عایق صدا چیست و چگونه کار می کند؟

عایق صدا  – عایق صوتی-  نوعی عایق تخصصی است که برای کاهش انتقال صدا در داخل و خارج از ساختمان طراحی شده است.

می توان از عایق صدا برای جلوگیری از انتقال موارد زیر استفاده نمود: 

  • صداهای موجود در هوا مانند صدای ماشین ها، هواپیما یا ترافیک
  • صداهای ضربه ای مانند رد پا یا وسایل ارتعاشی

عایق صدا نیز سطحی از عملکرد حرارتی را برای تنظیم بهتر دمای داخل خانه ارائه می دهند. در این مقاله، همه آن چیزی را که باید در مورد عایق صدا بدانید. مثلا نحوه عملکرد عایق صوتی و الزام استفاده از آن در خانه را پوشش خواهیم داد.

عایق صدا چگونه کار می کند؟

امواج صوتی در هوا حرکت می کنند. وقتی به سطحی برخورد می کنند یا منعکس می شوند یا جذب می شوند. سطوح سخت و صاف معمولاً صدا را به بهترین شکل منعکس می کنند و محیطی پر سر و صدا ایجاد می کنند. موادی که در جذب و مسدود کردن امواج صوتی خوب عمل میکنند، می‌توانند به شما در ایجاد محیطی آرام‌تر کمک نمایند.

عایق صدا به طور ویژه برای جذب امواج صوتی و کاهش انتقال نویز طراحی شده است. ضخیم تر و متراکم تر از عایق حرارتی معمولی است و آن را به گزینه ای عالی برای عایق صوتی خانه و یا محیط کار شما تبدیل می کند.

عایق صدا و جذب صدا

عایق صدا وظیفه مسدود کردن صدا را دارد به طوری که نتواند از فضایی به فضای دیگر منتقل شود. همچنین جذب صدا به جلوگیری از جهش صدا در اطراف یک فضا اشاره دارد. 
از انواع عایق صوتی می توان برای عایق صدای داخل خانه یا فضاهای خاص مانند تئاتر، اتاق موسیقی و … استفاده کرد. هنگامی که پنل های آکوستیک در دیوارهای داخلی نصب می شوند، به کاهش انتقال نویز بین فضاها کمک می کنند.  مثلا پنل های عایق آکوستیک بین طبقات یک خانه دو طبقه می تواند به آرام نگه داشتن محیط طبقه پایین کمک کند.
برای فضاهای تجاری، مدارس و ادارات نیز این محصول برای کنترل سطح صدا طراحی شده است. این محصولات آکوستیک داخلی بر روی دیوارها یا سقف ها نصب می شوند تا به حداقل رساندن نویز طنین دار و اکو پس زمینه کمک کنند. 

عایق صدا در مقابل عایق حرارتی

اگر قصد دارید خانه خود را عایق کاری صوتی کنید، ممکن است از خود بپرسید که تفاوت میان عایق صوتی و عایق حرارتی برودتی چیست .

هدف اصلی عایق حرارتی برودتی کاهش انتقال حرارت است تا خانه شما در تابستان خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر بماند. عایق حرارتی می تواند وابستگی شما به گرمایش و سرمایش مصنوعی را کاهش دهد و بنابراین در هزینه قبض برق شما صرفه جویی می کند. 

در حالی که پنل های عایق حرارتی دارای مزایای صوتی نیز هستند. عایق های صدا به طور ویژه برای کاهش انتقال صدا طراحی شده اند. ضخیم تر و متراکم تر بودن پنل های عایق صوتی به شما کمک می کند فضایی آرام و خصوصی ایجاد کنید. 

انواع عایق الاستومری حرارتی برودتی و صوتی لینکران، هم باعث کاهش انتقال حرارت می شود. و هم به عنوان جاذب صوت عمل می کنند. از این رو از نظر هزینه ای بسیار مقرون به صرفه هستند.

آیا در خانه خود به عایق صدا نیاز دارم؟

اهمیت عایق صوتی را نباید دست کم گرفت. اگر خانه جدیدی می سازید یا خانه فعلی خود را بازسازی می کنید، توصیه می کنیم عایق صوتی را در نظر بگیرید. 

بهترین زمان برای نصب عایق صدا در مرحله ساخت و ساز یا نوسازی قبل از اینکه هر گونه کف یا پوشش دیوار در جای خود ثابت شود است. اگر خانه ای چند طبقه دارید، نصب عایق صدا را در دیوارهای داخلی و خارجی، سقف و بین طبقات در نظر بگیرید.

سطح سر و صدای راحت بخشی از هر خانه ای است، اما صدای بیش از حد و ناخواسته یک محیط استرس زا ایجاد می کند. عایق صوتی یکی از موثرترین راه ها برای کاهش صدای ناخواسته و ایجاد یک خانه آرام است.

کاربرد عایق صدا در خانه



گروه صنعتی لینکران تولیدکننده و تأمین کننده مصالح نوین صنعت ساختمان
اعم از انواع عایق الاستومری مانند عایق صوتی (عایق صدا) ، عایق شانه تخم مرغی و عایق آکوستیک
برای پروژه های ساختمانی ، صنعتی و بیمارستانی شما عزیزان می باشد.

نویسنده : مریم نظری پور

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر