چالش ساختمان های بدون عایق

چالش-ساختمان-های-بدون-عایق2

چالش ساختمان های بدون عایق عنوان مقاله ی پیش رو است که به همت واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی لینکران تدوین شده است. که تقدیم حضورتان می گردد.
اصولا تقسیم بندی مصرف انرژی در سه بخش (صنعت – حمل و نقل – ساختمان) می باشد. در کشور ایران ساختمان به عنوان بیشترین مصرف کننده شناخته می شود. بطوریکه مصرف انرژی این بخش تقریبا ۴۴ درصد کل انرژی مصرفی در کشور می باشد. ساختمان‌های عمومی و دولتی ۷۰ درصد این انرژی را با بهره کم مصرف می نمایند. ساختمان‌های آموزشی نیز در جایگاه مشابه قرار می گیرند. بدین ترتیب با توجه به مصرف بالای انرژی در بخش ساختمان، ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی و ارائه راهکارهای مدیریتی جهت کاهش مصرف انرژی مشهود است. رشد مصرف انرژی در ایران حدودا ۱۰ درصد است. و دولت جهت کنترل این رویه بی سابقه در حال تلاش است.

افزایش مصرف انرژی در ایران

با توجه به این که ۹۸ درصد انرژی مورد نیاز در ایران از منابع نفتی به دست می آید. میتوان گفت که، ارزان بودن منابع انرژی در کشور و استفاده از تکنولوژی های قدیمی در صنایع حمل و نقل و ساختمان از جمله عللی است که کارشناسان برای افزایش مصرف انرژی عنوان نموده اند. ارزش انرژی مصرفی ایرانیان ۲۰ میلیارد دلار می باشد که طبق آمارهای رسمی یک چهارم این انرژی را میتوان بهینه سازی نمود. در غیر این صورت به زودی باید تمامی تولیدات نفتی کشور را که از مهمترین منابع درآمد ارزی محسوب می شوند را در داخل مصرف نماییم.
بانک جهانی در گزارش اعلام کرده که کشور ایران در تولید انرژی دارای رتبه هشتم جهان است. و البته در این بین میزان مصرف انرژی در ۲۰ سال اخیر ۱۰۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
طبق آمار جهانی میزان مصرف انرژی در جهان، هر ۵۰ سال دو برابر می شود. درحالیکه در ایران این عدد به هر ۱۰ سال میرسد. و این بدین معنی است که نرخ مصرف سوخت در ایران تقریبا ۵ برابر مصرف جهانی است. و به عبارتی دیگر اکنون ۹ درصد سوخت کل جهان در ایران که تنها ۱ درصد جمعیت جهانی را داراست. مصرف می شود. درصورتیکه با بهینه سازی مصرف انرژی و استانداردسازی آن، ایران میتواند از بهترین صادرکنندگان بنزین شود.

بهینه سازی مصرف انرژی در ایران

رشد بی رویه مصرف انرژی در ایران و استفاده از الگوهای نامناسب برای مصرف انرژی سبب میشود تا به اهمیت مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت پی ببریم. ساختمان ها که بخش عمده ای از منابع انرژی را مصرف می کنند.در صدر لیست برنامه بهینه سازی هستند. آژانس های دولتی و شرکت های خدمات انرژی خصوصی از مهمترین ارگان های سرمایه گذار کمک دهنده به ساختمان ها جهت بهبود بازدهی انرژی هستند.

ساختمان های فاقد عایق الاستومری

افزایش اتلاف انرژی و همچنین زیاد شدن هزینه های انرژی از مهمترین چالش های ساختمان های فاقد عایق الاستومری هستند. 
هدررفت گرما در فصول سرد در ساختمان های بدون عایق از طریق دیوارها، سقف ها و پنجره ها رخ میدهد. همچنین در روزهای گرم تابستان نیر هدررفت هوای خنگ از داخل به بیرون موجب افزایش هزینه های دستگاه های خنک کننده می گردد.
علاوه بر افزایش هزینه ها که درباره آن صحبت شد. مشکلات رطوبت و کندانس نیز از دیگر تجربیات بد ساختمان های فاقد عایق الاستومری است. رطوبت سبب آسیب رسانی به دیوارها و سقف ها می شود. چنانچه وجود شبنم روی لوله ها و سطوح نیز سبب خوردگی و آسیب های جانبی دیگری می گردد.
از دیگر چالش های سخت ساختمان های فاقد عایق الاستومری، افزایش حجم انتقال سر و صدا و نویز دستگاه ها می باشد. عایق صوتی سبب جذب صدا و کاهش میزان انتقال آن در فضاهای داخلی ساختمان می شود و همچنین راحتی ساکنین را در پی دارد.

کاربرد عایق در ساختمان ها

عایق با کاهش انبساط و انقباض حرارتی سبب یکپارچگی ساختاری ساختمان می شود.آسیب و کاهش طول عمر مشکلی است که اغلب ساختمان های بدون عایق تجربه می کنند.
علاوه بر این ساختمان هایی که عایق بندی مناسبی دارند کمتر در خطر آتش سوزی قرار می گیرند. چرا که عایق از انتشار آتش و دود جلوگیری می کند و خطر آن را کاهش می دهد.
همچنین به طور کلی نبود عایق در ساختمان و عایق بندی نامناسب آن سبب مشکلات فراوانی مانند افزایش هزینه های انرژی، رطوبت و کندانس، افزایش سروصدا، خطر آتش سوزی می گردد. عایق کاری مناسب و اطمینان از انجام آن سبب راحتی ساکنان و ایمنی آنها می شود.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر