت نمی کنند.

افراد کمتری به دلیل شرایط کاری و شرایط کاری حاضر به شرکت در کارهای ساختمانی هستند. محیط کار برای نیروی کار ماهر در صنعت ساختمان را می توان به اندازه کافی نامناسب دانست. به عنوان مثال، محل ساخت و ساز ناپایدار است و بسیاری از ساختمان ها فقط برای مقاصد موقت استفاده می شوند. بنابراین، آنها باید اغلب پس از اتمام پروژه ساخت و ساز، محل سکونت خود را جابجا کنند. بنابراین محیط سایت دچار آلودگی شدید هوا شده و سلامت ما را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، برخی از محل ساخت و ساز در منطقه توسعه نیافته است که فاقد امکانات اولیه است. به غیر از آن، اکثر کارها در محل کار در معرض نور خورشید قرار می گیرند. افراد زیادی وجود ندارند که بتوانند در این محیط کار کنند.

رفاه ضعیف در صنعت ساختمان

رفاه ضعیف یکی از عواملی است که باعث مشکل کمبود نیروی کار شده است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که پیمانکاران غیرمسئول از انجام امور رفاهی خودداری کنند. اساساً باید طبق شرایط رفاهی برای نیروی کار فراهم شود. به عنوان مثال، پیمانکاران باید برای کارگرانی که در ایستگاه کار می کنند، اسکان موقت و راحت فراهم کنند، اما پیمانکاران هرگز به تعهدات خود عمل نمی کنند و در نتیجه مکانی کثیف و کوچک برای آنها فراهم می کنند.

بسیاری از مردم مراقبت خواهند کرد که رفاهی که می توانند از شرکت به دست آورند. هنگامی که آنها نمی توانند هیچ گونه حمایتی از شرکت دریافت کنند، مایل به پیوستن به صنعت ساخت و ساز نیستند.

سیاست دولت در محدود کردن تعداد نیروی کار خارجی

علاوه بر این، سیاست دولت در محدود کردن تعداد نیروی کار خارجی به صنعت ساختمان سازی نیز یکی از عواملی است که باعث بروز مشکل کمبود نیروی کار شده است.

اقتصاد ایران

اقتصاد ایران در دهه گذشته یکی از دلایل اصلی کمبود کارگر است. اقتصاد همیشه نقش مهمی در نیاز به نیروی کار دارد. در دوره اوج اقتصاد فعالیت های ساختمانی زیادی انجام می شود، بنابراین نیاز به نیروی کار نسبتاً بیشتر شده است.

در مقابل، مشکل کمبود نیروی کار در زمان رکود اقتصادی رخ می دهد زیرا در جایی که کارفرما قادر به تکمیل پرداخت های پیشرفت نباشد، کارهای ساختمانی به تعویق می افتد و متوقف می شود. کارگر نمی تواند درآمد روزانه ای را که مشتری تعیین می کند، دریافت کند. بنابراین بسیاری از آنها در صورت لزوم به سایر کشورها مهاجرت خواهند کرد که در صنعت ساخت و ساز خود کار ساختمانی انجام دهند.

علاوه بر این، در حالی که اقتصاد بهبود می یابد، ممکن است در جذب نیروی کار در صنعت ساختمان نیز با مشکل مواجه شویم زیرا اکثر آنها قبلاً با محیط کار جدید خود در سایر کشورها سازگار شده اند.

سیستم آموزشی ناکافی

در ایران، آموزش پایه حرفه ای کمبود است. بر اساس برنامه اقدام کمبود نیروی کار، آشکار شد که مشکل کمبود نیروی کار چند جانبه است و پیامدهای طیف گسترده ای از عوامل مرتبط به هم دارد. علاوه بر این، یادگیری و سیستم آموزشی معرفی شده توسط صنعت ساختمان برای پاسخگویی به تغییرات پیشرفت کار ساختمانی به یکباره انعطاف پذیر نیست. فرصتی برای آموزش نیروی کار غیر ماهر وجود ندارد تا فقط نیروهای ماهر بتوانند کارهای پیچیده تر را در حین کار ساختمانی انجام دهند.

عدم تمایل نسل جوان به شرکت در صنعت ساخت و ساز

تصویر ضعیف صنعت ساخت و ساز را می توان به سندرم “سه بعدی” متصل به صنعت تعریف کرد. کثیف، خطرناک و دشوار وجود دارد. با توجه به این سندرم سه بعدی، جوانان محلی ترجیح می دهند با وجود کار در صنعت ساختمان، بیکار باشند.

صنعت ساخت و ساز کثیف تلقی می شد و رضایت بخش نیست زیرا بیشتر محل ساخت و ساز در منطقه توسعه نیافته قرار دارد و معمولاً فاقد امکانات اولیه یا خدمات عمومی است. اکثر تاسیساتی که در محل ساخت و ساز قرار گرفته اند، عملکرد خوبی ندارند و همچنین با الزامات حاکم بر فعالیت های ساختمانی مطابقت ندارند. در مالزی، حوادث جزئی در محل ساخت و ساز وجود دارد. این نه تنها شامل کار می شود، بلکه باعث آسیب شدید و حتی مرگ برای عموم مردم می شود. همه این حوادث منجر به مشارکت ضعیف نیروی کار در صنعت ساختمان می شود.

در شرایط خاص، به دلیل تمایز در نوع پروژه و همچنین محیط پروژه اطراف، فعالیت های ساخت و ساز می تواند بسیار پیچیده باشد. اکثر جوانان به سختی می توانند در طول کارهای ساختمانی خوب عمل کنند. علاوه بر این، در حفظ همکاری بین کارکنان و اعضای تیم پروژه مشکلاتی دارد. جوانان با سطح تحصیلات بالا ترجیح می دهند در شرایط کاری خوب مانند کار اداری به جای کار در مکانی که همیشه در معرض آفتاب است کار کنند.

گروه صنعتی لینکران از استخدام نیروی کار ماهر ساختمانی در تمامی حوزه ها و همچنین عایق کار ماهر جهت کار در پروژه های ساختمانی و صنعتی و کارخانه تولید عایق الاستومری واقع در شهرک صنعتی شمس آباد استقبال می نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. و یا به شبکه های اجتماعی

مراجعه بفرمایید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر