گفتگوی اخبار ساختمان با مدیرعامل لینکران

در گفت و گو با مدیرعامل شرکت لینکران مطرح شد:

ضرورت ورود شرکت های بیمه برای افزایش کیفیت ساخت و سازها

عدم توجه به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان پیرامون عایق بندی مناسب ساختمان ها باعث شده است تا بسیاری از کارخانه های تولید عایق در سال های اخیر تعطیل شوند و این در حالی است که بسیاری از این کارخانه ها می توانند با یک حمایت اندک و یا حداقل با اجرای سفت و سخت دستورات و قوانین وارد مدار تولید شوند.

به گزارش اخبار ساختمان، گروه صنعتی لینکران (شرکت سازه پایدار الهیه) به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تاسیسات صنعتی و ساختمانی، اقدام به انتقال تکنولوژی به داخل کشور و تولید سیستم های ساپورت و نصب تاسیسات، لرزه گیرهای مکانیکی، انواع عایق‌ حرارتی، عایق برودتی و عایق صوتی، اتصالات آکاردئونی و سیستم های آتشبند و دودبند با برند لینکران نموده و با بررسی و تأمین منابع و محصولات مورد نیاز چرخه تولید به عنوان بزرگترین تولیدکننده داخلی در این صنعت پا به عرصه گذاشته است.

سایت تولیدی این گروه صنعتی در زمینی با مساحت ۱۳۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی شمس آباد با دارا بودن پیشرفته ترین تجهیزات روز و با امکان تولید محصولات با کیفیت در سطح جهانی قرار دارد.

شرکت دانش بنیان سازه پایدار الهیه از سال ۱۳۸۵ به صورت رسمی ثبت شده است و در ۱۰ سال اولیه موضوع عایق را با ورادات پی گرفته است و بعد از ۱۰ سال با انتقال تکنولوژی و تجهیزات و سرمایه گذاری مناسب در شهرک صنعتی شمس آباد تهران کارخانه عایق را افتتاح کرده است. البته این شرکت به جز عایق، ۲ محصول استراتژیک دیگر نیز دارد که شامل ساپورت ها و نگهدارنده های تاسیسات در سازه ساختمان، و سیستم های جلوگیری از انتقال و انتشار لرزش ساختمان به عنوان لرزه گیرهای ساختمانی و صنعتی می شوند.

ما برای بررسی وضعیت صنعت تولید عایق و مشکلات و پیشرفت های این صنعت با محمد هاشمی مدیرعامل شرکت لینکران (شرکت سازه پایدار الهیه) به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه خواهد خواند.

شرکت لینکران توانایی تولید و عرضه چه تعداد کد محصول را دارد؟

کل محصولات تولیدی در شرکت ما حدود هفت هزار قلم است که از این تعداد حضور هزار قلم بسیار کاربردی تر و پرمصرف است؛ مابقی محصولات در شرایط خاص و با سفارش به صورت موردی تولید می شود ولی کدینگ محصولات تولیدی را شامل می شود.

چه میزان توانسته اید در بحث ایجاد اشتغال موفق عمل کنید و آیا برنامه ای برای افزایش این میزان دارید؟

در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر به صورت یک و نیم شیفت در مجموعه مشغول به کار هستند و چنانچه شرایط برای فعالیت ۲۴ ساعته کارخانه وجود داشته باشد به صورت جدی این آمادگی را داریم که نیروی جدید جذب کنیم و تعداد افراد شاغل در مجموعه را تا ۲ برابر نیز افزایش دهیم.

گستره نمایندگی ها و شبکه خدمات شما در کشور به چه صورت هست و آیا توانسته اید در حوزه صادرات موفق عمل کنید؟

ما در شرکت لینکران توانسته ایم در استان های اصلی دفتر فروش یا دفاتر نمایندگی انحصاری ایجاد کنیم و در بعضی شهرهای خاص نیز عاملیت های رسمی داشته باشیم. به طور کلی در حال حاضر در تمام سطح کشور و حتی تعدادی از کشورهای همسایه را نیز از نظر تامین محصولات می توانیم پشتیبانی کنیم.

اولویت اصلی مجموعه لینکران برای صادرات در سال های اخیر کشورهای عراق و ارمنستان بوده است و همچنین در گذشته کشور افغانستان نیز جزء مقاصد صادراتی ما بوده است که با تحولات جدید امکان صادرات نداریم.

در حال حاضر نیز توانسته ایم ۲ کشور اروپایی شامل مجارستان و هلند را هدف قرار بدهیم که با توجه به کیفیت محصولات و تکنولوژی های مورد استفاده در محصولات شرکت لینکران، این دو کشور بسیار علاقه مند هستند تا از محصولات تولید ما استفاده نمایند، اما با توجه به موانع موجود به دنبال پیدا کردن راه هایی هستیم تا امکان ارسال محصولات به این دو کشور فراهم شود تا از این طریق دروازه اروپا به روی محصولات لینکران گشوده شود.

در حال حاضر جایگاه و وضعیت صنعت تولید عایق در ایران چگونه است؟

متاسفانه باید گفت موضوع عایق بندی ساختمان ها در ایران مغفول مانده است و با توجه به اینکه سالهاست مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تدوین شده و به عنوان دستورالعمل اجرای آن برای همه ساختمان ها و ساختمان سازها اجباریست؛ ولی این اجبار عملیاتی نشده است و به راحتی از این موضوع گذر می کنند.

مسئله اصلی این است که متولی اصلی کنترل عایق و عایق کاری در ایران باید یک نهاد یا مجموعه محکم باشد و اجبار به مصرف این محصولات باید توسط سازمان های نظام مهندسی یا وزارت راه و شهرسازی و یا همانند برخی کشورهای دیگر با کمک بیمه ها عملی شود.

مطابق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باید دیوارها، کف و تاسیسات هر پروژه ساختمانی و صنعتی مطابق استاندارد عایق شود اما متاسفانه در ایران هیچ یک از نهادها اصرار به استفاده درست از این محصولات را ندارند و این موضوع منجر شده است تا بسیاری از کارخانه های تولید عایق تعطیل شوند و یا با ظرفیت بسیار کم کار کنند، این در حالی است که بسیاری از این کارخانه ها می توانند با یک حمایت اندک و یا حداقل با اجرای سفت و سخت دستورات و قوانین وارد مدار تولید شوند و با استفاده از زیرساخت های موجود کمک کنند تا مصرف انرژی تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

در سال های اخیر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اداره گاز که جزء متولیان امر نیست اما به صرف اینکه مسئول تامین گاز است و با توجه به تجربه سال های اخیر که کاهش فشار و قطعی گاز منجر به ضرر و زیان هایی شده است، برای برطرف کردن مشکل مصرف گاز با ارائه دستورالعملی اقدام به عایقکاری موتورخانه های پروژه های بزرگ در سطح ایران به صورت رایگان کرده است و بر اساس گزارش هایی که ارائه داده اند مصرف گاز در این پروژه ها ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

لذا ما معتقد هستیم به جای راه حل های آنی و در لحظه که با نزدیک شدن به فصول سرد سال ارائه می شوند باید این فرهنگ سازی در جامعه شکل بگیرد که می توان با ساخت و ساز های درست و اصولی و استفاده از عایق در پروژه های ساختمانی در کنار سایر راهکارها برای همیشه نسبت به کاهش مصرف سوخت اقدام کرد.

نقطه ضعف نظارتی در حوزه اجرای عایق بندی ساختمان در مرحله ساخت و اجرای سازه کجاست و و با توجه به وجود آیین نامه ها و قوانین مختلف چرا نمی توانیم این موضوع را کنترل کنیم؟ به نظر شما دستگاه های ناظر دقیقا باید چه اقدامی انجام دهند تا موضوع عایق بندی را مطالبه کنند و آن را اجرایی کنند؟

در سنوات گذشته عمده مسئولیت نظارت بر یک پروژه در بحث شهری را به ناظرین سپرده شده است و در سال های دورتر هر پروژه تنها یک ناظر داشت که تخصص او اجرای سازه ساختمان بود و اصولا تنها به اسکلت ساختمان توجه می کرد، اما در سال های اخیر تعداد ناظرین در پروژه های افزایش یافته است که این اتفاق شرایط را تا حدودی بهتر کرد، اما مهندسین ناظر به علل مختلف فرصت حضور کامل و دائم بر سر یک پروژه را ندارند و نمی توانند مسئولیتی که بر عهده آنهاست را به طور کامل عملی کنند، بنابراین عایق کاری که در حال حاضر جزء الزامات اصلی پروژه ها محسوب می شود چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. به نظر ما سازمان های نظام مهندسی باید شرایطی را مهیا کنند تا ناظرین حاضر در هر پروژه در حوزه تخصصی خود اجبار و الزام بیشتری را پیاده کنند.

اما راهی که در دنیا مرسوم است و تجربه بسیار خوبی محسوب می شود این است که باید شرکت های بیمه ای در این حوزه ورود کنند و هر پروژه ای باید در انتهای مسیر ساخت یک شرکت بیمه ای را انتخاب کند تا خریدار اجازه خرید داشته باشد. این موضوع از این لحاظ حائز اهمیت است که شرکت های بیمه به علت اینکه باید خسارت بپردازند در هنگام تحویل پروژه با دقت و وسواس بیشتری پروژه را بررسی می کنند و اگر کیفیت سازه پایین باشد، کیفیت بیمه ای که صادر خواهد شد نیز پایین خواهد بود و خریدار از این طریق می تواند متوجه ضعف های سازه شود.

بنابراین اگر سازمان های نظام مهندسی و ناظرین در مرحله اول به سازنده ها فشار بیشتری وارد کنند تا مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را اجرا کنند و در مرحله بعد نیز شرکت های بیمه ای را وارد حوزه صنعت ساختمان نماییم، می توانیم به اجرای دقیق عایق بندی ساختمان ها امیدوار باشیم.

عایق بندی استاندارد چه مقدار می تواند بر روی هزینه تمام شده پروژه تاثیرگذار باشد؟

این موضوع تنها حدود یک دهم درصد می تواند تاثیرگذار باشد، اما با توجه به اینکه فرهنگ سازی لازم انجام نشده است و از طرفی قیمت انرژی در کشور ارزان است توجهی به موضوع عایق کاری ساختمان ها نمی شود. اما اگر قرار باشد قیمت انرژی در ایران به قیمت های جهانی نزدیک تر شود، امکان بی توجهی به موضوع عایق بندی ساختمان صفر خواهد شد و نگرانی مردم بابت پرداخت هزینه ماهانه انرژی باعث می شود حتما به موضوع عایق کاری ساختمان توجه کنند.

با توجه به وجود اقلیم های مختلف در ایران چه عایق هایی و در چه سطوحی برای ساختمان می تواند بیشترین و بهترین کاربرد را داشته باشد؟

در حال حاضر تنوع عایق، محصولات گسترده ای را شامل می شود و بهره گیری از عایق برای هر اقلیم بر مبنای عملکرد، نوع مصرف، شرایط آب و هوایی، مقدار رطوبت و … می تواند متغیر باشد و هرکدام به نوعی نتیجه ای را حاصل می کند. باید گفت هر نوع عایق کاری و با هر شرایطی بهتر از عایق نکردن است، اما به نظر کارشناسان ما باید بررسی کرد و با توجه به گزینه های مختلف به نسبت هزینه و کیفیت اجرایی برای هر منطقه و پروژه گزینه مناسب را انتخاب کرد و معتقدیم که استفاده درست از عایق مناسب در جای مناسب تا ۷۰ درصد مصرف انرژی را کاهش خواهد داد.

کدام کشورها در بحث عایق بندی پیشرو هستند؟

مطابق بررسی هایی که ما انجام داده ایم کشور سوئیس در حوزه عایق بندی جزء کشورهای پیشرو محسوب می شود و نوع عایق کاری بسیار متناسب است و با توجه به فرهنگ سازی مناسبی که در بحث های عایق کاری، ساخت و ساز و استفاده مناسب از انرژی انجام شده است مصرف انرژی در این کشور بسیار پایین است و مردم بهای کمتری را برای انرژی پرداخت می کنند.

دیدگاه شما نسبت به تخصیص یارانه به موضوع عایق بندی ساختمان چیست؟

به نظر ما درآمدهای کشور را می توان به دو صورت هزینه کرد، یکی اینکه برق و گاز تولید کنیم و با قیمت نازل و یارانه زیاد در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم تا مصرف کنند، یا اینکه دولت هزینه برق و گاز را افزایش دهد و این هزینه را به یارانه در مصرف تبدیل نماید و مابه التفاوت آن را به اجرای عایق کاری استاندارد سازه ها تخصیص دهد و مصرف کنندگان از محل صرفه جویی در مصرف انرژی یارانه مادام العمر دریافت کنند و دولت با صادرات انرژی ذخیره شده از محل کاهش مصرف مصرف کنندگان، نسبت به تخصیص یارانه به موضوع عایق بندی ساختمان اقدام نماید.

ایران به لحاظ سطح دانش و فناوری محصولات در چه جایگاهی قرار دارد؟

باید گفت ما به لحاظ سطح دانش و فناوری در جایگاه قابل توجهی قرار داریم و محصولاتی که در ایران و شرکت ما در حال تولید هستند در سطح یک بین المللی قرار دارد و محصولاتی که برای صادرات به کشورهای اروپایی ارسال کرده ایم، تمام استاندردها را اخذ کرده اند. اما در حال حاضر تنها به علت مشکلات تحریمی و ترنسفرهای مالی توانایی حضور کامل در بازارهای بین المللی را نداریم، و این در حالی است که به لحاظ کیفی هیچگونه ضعفی نسبت به بهترین برندهای اروپایی نداریم و توانایی رقابت با بهترین اروپایی را داریم.

در حوزه فعالیت های دانش بنیان مهم ترین پروژه های کاری که انجام داده اید چه بوده است؟

محصولات ما در زمینه عایق های الاستومری دانش بنیان است و این موضوع در زمینه لرزه گیرهای صنعتی در پروسه انجام است، در زمینه محصولات ساپورتینگ با توجه به تنوع آنها اتفاقات بسیار بزرگی را رقم زده ایم که در مرحله ثبت دانش بنیان قرار گرفته ایم، در زمینه خوردگی فلزات نیز بحث های جدید را پیش می بریم که بتوانیم از روکش های متناسب که در زمینه خوردگی مقاومت بهتری از گالوانیزاسیون دارند را پیاده سازی کنیم. در مجموع ۱۲ مورد در واحد تحقیق و توسعه شرکت ثبت شده است که همکاران ما در حال کار کردن بر روی آنها هستند که هر کدام از آنها به عرصه برسد تحول عظیمی در نوع خود محسوب خواهد شد.

محصولات حوزه لرزه گیرها و ساپورتینگ بیشتر توضیح دهید.

لرزه گیرها یک از محصولات فوق انحصاری شرکت لینکران محسوب می شوند که به صورت علمی و فنی جزء معدود شرکت هایی هستیم که در سطح ایران این محصولات را تولید می کنیم. محصولات لرزه گیر صنعتی به صورت ثقلی از انتقال لرزه تولید شده توسط تجهیزات صنعتی به سازه های اصلی جلوگیری می کنند. لرزه گیرها به لحاظ تنوع محصولات نیز بسیار متنوع هستند و شامل لرزه گیرهای فنری، لرزه گیرهای لاستیکی، لرزه گیرهایی که جاذب نیروهای جانبی و زلزله هستند، لرزه گیرهای ثقلی، لرزه گیرهای آویز و اسپرینگ هنگرها می شوند که در صنعت کاربردهای زیادی دارند و باعث ایجاد آسایش و همچنین افزایش عمر تاسیسات خواهد شد.

در حوزه تولید لرزه گیرها می توانیم این مژده را بدهیم که در طول ۲ سال آینده حرف های بسیاری جدیدی را در این زمینه خواهیم داشت و این اتفاق را قول می دهیم که تا سال ۱۴۰۴ یکی از بزرگترین تولیدکننده ها و ارائه کننده های آن در سطح خاورمیانه شویم.

ساپورتینگ؛ گروه محصولات فلزی شرکت لینکران هستند که نگهدارنده عبور تاسیسات اصلی ساختمان به سازه اصلی محسوب می شوند و تمامی سیستم های لوله کشی، کانال کشی، سیستم الکتریکال مانند سینی کابل را با استفاده از این محصولات و بدون هیچگونه جوشکاری و با استفاده از پیچ و مهره به صورت مدولار به یکدیگر متصل می شوند و به سازه اصلی وصل می شوند و نشیمن مناسبی برای عبور امن این تاسیسات محسوب می شود.

کلام آخر

ما در مجموعه لینکران و تمامی همکاران ما در حوزه تولید محصولات عایق کاری تنها چیزی که نیاز داریم حمایت است و از سیستم های نظارتی و حمایتی کمک می خواهیم تا ما و شرکت های فعال در این زمینه را حمایت کنند تا مشکل مصرف اضافه انرژی در کشور را به حداقل برسانیم و باعث آرامش و آسایش مردم در سطح کل کشور شویم و این موضوع بدون ارائه حمایت از سوی نهادهای بزرگ و تنها از سوی چند شرکت خصوصی امکانپذیر نخواهد بود.

منبع : اخبار ساختمان

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر