ساپورت سینی کابل و انواع آن

از آنجایی که کابل های برق در ساختمان، وظیفه انتقال انرژی الکتریکی را دارند، امنیت آن ها در مسیرهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.این مسأله به ویژه برای کارخانه ها و صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی، بیشتر حائز اهمیت است؛ چرا که در یک کارخانه امکان بروز حوادث ناگوار ناشی از جرقه برق یا آتش سوزی در اثر نقص در کابل ها بسیار زیاد است. بهترین راه برای مدیریت سیم ها و کابل ها استفاده از سینی کابل ها می باشد و می توان جهت انتقال دادن و محافظت کردن از سیم ها و کابل ها در برابر خوردگی و آسیب ها از سینی کابل ها استفاده نمود.

در این مطلب قصد داریم درباره سینی کابل ها و کاربرد آن ها و ساپورت های سینی کابل اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آنچه خواهید خواند:

سینی کابل یا cable tray چیست؟

ساپورت سینی کابل چیست؟

نردبان کابل چیست؟

دیوایدر سینی کابل  (Cable tray divider)چیست؟

آشنایی با زانویی سینی کابل و انواع آن

آشنایی با سه راهی سینی کابل

نتیجه گیری

سینی کابل - گروه صنعتی لینکران

سینی کابل یا cable tray چیست؟

باید گفت که یکی از پرکاربردترین و ساده ترین فناوری هایی که امروزه در تأسیسات الکتریکی کاربرد فراوانی دارد، استفاده از سینی کابل هاست. از جمله وظایف مهم سینی کابل ها میتوان به رساندن نیروی برق از تابلوهای برق به دستگاه های موجود در کارخانه های صنعتی، آرایش منظم کابل ها کنار یکدیگر و محافظت از سیم ها و کابل های برق در برابر آسیب های مختلف اشاره نمود.

استفاده از سینی کابل باید قبل از شروع فرآیند کابل کشی صورت گیرد زیرا لازم است که کابل‌ها در تمام طول مسیر به صورت افقی یا عمودی از درون سینی کابل عبور کنند.

می توان گفت در پروژه ها، تغییرات در فاز مهندسی یا طراحی اولیه سیم کشی ها، با استفاده از سینی کابل ها به مراتب هزینه و زمان کمتری نسبت به استفاده از لوله ‌های فنری نیاز خواهد داشت. چرا که اگر قرار باشد کابل هایی را به سیم کشی با لوله ی فنری اضافه کرد، بایدمحل ورود و خروجی را تعبیه نمود تا اضافه یا کم کردن کابل ها میسر شود. که در این صورت، این تغییرات میتواند هزینه و زمان زیادی را در برگیرد.

مهمترین ویژگی منحصر به فرد سینی کابل این است که اجازه می ‌دهد در هر نقطه ‌ای از آن، کابل ‌‌ها وارد یا خارج شوند، بنابراین اضافه کردن کابل پس از طراحی و در فازهای اجرایی را میسر می ‌کند و از هزینه و کار اضافی نیز جلوگیری می کند، که این امکان در مورد هیچ سیستم دیگری وجود ندارد.

مزایای سینی کابل

ازجمله مزایای سینی کابل می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • غیرقابل اشتعال بودن قطعات
  • مقاوم در برابر ضربه و انواع بخارهای اسیدی و سایر مواد شیمیایی
  • تحمل وزن بالا
  • ایده‌آل برای مناطق آب و هوایی مرطوب (به دلیل استفاده از گالوانیزه در ساخت سینی کابل که مانع از زنگ زدگی و خوردگی آن در برابر رطوبت خواهد شد.)
  • تنوع در قطعات و اتصالات و همچنین تنوع در سایز قطعات (که استفاده از آن را برای هر نوع محیطی آسان و ممکن می سازد)
  • ساخت و تولید مطابق با استانداردهای بین‌المللی و استاندارد اروپا

معیارهای انتخاب سینی کابل

سینی کابل - گروه صنعتی لینکران

در انتخاب سینی کابل ها باید معیارهای زیر را در نظر داشت:

۱– وزن کابل های نصب شده

۲– شرایط محیطی

۳– نوع و تعداد کابل های پشتیبانی شده

۴– حساسیت به خوردگی (که در صورت وجود رطوبت در محیط حتما باید این موضوع را مدنظر داشت)

۵– آزادی ورودی و خروجی کابل

۶– شعاع خمش کابل و سینی کابل

راهنمایی:

نکته ای که باید در مورد نصب و استفاده از سینی کابل ها و تجهیزات وابسته آن مدنظر قرار داد این است که حتی اگر خودمان قادر به نصب آن ها باشیم، انتخاب هر یک از اتصالات لازم برای این کار بهتر است با نظر متخصص فنی این کار انجام گردد تا سیم ها و کابل ها به درستی در محل موردنظر قرار بگیرند و از حوادث و خطرات ناشی از اتصالات برق جلوگیری گردد.

انواع سینی کابل بر اساس جنس

بسته به نوع و تعریف پروژه، برای ساخت سینی کابل ها از متریال های گوناگونی استفاده می گردد و می توان آن ها را به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم کرد که سینی های غیر فلزی از موادی مانند فایبرگلاس ساخته می شوند و سینی های فلزی می تواند شامل سینی های ساخته شده از آلومینیوم، فولاد و فولاد ضد زنگ باشند که با مواد مختلفی همچون گالوانیزه، رنگ پودری استاتیک و … پوشش داده می شوند. از جمله متریالی که در ساخت سینی کابل ها و متعلقات آن ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

سینی کابل آلومینیومی

سینی کابل های آلومینیومی تقریباً در هر نوع محیطی قابل استفاده هستند که علاوه بر سبک بودن، نصب آن ها نیز راحت بوده  و همین طور مقاومت بالایی در برابر آسیب های ناشی از رطویت مانند خوردگی، زنگ زدگی و … دارند.

سینی کابل فولادی

سینی کابل های فولادی دارای مقاومت بالایی بوده و با توجه به کیفیت ساخت بالا، قیمت مناسبی دارند و معمولاً برای انبساط حرارتی کم و محافظ الکتریکی استفاده می شوند. از معایب آن می توان به وزن بالا و حجیم بودن آن ها اشاره کرد که کار با آن ها را کمی سخت می کند. همچنین فلز فولاد مقاومت کمتری در برابر خوردگی ازخود نشان می دهد که برای رفع این مشکل بهتر است سینی کابل های فولادی دارای پوشش ضد زنگ باشند.

سینی کابل استیل یا فولاد ضد زنگ

مهم ترین مشخصه و ویژگی این نوع سینی کابل ها مقاومت بسیار زیاد در برابر مواد رنگ زا، دمای بالا و مواد شیمیایی آلی و غیرآلی است .

سینی کابل فایبرگلاس

سینی های فایبرگلاس نارسانا بوده و مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارند. همچنین سینی کابل های فایبر گلاس سبک وزن هستند که این موضوع کار با آنها را آسان می کند اما با این حال، نصاب ها باید اطمینان حاصل کنند که شعاع خم شدن کابل کواکسیال یا فیبر نوری به درستی طبق استانداردها حفظ می شود.

چرا از پوشش گالوانیزه برای سینی کابل ها استفاده میشود؟

همان طور که می دانید گالوانیزه کردن فرآیند افزودن یک پوشش روی فلز پایه به منظور افزایش دوام و کارایی آن است به طور کلی؛ یک پوشش، رویِ فولاد ضد زنگ به منظور افزایش دوام و همچنین کارایی آن و در نتیجه یک فرآیند ترجیحی به دو روش سرد یا گرم اعمال می شود.

از آن جا که استحکام و مقاومت بالای سینی کابل ها و متعلقات مورد استفاده آن در تاسیسات برقی ساختمان ها و یا صنایع بسیار مهم است معمولا این تجهیزات با ورق فولادی ساخته می شوند که مقاومت بالایی در برابر فشارها و بارهای خارجی داشته و همچنین بتوانند وزن کابل ها با مقطع زیاد را تحمل نمایند.

همچنین برای بالاتر بردن میزان استحکام سینی کابل ها و همه تجهیزات وابسته به آن مانند ساپورت ها پس از ساخت این قطعات آن ها را با روش های مختلفی گالوانیزه می نمایند.

در صورت استفاده از سینی کابل ها در معرض هوای متغیر مانند هوای مرطوب، باید دوام و ماندگاری سینی کابل ها نیز بالاتر باشد به همین دلیل سینی کابل های با پوشش گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و زنگ زدگی خواهند داشت و همین موضوع سبب طولانی تر شدن عمر سینی کابل ها خواهد شد.

علاوه بر این گالوانیزه بودن سینی کابل ها و متعلقات آن مقاومت این تجهیزات را در برابر طیف گسترده ای از مواد شیمیایی و ضربه و خراش تضمین می کند .

سینی کابل گالوانیزه-گروه صنعتی لینکران

مزایای گالوانیزه کردن سینی کابل

  • افزایش دوام و ماندگاری تجهیزات
  • ارائه محافظت بیشتر
  • سازگاری عالی
  • افزایش ضریب ایمنی
  • کاهش تعمیر و نگهداری
  • مقرون به صرفه بودن و …

اندازه استاندارد سینی کابل

سینی کابل ها به طور معمول در پهنا و عرض های مختلفی مانند ۱۰۰ تا ۹۰۰ میلی متر و بر اساس مقاومت مورد نیاز از ورق هایی با ضخامت های کمتر از یک میلیمتر ۱، ۱.۲۵، ۱.۵، ۱.۷۵، ۲، ۲.۲۵ میلی متر و طول ۲ و ۳ متری تولید می شوند و متناسب با عرض سینی از ساپورت ها جهت نگهداری آن استفاده می گردند. تعداد ساپورت های مورد استفاده نیز به مقدار حجم کابلی که در آن قرار می گیرد بستگی دارد.

لبه های سینی کابل جهت افزایش مقاومت و تحمل بار به ارتفاع ۴۰ یا ۵۰ میلیمتر هستند و تعداد خم لبه ​ها میتواند به ۲، ۴ و یا ۶ خم برسد که افزایش تعداد خم ها سبب تحمل بار بیشتر توسط این سیستم محافظ سیم و کابل خواهد شد.

علاوه بر اندازه های ذکر شده، سینی کابل ها را می توان بر اساس مکان نصب و نیاز مشتری به صورت سفارشی و در اندازه های استاندارد طراحی و تولید کرد.

نحوه نصب سینی کابل

نحوه نصب سینی کابل ها با توجه به عدم نیاز به برش و خم کردن آن ها و وجود اشکال مختلفی از آن مانند T ، Lو…که جهت استفاده در محیط های مناسب تولید و به بازار عرضه شده اند کاری آسان است به طوری که در بیشتر مواقع می توان تنها با چند ابزار ساده مانند گیره عایق و سوکت نیم اینچی که به سینی کابل متصل می گردند این کار را انجام داد.

اما در صورتی که نیاز به نصب سینی کابل و متعلقات آن توسط نیروی متخصص داشته باشید می توانید علاوه بر تهیه تجهیزات از گروه صنعتی لینکران از نیروی متخصص ما جهت نصب بهره ببرید.

متعلقات و لوازم جانبی سینی کابل

در زمان نصب و استفاده از سینی کابل ها نیاز به متعلقات و لوازم جانبی سینی کابل ها وجود دارد و در واقع می توان گفت که سینی کابل ها زمانی کاربرد کاملی دارند که متعلقات و لوازم جانبی آن ها تکمیل باشد.

موارد استفاده از لوازم جانبی سینی کابل ها

سینی کابل ها دارای لوازم جانبی مختلفی از جمله نگهدارنده(ساپورت)، گیره و اتصالات هستند. دیگر اتصالات شامل سبدهای سیمی، پیچ و مهره ها، مهره های پلاستیکی، گیره های سریع، سه راهی ها، کوپلرها، صلیب ها و براکت ها هستند که از آن ها همراه با سینی کابل، جهت پشتیبانی از کابل ها در سوراخ های تهویه، کمک به تغییر جهت سیستم های لوله کشی و کانال کشی کابل ها در اطراف موانع استفاده می کنند.

سینی کابل از متعلقات دیگری چون ساپورت سینی کابل، زانویی سینی کابل، نردبان کابل، دیوایدر سینی کابل و … تشکیل شده است. که در ادامه قصد داریم تا شما را با هر یک از این متعلقات آشنا نماییم.

ساپورت سینی کابل چیست؟

ساپورت (نگهدارنده) سینی کابل برق، یا cable tray support ، ابزار نگهدارنده سینی کابل ها بر روی سقف یا دیوار است که وزن مجموعه سینی و کابل درون آن را تحمل می کند.

ساپورت های سینی کابل از قطعات و تجهیزات اساسی سینی کابل ها به شمار می آیند که وجود آن ها جهت نصب سینی کابل ها الزامی است و جایگزین مناسبی برای انتقال سیم و کابل های برق در درون لوله های فولادی برق هستند به طوری که سیم و سینی کابل را به طور کامل در برمیگیرند.

انواع ساپورت سینی کابل و کاربرد آنها

انواع پایه نگهدارنده سینی کابل عبارتند از:

ساپورت سینی کابل دیواری

ساپورت سینی کابل زیر سقفی

  • الف) ساپورت سینی کابل U شکل
    • ساپورت سینی کابل Uشکل با آویز راد
    • ساپورت سقفی U شکل با آویز پروفیل
  • ب) ساپورت سینی کابل L شکل
  • ج) ساپورت سینی کابل F شکل
  • د) ساپورت سینی کابل T شکل
  • ه) ساپورت های چند طبقه سینی کابل

ساپورت سینی کابل دیواری

در پروژه هایی که سیم کشی ها و اجرای تاسیسات برقی مستلزم عبور از کنار دیوار است از ساپورت سینی کابل دیواری استفاده می شود. در این حالت ساپورت های سینی کابل به واسطه پیچ و مهره به دیوار متصل می شوند تا سینی کابل ها روی آن ها قرار گیرند.

ساپورت سینی کابل زیر سقفی

این نوع ساپورت برای نصب سینی کابل ها در زیر سقف کاربرد دارد شامل انواع مختلفی می باشد که هر یک کاربردهای متفاوتی دارند. به طور کلی اکثر مسیرهای کابل کشی و سیم کشی تاسیسات برقی ساختمان ها، از دیوارها فاصله داشته و عمدتا برای نگهداشتن آن ها از ساپورت های سقفی استفاده می شود.

ساپورت سینی کابل سقفی U شکل

که خود به سه نوع با آویز راد و آویز پروفیل و مهار جانبی بریس تقسیم می شود.

  • ساپورت سینی کابل Uشکل با آویز راد :ساپورت سقفی U شکل با آویز راد به واسطه دو پیچ متری یا راد به سقف متصل می شود. این ساپورت قادر به تحمل وزن زیاد نیست و عمدتا برای باربری سبک و متوسط و کابل هایی با مقطع کوچک و سیم ها استفاده می شود.
    • در این نوع ساپورت آویز موردنظر، راد یا ( پیچ متری ) FTR است.
    • اتصال آویز ساپورت با پروفیل زیر سری با واشر FRW، مهره FHN و واشر مربعی FCW یا FGW انجام می گیرد.
    • اتصال به سقف زیر سازه موجود با انکر بولت ضربه‌ای RDCA امکان‌پذیر است.
    • در این نوع ساپورت نوع پروفیل PGS یا PCS، سایز انکر، مهره، راد و فاصله ساپورت بر اساس سایز و وزن سینی کابل مشخص می‌گردد.
  • ساپورت سقفی U شکل با آویز پروفیل :زمانی که کابل ها و سیم های قرار گرفته روی سینی کابل،مقطع بزرگی داشته باشند ساپورت سقفی U شکل با آویز پروفیل مورد استفاده قرار میگیرد، این ساپورت ها به وسیله پروفیل های فولادی و پایه مخصوص به سقف متصل می گردند. پایه های فولادی به سطح مقطع مشخص به گونه ای طراحی شده اند که وزن بیشتری را نسبت به پیچ های متری تحمل کنند و برای باربری‌های سبک ، متوسط و سنگین قابل استفاده می باشند. عموما ابعاد و ضخامت آویز های پروفیلی متناسب با وزن کابل ها و سیم ها و همچنین سازه سینی کابل تعیین می گردد.
    • در این نوع ساپورت آویز، پروفیل بوده و اتصال آویز با پروفیل زیر سری با اتصالات پروفیل تیپ C&G مانند نبشی FGL، پیچ FHS، واشرFRW و ایزی لاک FGN (برای رگلاژ در راستای ریل پروفیل ) می‌باشد.
    • اتصال به سقف زیر سازه موجود به‌وسیله پایه پروفیل FGD یا FCD و رول بولت های لرزه‌ای R-HPT و FAZ II امکان پذیر است .
    • در این کلاس ساپورت گذاری، نوع پروفیل ها، فاصله ساپورت، سایز رول بولت، نوع نبشی (ساده یا لچکی) و متعلقات ساپورت بر اساس سایز و وزن سینی کابل مشخص می‌گردد .
  • ساپورت های سینی کابل U شکل به همراه مهار جانبی بریس :
    • در طراحی این نوع ساپورت با در نظر گرفتن بارهای جانبی ناشی از زلزله به اقتضای پروژه از بریس های طولی و عرضی استفاده می‌شود .
    • اتصال بریس ها به آویز به وسیله اتصالات پروفیل تیپ C&G شامل اتصال لولایی FGA برای تنظیم درجه بریس و تسمه های بلند FGF استفاده می‌شود .
    • برای این نوع ساپورت با مهار جانبی نوع پروفیل ها PGS یا PCS ( پروفیل آویز ، زیر سری ، بریس )، سایز رول بولت ها FAZ II و R-HPT ، فواصل ساپورت و کلاس طراحی بر اساس وزن و سایز سینی کابل مشخص می‌گردد .

ساپورت سینی کابل L شکل

این نوع از ساپورت سینی کابل به دو صورت دیواری و سقفی وجود دارد. ساپورت های سینی کابل L شکل سقفی عمدتا از قطعه مجزا تشکیل شده است. قطعه اول، ورقی است که پروفیل عمودی را به سقف متصل می کند و قطعه دوم همان قسمتی است که سینی کابل روی آن قرار می گیرد. از آنجایی که در ساختار این دسته از ساپورت های سینی کابل، از پروفیل ها استفاده می شود، قادر به تحمل وزن زیاد هستند.

  • این نوع ساپورت به‌صورت تک براکت ( دستک ) RGS می‌باشد
  • آویز، به‌صورت پروفیل PGS یا PCSاست
  • بر اساس نیاز پروژه برای مهار جانبی، بریس های طولی و عرضی را نیز به سازه ساپورت اضافه می‌کنند
  • در این نوع ساپورت، سایز براکت رول بولت های R-HPT و FAZ II ، فواصل ساپورت، نوع پروفیل آویز و کلاس طراحی بر اساس سایز و وزن سینی کابل انتخاب می‌گردد.

ساپورت سینی کابل F شکل

  • این نوع ساپورت بصورت ساپورت L دو طبقه می‌باشد.
  • آویز ساپورت، پروفیل PGS یا PCS است.
  • بر اساس نیاز پروژه برای مهار جانبی بریس های طولی و عرضی را نیز به سازه ساپورت اضافه می‌کنند.
  • در این نوع ساپورت، سایز براکت RGS، رول بولت های R-HPT و FAZ II، فواصل ساپورت، نوع پروفیل آویز و کلاس طراحی بر اساس سایز و وزن سینی کابل انتخاب می‌گردد.

ساپورت سینی کابل T شکل

  • در این نوع ساپورت دستک ها کنار هم عمود بر آویز ساپورت نصب می‌شوند که از لحاظ ارتفاعی قابل تغییر می‌باشد.
  • در این نوع ساپورت آویز، پروفیل PGS یا PSCاست.
  • بر اساس نیاز پروژه برای مهار جانبی بریس های طولی و عرضی را نیز به سازه ساپورت اضافه می‌کنند.
  • سایز براکت RGS، رول بولت ها و فواصل ساپورت بر اساس سایز و وزن سینی کابل انتخاب می‌گردد.

ساپورت سینی کابل چند طبقه

از این نوع ساپورت، در صورتی که حجم کابل ها و سیم های موجود در یک مسیر مشخص زیاد باشد و امکان استفاده از سینی کابل هایی با عرض زیاد وجود نداشته باشد استفاده میشود بدین صورت که سینی کابل ها را به صورت چند طبقه روی هم قرار می دهند. عمدتا ساپورت هایی که وظیفه نگهداری این سینی کابل ها را بر عهده دارند، از ارتفاع و قدرت تحمل مناسبی برخوردار هستند.

  • در اجرای ساپورت های چند طبقه، تعداد طبقات ساپورت های U،L،T،F را با طراحی و محاسبات انجام گرفته می‌توان افزایش داد .
  • بر اساس نیاز پروژه برای مهار جانبی بریس های طولی و عرضی را نیز به سازه ساپورت اضافه می‌کنند.
  • در این کلاس ساپورت گذاری نوع پروفیل ها و براکت، فاصله ساپورت و سایز متعلقات مورد نیاز ساپورت مورد استفاده بر اساس سایز و وزن سینی کابل مشخص می‌گردد.

نردبان کابل چیست؟

در اماکن صنعتی و تجاری جهت وجود امکان نظارت دقیق بر روند کابل کشی، از ابزار نردبان کابل به عنوان جایگزینی برای سیم کشی باز و یا سیستم کاندوئیت استفاده می گردد که باعث نگهداری و حفظ سلامت سیم های کابل از صدمات خواهد شد لذا نردبان کابل بهترین گزینه برای کابل کشی و عبور سیم ها است.

نردبان کابل معمولا به صورت عمودی نصب می گردد تا امکان محکم کردن کابل ها به نردبان وجود داشته باشد البته این به معنی نیست که امکان استفاده از نردبان کابل به صورت افقی وجود ندارد بلکه می توان جهت نگهداری از کابل های سنگین در مسافت های طولانی از روش افقی نصب نیز استفاده نمود.

از آنجا که سبک بودن نردبان کابل به جهت استفاده آسان تر و نگهداری آن در فواصل طولانی از اهمیت بالایی برخوردار است متریال به کار رفته در ساخت این تجهیزات شامل فولاد، آلومینیوم، استیل و گالوانیزه است. انواع نردبان کابل شامل نردبان کابل جوشی و یا پیچ و مهره ای، نردبان کابل گالوانیزه سرد و گرم و نردبان کابل گالوانیزه رنگی است.

مهمترین مزایای کاربردی نردبان کابل

  • نظم دهی و مرتب سازی کابل ها
  • ایجاد امکان جابجایی و دسترسی آسان تر به سیم ها
  • امکان ورود و خروج کابل ها به هرقسمت به کمک نردبان
  • محافظت و نگهداری از کابل ها و لوله های سنگین
  • قابل استفاده در تمامی پروژه های عمرانی
  • ممانعت از تجمع آب، نفوذ خاک و رطوبت بر روی کابل ها

مشخصات فنی نردبان کابل

طول و عرض : معمولا عرض نردبان کابل با توجه به محیط نصب و همچنین تعداد کابل های نصب شده بروی پله تعیین و در عرض های  50 تا ۱۰۰۰ میلی متر تولید می گردد.

عمق یا ارتفاع دیواره ها : هر چه عمق سازه بیشتر باشد، میتوان تعداد کابل بیشتری روی آن نصب نمود لذا ارتفاع آن ها نیز از ۴۰ الی ۱۵۰ میلیمتر متغیر است.

ضخامت : ضخامت ورق های به کار رفته در این سازه ها نیز متفاوت بوده که حداقل ۰.۶ میلیمتر و حداکثر ۴ میلیمتر است.

مشخصات فنی پله های نردبان کابل

از مزایای پله های موجود در نردبان کابل می توان علاوه بر ایجاد استحکام بر روی نردبان، به فراهم کردن امکان بسته شدن کابل بر روی نردبان اشاره نمود که عموماً اتصال کابل ها به پله ها توسط بست های مخصوص (بست چنگکی) انجام می گردد.

عموماً پله های نردبان کابل فاصله ۲۵ سانتی متری نسبت به یکدیگر دارند که امکان تغییر این فواصل به درخواست مشتری وجود دارد همچنین شاخه های این محصول به طور استاندارد به صورت ۲ متری تولید می شوند در صورتی که مشتری درخواست ساخت با طول بیشتر از ۲ متر را داشته باشد، این کار توسط تولید کنندگان امکان پذیر است.

مشخصات فنی متعلقات نردبان کابل

از متعلقات نردبان کابل که هر یک وظایف مخصوص به خود را در محافظت و نگهداری از کابل ها داشته می توان به اتصالات رابط، زانو، زانوی عمودی (بند)، سه راهی، چهار راهی، قطعه کاهنده و … اشاره کرد

با توجه به محل نصب نردبان های کابل و یا درخواست مشتری، امکان زنگ آمیزی قطعات با پوشش رنگ های الکترواستاتیک کوره ای وجود دارد.

سوالات مهم در رابطه با نردبان کابل

مهمترین فواید استفاده از نردبان کابل چیست؟

عمده ترین کاربرد این ابزار نظم و ساماندهی به سیم ها و کابل ها است. اما از فواید دیگر آن میتوان به حفاظت سیم و کابل ها در برابر خطرات احتمالی، نصب آسان، راحتی تعمیر و طول عمر زیاد و قیمت مقرون به صرفه آن اشاره نمود.

رایج ترین پوشش مورد استفاده در تولید نردبان کابل ها چیست؟ و چرا؟

معمولا در ساخت نردبان کابل از پوشش های گالوانیزه، پیش گالوانیزه و گالوانیزه گرم و سرد بهره میبرند که پوشش گالوانیزه به علت مقرون به صرفه بودن پرکاربردتر بوده و همچنین مقاومت بالایی در برابر انواع گسترده ای از مواد شیمیایی در محیط دارد. همچنین در صورتی که دستخوش خرابی، خراش یا برش بر روی بدنه شود به شکل خود ترمیمی بوده و آسیبی نخواهد دید.

مشخصات کلی فنی برای تولید نردبان کابل

به طور کلی عرض های کاربردی برای نردبان کابل از ۵۰ میلیمتر الی ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ میلیمتر و ارتفاع دیواره ها از ۴۰ الی ۱۵۰ میلیمتر متغیر بوده و همچنین حداکثر ضخامت ورق به کار رفته در آنها ۴ میلیمتر است.

کاربرد نردبان کابل بیشتر است یا سینی کابل ؟

می توان گفت که هر دو بسیار مفید و کاربردی هستند و مصارف متعددی دارند اما از نردبان کابل اغلب برای کابل های سنگین و پیچیده استفاده میکنند و استفاده از این تجهیز میتواند کمک کند تا به راحتی کابل ها را عیب یابی کرده و در صورت خرابی بلافاصله آنها را تعمیر نمود.

دیوایدر سینی کابل  (Cable tray divider)چیست؟

یکی از متعلقات سینی کابل ها، دیوایدر یا جداکننده سینی کابل است که جهت جدا سازی یک یا چند ردیف از کابل ها در سینی کابل مورد استفاده قرار می گیرد و توسط پیچ و مهره یا جوش به سینی کابل متصل می شود. ارتفاع دیواره جداکننده با ارتفاع دیواره سینی کابل یا نردبان کابل برابر است و جنس و ضخامت آن نیز از جنس همان ورق و ضخامت سینی کابل است.

جهت تولید این جدا کننده های برق، از ورق گالوانیزه گرم و یا گالوانیزه سرد در ضخامت های ۰.۸ میلیمتری الی ۲.۵ میلیمتری استفاده می شود که در انواع پانچ دار و بدون پانچ تولید می گردند. از انواع دیوایدرسینی کابل میتوان به دیوایدر پیچ شده سینی کابل، دیوایدر جوش شده سینی کابل و دیوایدر خم فابریک سینی کابل اشاره نمود.

معمولا در صورتی که هنگام سیم کشی فضای کمی در مسیر وجود داشته باشد یا تعداد و مدل کابل های مورد استفاده زیاد باشند و نیاز به دسته بندی و دسترسی راحت تر داشته باشند از دیوایدر سینی کابل استفاده می گردد.

نکات مهم در انتخاب دیوایدر سینی کابل

  • ضخامت ورق سینی کابل
  • ضخامت ورق دیوایدر سینی
  • طول سینی کابل به متر
  • عرض و ارتفاع سینی کابل گالوانیزه به سانتیمتر یا میلیمتر
  • نوع گالوانیزه سرد یا گالوانیزه گرم
  • نوع پانچ دار یا بدون پانچ بودن دیوایدر سینی کابل

آشنایی با زانویی سینی کابل و انواع آن

یکی دیگر از لوازم جانبی و اتصالات سینی کابل، زانویی سینی کابل است که در محیط های خاص نظیر گوشه ها و یا مسیرهای انحنا دار که امکان استفاده از سینی کابل به تنهایی وجود نداشته باشد و نیاز به یک ابزار ارتباط دهنده میان دو سینی کابل که در دو طرف گوشه های دیوار قرار گرفته اند، باشد از این ابزار استفاده می گردد.

انواع زانویی سینی کابل

زانو سینی کابل هم مانند دیگر تجهیزات و لوازم جانبی در مدل های متنوعی طراحی و تولید می شود که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • زانویی سینی کابل افقی
  • زانویی سینی کابل عمودی
  • زانویی سینی کابل داخلی
  • زانویی سینی کابل خارجی

همچنین انواع زانویی ها در زوایای مختلفی چون ۳۰، ۴۵، ۶۰ و ۹۰ درجه تولید می شوند.

مشخصات و ویژگیهای زانویی سینی کابل

۱- از مهم ترین موارد استفاده از زانویی، زمانی است که در مسیر نصب سینی کابل ها نیاز به تغییر مسیر وجود داشته باشد در این صورت جهت ارتباط بین سینی کابل های سایزهای مختلف در گوشه ها از این ابزار استفاده می گردد.

۲-  از ورق گالوانیزه گرم و در زوایای ۳۰ ، ۴۵ و ۹۰ درجه تولید می گردد (دلیل استفاده از ورق گالوانیزه ی گرم برای این اتصالات، جلوگیری از زنگ زدگی بیرون و داخل زانویی سینی کابل است.)

۳- زانویی سینی کابل در ضخامت های ۱ ،  1.25 ، ۱.۵ ، ۲ و ۲.۵ میلیمتر تولید و به بازار عرضه می گردد.

۴- از انواع زانویی ها میتوان به زانویی افقی و عمودی و همچنین داخلی و خارجی اشاره نمود؛ که زانویی داخلی و خارجی برای تغییرات در صفحه ی عمودی در انتهای سینی کابل بسته می شوند.

آشنایی با سه راهی سینی کابل

در مسیرهایی که نیاز به امتداد سینی کابل در سه مسیر وجود دارد از سه راهی سینی کابل استفاده می گردد. بنابراین سه راهی سینی کابل مناسب جهت عبور سینی کابل در سطوح مختلف و با انشعاب ۳ جهته می ‌باشد.

انواع سه راهی سینی کابل

سه راهی سینی کابل به مانند سینی کابل ها در ابعاد و مدل های مختلفی عرضه می شوند. از مدل های مختلف آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سه راهی سینی کابل عمودی
  • سه راهی سینی کابل افقی
  • سه راهی سینی داخلی
  • سه راهی سینی خارجی

مشخصات و ویژگی های سه راهی سینی کابل

  • از نظر ضخامت دارای پنج مدل ۱، ۱.۲۵، ۱.۵، ۲ و ۲.۵ میلیمتری هستند.
  • از نظر ارتفاع نیز به مدل های ۳، ۴، ۵ و ۶ سانتی متری تقسیم میشوند
  • زوایای ۴۵ و ۹۰ درجه هم جز زاویه های رایج در تولید سه راهی سینی کابل به شمار می رود.

سه راهی سینی کابل را معمولا از ورق گالوانیزه گرم تولید می کنند تا از زنگ زدن بیرونی و داخلی سه راهی سینی کابل در گذر زمین و در برخورد با اکسیژن جلوگیری گردد.

در کنار سینی کابل، اتصالات مختلف سینی ‌های انتقال کابل به شکل های مختلف و کاربردهای بسیار متنوعی نیز تولید می ‌ شوند. که از مهم ‌ترین انواع این اتصالات می ‌توان به براکت‌ ها، پایه‌ های دیواری، پایه‌ های آویز سقفی (بیس، پلیت و ستون)، زانویی ۴۵ درجه، زانویی ۹۰ درجه، زانویی ‌های لولا دار قابل تنظیم، انواع پیچ و مهره و پیچ و مهره‌ ی روکش گالوانیزه، سه راهی سینی، چهار راهی سینی، و … اشاره نمود.

نتیجه گیری

سینی کابل ها یکی از تجهیزات پرکاربرد در تاسیسات الکتریکی به شمار می آیند که می توانند جهت آرایش منظم کابل ها کنار یکدیگر، رساندن نیروی برق از تابلوهای برق به دستگاه های موجود در کارخانه های صنعتی و محافظت از سیم ها و کابل های برق در برابر آسیب های مختلف در صنایع مختلف و ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرند.

از آن جا که استحکام و مقاومت بالای سینی کابل ها و متعلقات مورد استفاده آن در تاسیسات برقی ساختمان ها و یا صنایع بسیار مهم است معمولا این تجهیزات با ورق فولادی ساخته می شوند و پس از ساخت این قطعات، آن ها را با روش های مختلفی گالوانیزه می نمایند تا مقاومت بالایی در برابر فشارها و بارهای خارجی داشته و همچنین بتوانند وزن کابل ها با مقطع زیاد را تحمل نمایند.

در زمان نصب و استفاده از سینی کابل ها نیاز به متعلقات و لوازم جانبی سینی کابل ها از جمله نگهدارنده(ساپورت) سینی کابل، زانویی سینی کابل، نردبان کابل، دیوایدر سینی کابل، گیره، اتصالات و … وجود دارد که درباره کاربرد هر یک صحبت کردیم.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر