لرزه گیر صنعتی

راهنمای انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی برای تجهیزات HVAC

لرزه گیر صنعتی و راهنمای انتخاب انواع آن برای تجهیزات HVAC عنوان این مقاله است که بصورت تخصصی لزوم استفاده از آن را در صنعت مورد بررسی دقیق و جزء به جزء قرار دهیم.

همانطور که می دانید، صنعت گروهی از فعالیتهایی است که با استفاده از منابعی که در دست دارد مانند نیروی انسانی، مواد، سرمایه ، تکنولوژی ، … خدماتی را ارائه می دهد. به همین دلیل نوآوری و پویایی از مهمترین ویژگی های صنعت می باشد. اگر فعالیت های مربوط به اقتصاد را که با مفاهیمی مانند تولید و عرضه خدمات با استفاده از تجهیزات ساخت بشر در ارتباط هستند، را به صورت کل تصور کنیم. صنعت ، زیرمجموعه ای از کل این مجموعه می باشد، که فعالیت های مشابه هم دارند. در ادامه به بررسی نمونه هایی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت مانند پمپ، فن کوئل، چیلر، کمپرسور و چگونگی کاربرد سیستم لرزه‌ گیر صنعتی در این تجهیزات صحبت خواهیم کرد .

لرزه گیر مکانیکی لینکران

لرزش مکانیکی و آثار آن

لرزش مکانیکی و سر و صدای ناشی از لرزش از عوامل اصلی نارضایتی ساکنین در ساختمان های مدرن است. لرزش توسط حرکات رفت و برگشتی یا دوار درون تجهیزات مکانیکی ایجاد می شود. همه ی تجهیزات رفت و برگشتی یا دوار باید در مقابل انتقال لرزش به سازه ایزوله شوند، تا انتقال به کمترین حد خود برسد.
به همین دلیل واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی لینکران در آزمایشگاه های تخصصی خود روزانه در تلاش است تا بر اساس استانداردهای موجود، تستها و آزمایشهای مختلف ، با تولید انواع لرزه گیر صنعتی به پیشرفت صنعت کشور کمک نماید.


اصول انواع لرزه گیر صنعتی و کنترل لرزش

مشکل لرزش

فشردگی لرزه گیر که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است بر اساس داده های منتشر شده در هند بوک ASHRAE سال ۲۰۱۵ است. نوع لرزه گیر توصیه شده، نوع فونداسیون و حداقل فشردگی استاتیکی محاسبه شده و توصیه های قابل اعتمادی برای نصب تجهیزات HVAC هستند. مشاوره و راهنمایی های متخصصین این حوزه نیز می تواند برای حل مشکل لرزش بسیار کارآمد باشد .

تجربیات مهندسی

کدها و استانداردهای ساختمانی بطور مداوم بر اساس نیازهای مهم حفاظت در برابر لرزش، باد و انفجار به روز می شوند. پیشنهاد می شود که به منظور دستیابی به بهترین نتیجه در ساختمانها ، متناسب با شرایط ساختمان از لرزه گیرهای خاص استفاده گردد. متخصصین گروه صنعتی لینکران همه روزه پاسخگوی سؤالات شما در زمینه انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی می باشند.

نکات اصلی در انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی برای تجهیزات خاص


چیلر

دستگاه های بزرگ سرمایشی با کمپرسور سانتریفوژ، اسکرو یا رفت و برگشتی، می توانند سر و صدای بسیار زیادی ایجاد کنند. بخصوص زمانی که این تجهیزات در طبقات بالای ساختمان یا نزدیک به فضاهای حساس به سر و صدا نصب شوند این مسأله نیاز به توجهی بسیار خاص دارد . اگر قرار است این تجهیزات نزدیک به فضاهای بسیار حساس به سر و صدا نصب شوند، بایستی در این زمینه حتماً با یک مشاور آکوستیک مشورت شود، تا در صورت لزوم از لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر چیلر برای جلوگیری از ایجاد سر و صدا استفاده نمایند.

استفاده از لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر چیلر ( گروه صنعتی لینکران )


لزوم استفاده از لرزه گیر صنعتی در انواع چیلر ( گروه صنعتی لینکران )
جدول استفاده از انواع لرزه گیر صنعتی در انواع چیلر

جدول زیر طریقه انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر چیلر را بر اساس دسته بندی تجهیزات و محل نصب آن ها مشاهده می کنیم.

جدول انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر چیلر ( گروه صنعتی لینکران )

کمپرسور

دو نوع اصلی کمپرسور رفت و برگشتی وجود دارد:
۱- تک سیلندر یا دو سیلندر عمودی، افقی یا L شکل که غالباً کمپرسور هوا هستند.
۲- W، Y و چند سره یا چند سیلندر که کمپرسورهای هوا و سرمایش هستند.

لزوم استفاده از لرزه گیر صنعتی در انواع کمپرسور ( گروه صنعتی لینکران )

کمپرسورهای تک یا چند سیلندر نیروهای لرزه ای بزرگی تولید می کنند که نیازمند اینرشیابیس بوده و معمولاً برای نصب در طبقات بالا مناسب نیستند. اگر لازم است که این تجهیزات در طبقات بالا یا نزدیک به فضاهای حساس به سر و صدا نصب شوند، انتظار می رود که داده های مربوط به حداکثر نیروهای لرزه ای قابل تولید توسط تجهیز مربوطه از تولید کننده گرفته و با یک مشاور متخصص لرزه برای طراحی سیستم لرزه گیر مشورت شود.
زمانی که از کمپرسورهای W، Y یا چند سیلندر استفاده می شود، کسب اطلاعات مربوط به مقادیر نیروهای نامتعادل کننده از سازنده تجهیز به منظور محاسبه اندازه اینرشیابیس ضروری است.
کمپرسورهایی که روی فونداسیون قرار می گیرند از ظرفیت ۵ اسب بخار و کمپرسورهای هوای مخزن دار افقی از ظرفیت ۱۰ اسب بخار می توانند مستقیماً بر روی لرزه گیر فنری و کمپرسورهای ۱۵ تا ۱۰۰ اسب بخار بر روی لرزه گیرهای فنری با اینرشیابیس نصب می شوند.

لزوم استفاده از لرزه گیر صنعتی در انواع کمپرسور ( گروه صنعتی لینکران )
جدول استفاده از انواع لرزه گیر صنعتی در کمپرسور

جدول زیر طریقه انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر کمپرسور را بر اساس دسته بندی تجهیزات و محل نصب آن ها مشاهده می کنیم.

جدول انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر کمپرسور ( گروه صنعتی لینکران )

پمپ

اینرشیا بیس های بتنی برای تمامی پمپ های flexible-coupled ضروری و برای اغلب پمپ های close-coupled نیز مناسب هستند (هرچند که فونداسیون های فلزی هم قابل استفاده هستند).
پمپ های close-coupled به هیچ وجه نباید مستقیماً بر روی انواع لرزه گیر صنعتی مجزا نصب شوند زیرا جلوتر بودن ایمپلر نسبت به بدنه موتور سبب ایجاد نیروی کششی در قسمت جلوی پمپ می شود. اولین شرط یک فونداسیون استحکام و شکل آن است به گونه ای که بتواند قسمت های مختلف پمپ صنعتی را تحت پوشش قرار دهد. حجم اصولاً فاکتور مهمی نیست . بجز برای انواع پمپ صنعتی بالاتر از ۷۵ اسب بخار که حجم اضافی می تواند حرکت بیش از حد ایجاد شده در زمان راه اندازی را محدود کند.
انواع پمپ صنعتی بالاتر از ۷۵ اسب بخار و پمپ های چند مرحله ای ممکن است در زمان راه اندازی حرکات بسیار شدیدی از خود نشان دهند. اگر لازم باشد بایستی این نوع از پمپ صنعتی توسط تجهیزات مهار کننده مانند لرزه گیر صنعتی که همراه با این پمپ ها ارائه می شوند نصب شوند. پمپ های بالاتر از ۱۲۵ اسب بخار ممکن است نیروهای راه اندازی بزرگی تولید کنند. در این گونه موارد حتماً بایستی با یک متخصص لرزه به منظور روش نصب انواع لرزه گیر صنعتی به منظور لرزه گیر پمپ مشاوره شود.

لزوم استفاده از لرزه گیر صنعتی در انواع پمپ ( گروه صنعتی لینکران )

لزوم استفاده از لرزه گیر صنعتی در انواع پمپ( گروه صنعتی لینکران )
جدول استفاده از انواع لرزه گیر صنعتی در پمپ

جدول زیر طریقه انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر پمپ را بر اساس دسته بندی تجهیزات و محل نصب آن ها مشاهده می کنیم.

جدول انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر پمپ ( گروه صنعتی لینکران )

برج های خنک کننده و بویلرها

به طور معمول انواع لرزه گیر صنعتی مهاردار که در قالب لرزه گیر بویلر به صورت مستقیم زیر برج های خنک کننده قرار می گیرند. انواع لرزه گیر صنعتی بسیار فشرده که برای استفاده مستقیم زیر موتور فن پیشنهاد می شوند بایستی با احتیاط مضاعف مورد استفاده قرار گیرند تا از ایستایی و ایمنی آنها در شرایط مختلف آب و هوایی اطمینان حاصل شود.

برج های خنک کننده و بویلرهای گروه صنعتی لینکران

لزوم استفاده از لرزه گیر صنعتی در انواع برج خنک کننده ( گروه صنعتی لینکران )
جدول استفاده از انواع لرزه گیر صنعتی در برج خنک کننده

جدول زیر طریقه انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر برج خنک کننده را بر اساس دسته بندی تجهیزات و محل نصب آن ها مشاهده می کنیم.

جدول انتخاب انواع لرزه گیر صنعتی در قالب لرزه گیر برج خنک کننده ( گروه صنعتی لینکران )

پایان بخش اول

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. و یا به شبکه های اجتماعی

مراجعه بفرمایید.


این مقاله ادامه دارد…

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر