عایق الاستومری در مقابل پشم شیشه

انتخاب بین عایق الاستومری و پشم شیشه از آنجایی قوت گرفت که موضوع انرژی و حفاظت از آن در سطح جهانی مطرح شد. از مهمترین مصالحی که در صنعت ساختمان و تأسیسات میتواند به کاهش اتلاف انرژی کمک نماید. انواع عایق الاستومری حرارتی برودتی و پشم شیشه است.  اما تقاوت های ساختاری و کاربردی این دو عایق موجب انتخاب درست بین این دو می شود. در ادامه مقاله به بررسی این دو نوع عایق پرداخته میشود.

مقایسه عایق الاستومری و پشم شیشه - گروه صنعتی لینکران

تفاوت ها و شباهت های عایق پشم شیشه و عایق الاستومری

موضوع انرژی و حفاظت از آن یکی از مسائل مهمی است که در سطح جهانی مطرح ‌می‌باشد؛ در سطوح مختلف ‌می‌توان از هدر رفتن و اتلاف انرژی جلوگیری کرد. یکی از مواردی که ‌می‌تواند در کاهش اتلاف انرژی موثر باشد، استفاده از عایق‌های حرارتی مختلف نظیر عایق الاستومری و عایق پشم شیشه است. این دو عایق باهم تفاوت‌هایی دارند که باعث شده هر یک کاربرد‌های متنوعی از هم داشته باشند. در ادامه این مقاله به مقایسه این دو عایق ‌می‌پردازیم.

تفاوت در مواد اولیه عایق الاستومری و پشم شیشه

عایق الاستومری حرارتی برودتی و پشم شیشه تفاوت هایی در ساختار اولیه دارند. که موجوب تمایز در کاربردهای هرکدام می گردد. پشم شیشه متخلخل است. به این جهت که مانند فیبر است. مقاومت کمی در برابر رطوبت و آب دارد. پس با نفوذ بخارآب مقاومت حرارتی آن به طبع کمتر می شود. ولی عایق الاستومری ساختار محکمی دارد. و دربرابر نفوذ آب و حرارت مقاوم است. یعنی به عبارتی دیگر مقاومت حرارتی آن زیاد است. و طبق نتایج آزمایشگاهی تا ۷۰ برابر پشم شیشه است.

بالا بودن مقاومت حرارتی عایق الاستومری و عدم نفوذ رطوبت در آن موجب جلوگیری از ایجاد کپک نیز می شود.

  • لازم به ذکر است گاهی کارفرما به دلیل تفاوت قیمت عایق الاستومری و عایق پشم شیشه ، و با اعلام این موضوع که میتوان از پوشش های ضدرطوبت و روکش های آلومینیومی استفاده نمود. پشم شیشه را انتخاب می کنند. ولی با گذر زمان حتی با وجود روکش نیز این نوع عایق ها پوسیده و خورده می شوند.

تفاوت های ساختاری عایق الاستومری و پشم شیشه

عایق الاستومری عوارض زیست محیطی ندارد و دوست دار محیط زیست و سلامت انسان هاست. درحالیکه جهت نصب پشم شیشه باید از دستکش و ماسک استفاده شود. چرا که احتمال بروز مشکلات پوستی و تنفسی وجود دارد.

عایق الاستومری مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. همچنین ضریب انتقال حرارت آن نیز به نسب پشم شیشه بالاتر است. و مقاومت بهتری در برابر افزایش حرارت از خود نشان می دهند.

همچنین در محیط های بسته میتوان از عایق الاستومری ساده و در محیط های باز از عایق الاستومری روکش آلومینیوم استفاده نمود. تا حفاظت بهتری از لوله ها در برابر آسیب های مکانیکی و شیمیایی انجام دهند. و عمر تجهیزات را زیاد می کنند. حال آن که پشم شیشه به هردوصورت پس از مدتی دچار خوردگی و پوسیدگی می شود.

کاربرد عایق الاستومری در برابر عایق پشم شیشه

عایق الاستومری با توجه به ساختار خاص خود، بیشتر به منظور استفاده در خطوط فرایندی، خطوط آب سرد، یخچال‌ها، خطوط فوق سرد کاربرد دارد؛ ولی از عایق‌های پشم شیشه ‌می‌توان در خطوط انتقال، خطوط آب سرد و تاسیساتی که رطوبت و آب در آن بالاست، استفاده کرد.

استفاده از عایق الاستومری به مراتب راحت‌تر از پشم شیشه است و مراحل نصب نیز به سرعت به اتمام ‌می‌رسد؛ انعطاف پذیری بالای این نوع عایق باعث ‌می‌شود که نصب آن به آسانی شکل گیرد. نصب عایق پشم شیشه زمان زیادی را می طلبد. همچنین چند مرحله‌ای بودن نصب و اجرای پشم شیشه نیز کار را سخت‌تر ‌می‌کند.

شرایط نصب هردو عایق و تفاوت بین آنها

به صورت کلی نصب عایق الاستومری بسیار آسانتر از عایق پشم شیشه است.

عایق پشم شیشه مراحل نصب طولانی‌ دارد؛ شرایط نصب آن نیز سخت تر است. همچنین پشم شیشه ‌می‌تواند مشکلات زیادی را از جهت سلامتی برای افراد ایجاد کند؛ بنابراین باید از تماس آن به پوست جلوگیری کرد و در حین نصب کارگران باید نکات ایمنی را کاملا رعایت کنند.

استفاده از لباس مخصوص، عینک ایمنی، ماسک و دستکش در حین نصب پشم شیشه برای کارگران الزامی است. الیاف فیبر مانند پشم شیشه حتی ‌می‌توانند وارد مسیر‌های تنفسی فرد شود و مشکلاتی تنفسی ایجاد کنند. همان طور که قبلا گفته شد؛ عایق الاستومری ساختار متراکم‌تری دارد و باتوجه به این که دوست دار محیط زیست است. سبب ‌می‌شود که در حین نصب نسبت به عایق پشم شیشه بی خطر و بدون عوارض باشد.

عوامل موثر بر تفاوت قیمت دو عایق

با توجه به تفاوت‌های ساختاری عایق الاستومری و عایق پشم شیشه، قیمت متفاوتی نیز دارند. برای مقایسه این دو عایق باید این نکته را به یاد داشت که تما‌می‌ عوامل اعم از قیمت خود محصول و هزینه نصب و اجرا و نیروی انسانی در نظر گرفته شود  تا در نهایت قیمت تمام شده هر دو را محاسبه نمود و از روی آن مقایسه‌ای درست داشته باشید.

قیمت اولیه عایق پشم شیشه با توجه به این‌که فناوری خاصی در ساخت ندارد نسبت به عایق الاستومری پایین‌تر است.

ولی برای این‌که بتوان کاربرد مناسبی از عایق پشم شیشه را داشت . باید از آن در ضخامت بالا و در چندین لایه استفاده نمود که همین موضوع باعث افزایش هزینه ‌می‌شود. همچنین شرایط نصب عایق پشم شیشه نسبت به عایق الاستومری دشوارتر است و برای نصب این نوع عایق نیاز به نیروی کار با مهارت دارید که آشنا به نکات ایمنی هم باشد.

علاوه بر موارد گفته شده که باعث افزایش قیمت تمام شده نصب و اجرای عایق پشم شیشه ‌می‌شود، مقاومت پایین‌تر عایق پشم شیشه در مقایسه با عایق الاستومری باعث می‌شود که برای نصب عایق پشم شیشه نیاز به تجهیزات گران دیگری اعم از روکش و یا پوشش‌های مناسب دیگری باشد.

همانطور که گفته شد، عایق الاستومری با توجه به ساختار سلول بسته ای که دارد فناوری خاصی در ساخت آن استفاده شده است به همین سبب قیمت بالاتری دارد؛ ولی اگر بصورت کلی تما‌می ‌هزینه‌ها تا پایان نصب و اجرا و همچنین هزینه های ناشی از ذخیره انرژی به دلیل عملکرد بهتر در ظنر گرفته شود؛ به دلیل این‌که مراحل نصب آسان‌تری دارد و در مدت زمان کم‌تری نصب و اجرای آن به پایان ‌می‌رسد، قیمت تمام شده کم‌تری دارد. و با توجه به خواص و کاربردهای مثبت زیادی که دارد، به صرف تر نیز به نظر می آید.

عایق پشم شیشه حتی با استفاده از روکش های محافظتی باز هم طول عمر کم‌تری دارد و سریع‌تر از عایق الاستومری امکان آسیب دیدگی دارد و با گذشت زمان خواص حرارتی و مکانیکی مقاومتی این نوع عایق افت ‌می‌کند؛ بنابراین در طولانی مدت نیز عایق الاستومری بهتر عمل ‌می‌کند و هزینه تمام شده کم‌تری را تحمیل ‌می‌کند.

با توجه به تمامی موارد توضیح داده شده، قیمت عایق الاستومری بالاتر از عایق پشم شیشه است ولی این هزینه بالاتر به دلیل وجود مزایای زیادی که عایق الاستومری در مقایسه با عایق پشم شیشه دارد؛ قابل بررسی است.

عوامل مؤثر بر تفاوت قیمت عایق الاستومری و پشم شیشه - گروه صنعتی لینکران

خوردگی و تخریب ساختار

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است برای عایق کاری لوله ها از عایق الاستومری استفاده نمایید. استفاده از پشم شیشه به عنوان عایق به ساختار لوله آسیب می‌رساند. یکی از معضلات استفاده از عایق پشم شیشه، خوردگی لوله است. در صورتی که استفاده از عایق الاستومری لوله ای چنین مشکلاتی را به همراه ندارد و نه تنها آسیبی به ساختار لوله وارد نمی‌شود. بلکه باعث حفظ و طول عمر تجهیزات نیز می شود.

همانطور که در این مقاله خواندید، عایق الاستومری با توجه به فناوری‌های نوینی که در ساخت آن به کار رفته است؛ مزایای زیادی در مقایسه با پشم شیشه دارد. نصب این نوع عایق‌ها نیز آسان‌تر است و در مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد؛ هم‌چنین عوارض زیستی و محیطی کم‌تری نیز دارد.
گروه صنعتی لینکران تولیدکننده مصالح نوین صنعت و ساختمان اعم از انواع عایق الاستومری اعم از عایق رولی ، عایق لوله ای ، عایق صوتی ، عایق شانه تخم مرغی ، عایق رنگی اینسپایر و عایق آکوستیک می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص موارد فنی و دریافت لیست قیمت محصولات با کارشناسان لینکران در تماس باشید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر