عایق پتویی ( عایق الاستومری ) جایگزین پشم شیشه و پشم سنگ

عایق پتویی (عایق الاستومری)

جایگزین پشم شیشه و پشم سنگ

عایق پتویی سبک وزن ، سلول بسته و با انعطاف پذیری بالا می باشد. این عایق ها برای عایق کاری لوله های رفت و برگشت ، کانال یا تجهیزات طراحی می شوند. انواع عایق پتویی در ضخامت ها و سایزهای مختلف تولید و عرضه میشوند. ساختار سلول بسته و جنس محکم این نوع از عایق های الاستومری سبب میشود که این عایق یک عایق موثر باشد.

کاربرد عایق پتویی (عایق الاستومری)

عایق پتویی ( عایق الاستومری ) جهت به تأخیراندازی و جلوگیری از گرم شدن و جلوگیری از شکل گیری کندانسیون روی لوله های عمودی آب سرد ، آب سردکن و خطوط سرماساز استفاده می شود.
این ماده همچنین بصورت موثر باعث کاهش جریان حرارتی روی لوله های آب داغ ، کاردبردهای گرمایشی و سیستمهای لوله کشی دو دمایی میشود. ورقه های عایق الاستومری برای عایق کردن لوله های با سایز بزرگ ، چیلرها ، مخازن و تانک ها استفاده می شود. دامنه دمای کار توصیه شده برای این عایق ها -۷۰ تا + ۱۲۵ می باشد. انواع عایق الاستومری برای نصب بر روی زمین، زیر زمین، درون و بیرون ساختمانها طراحی شده اند. عملیات حفاظتی پایانی مورد نیاز نمی باشد.
عایق پتویی گروه صنعتی لینکران برای سیستمهای لوله کشی خورشیدی، بدلیل ترکیب خواص مقاومت UV، راندمان حرارتی بیشتر، عدم خوردگی برای لوله های مسی به شکل ویژه ای مناسب می باشند.

ویژگی های اساسی عایق پتویی

مقایسه عایق پتویی (عایق الاستومری) و عایق پشم شیشه

از آنجا که عایق الاستومریک EPDM برتری های زیادی نسبت به عایق پشم شیشه دارد. امروزه به صورت عمده در صنعت تأسیسات مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
عایق الاستومری سطح خارجی نرم و بادوامی دارد که در مقابل انباشت آلودگی و رطوبت، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. بنابراین منجر به مقابله با رشد عوامل بیماری زا و قارچی می شود. همچنین به دلیل سطح مقاومی که عایق پتویی دارد. در مقایسه با عایق پشم شیشه و سایر عایق های سنتی و قدیمی دارای مقاومت بیشتری (از لحاظ سوراخ شدن) می باشد.

سوراخ شدن عایق

فوم الاستومریک یا همان عایق پتویی حتی اگر سوراخ هم شود. قسمت آسیب دیده آن نیز در مقابل جذب رطوبت و رشد قارچ ها مقاوم است. عایق الاستومری سلول بسته نیاز به پوشش برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ندارد. زیرا ساختار سلول بسته آن اصولا آب را به خود جذب نمی نماید.

همچنین درصورت نیاز به مقابله بیشتر با رشد قارچ، این عایق به سادگی تمیز می گردد. فوم الاستومری یا عایق حرارتی برودتی الاستومریک سلول بسته بدلیل صلبیت در مقابل فشار بیشتر حفظ می نماید. این نوع عایق از سلول های بسته تشکیل گردیده است که در فضای بسته سلول ها، گاز نیتروژن پرشده است. از دیگر خواص و مزایای عایق الاستومری میتوان به عدم وجود گازهای  CFCو HCFC در ساختار آن اشاره نمود.

مقاومت در برابر انتشار بخار آب

عایق الاستومری ( عایق پتویی ) مقاومت بالایی در مقابل انتشار بخار آب دارد، به طوری که مقدار آب جذب شده توسط عایق در طی مدت ۲۸ روز، فقط ۰.۹ درصد وزن آن می باشد.
در واقع مقدار جذب آب عایق الاستومری نسبت به عایق های سنتی نظیر پشم شیشه ۱۰۰۰۰ برابر کمتر است و نکته حائز اهمیت درمورد عایق های سنتی مانند پشم شیشه این موضوع می باشد که به ازای هر یک درصد جذب آب ، ۷ درصد از ارزش ضریب انتقال حرارت آنها کاسته خواهد شد.
دامنه عملکرد دمایی بسیار مناسب عایق الاستومری موجب استفاده گسترده این نوع از عایق در صنعت تأسیسات مکانیکی گردیده است.

عایق پتویی روکش آلومینیومی

عایق پتویی، جهت استفاده در فضاهای داخلی به هیچگونه پوشش و کاوری نیاز ندارد. اما جهت استفاده در فضاهای خارجی پیشنهاد می گردد از یک لایه پوشش نظیر آلومینیوم (در ضخامت های گوناگون) جهت حفاظت بیشتر در مقابل عوامل جوی، ضربات مکانیکی و افزایش عمر مفید عایق پتویی استفاده می گردد.
این لایه آلومینیومی عایق که توسط یک لایه پلیمری تقویت شده است میتواند با ضخامت های ۱۳۰، ۱۷۰ و ۲۳۰ میکرون ارائه گردد. در برخی از پروژه های تأسیساتی جهت حفاظت بیشتر از عایق، از ورق های آلومینیومی با ضخامت های ۵۰۰،۷۰۰ میکرون و یا ۱ میلیمتر بصورت جداگانه استفاده می گردد.

عایق پتویی ( عایق الاستومری ) روکش آلومینویم لینکران linkran elastomeric insulation
عایق پتویی ( عایق الاستومری ) پشت چسب دار لینکران linkran

عایق پتویی پشت چسب دار

ضمناً عایق پتویی (عایق رولی یا عایق صفحه ای الاستومری) بصورت پشت چسبدار نیز قابل ارائه می باشد.
در این نوع عایق الاستومریک ، یک لایه چسب مسلح نخدار به قسمت پشت عایق متصل شده و برای چسباندن عایق پتویی به سطح ، کافی است لایه کاغذی چسب را جدا نموده و عایق الاستومری را به سطح مورد نظر بچسبانیم.

نصب و اجرای عایق پتویی پشت چسب دار

شایان ذکر است قبل از چسباندن عایق رولی به سطح، می بایست ابتدا محل مورد نظر را از گرد و غبار کاملا پاک نموده، سپس عایق را نصب و اجرا نمود. نصب و اجرای عایق پشت چسبدار (بدلیل چسبندگی بودن آن) نهایت سادگی را به همراه داشته و موجب صرفه جویی در هزینه ، وقت و نیروی انسانی میگردد.
چسب عایق الاستومری، یک چسب مایع مخصوص جهت چسباندن عایق پتویی ( عایق صفحه ای) و عایق لوله ای است. این نوع چسب در قوطی های۱ و ۴ لیتری قابل عرضه بوده و دارای چسبندگی فوق العاده ای می باشد.
به منظور پوشش درزهای عایق الاستومری بر روی لوله ها، کانال های گالوانیزه، کلکتورها و … از سه نوع نوار درزگیر مخصوص عایق الاستومری (تیپ) میتوان استفاده نمود.

نویسنده : مهندس مریم نظری پور

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر