رفع لرزش در سیستم های HVAC

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مسئله یافتن عیوب سیستم های HVAC از منظر ایجاد سروصدا و رفع لرزش در این سیستم ها بسیار حائز اهمیت شده است. در این مقاله به بررسی نکاتی در جهت رفع لرزش در سیستم های HVAC می پردازیم. ارتعاش تأسیسات تهویه مطبوع، معمولا به دلیل جابجایی هوای زیاد صورت می گیرد. ارتعاش با روند فرسودگی اجزای سیستم بیشتر می شود. البته طراحی ضعیف تأسیسات نیز بی تأثیر نیست. لرزش های زیاد سیستم به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد. و منجر به صرف هزینه های زیاد و استفاده از برق اضافی می شود. همچنین موجب کوتاه شدن عمر سرویس تجهیزات نیز می شود. با لینکران همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه خدمتتان ارائه دهیم.

رفع لرزش در سیستم های hvac با لرزه گیرهای مکانیکی لینکران

عیب یابی لرزش سیستم های HVAC

فن های بزرگ ، پمپ های آب در لوله کشی ها، کمپرسورها و چیلرها در سیستم ها میتوانند باعث لرزش زیاد شوند. میتوان با استفاده از تجهیزات لازم و لرزه گیرهای کاربردی اثر این لرزش را بسیار کم نمود. علاوه بر این معضل ارتعاش گاهی به دلیل استفاده نامناسب از تکیه گاه ها می باشد. استفاده از لرزه گیرهای لینکران سبب به حداقل رساندن لرزش ایجاد شده بین تجهیزات و ساختار زیرین می باشد. کانال های هوا نیز به دلیل طراحی ضعیف میتوانند از منابع مهم ارتعاش باشند. و با عبور هوا باعث ایجاد سروصدا شوند.  بسیاری از سیستم های مکانیکی در تأسیسات مستعد ایجاد ارتعاش و سروصدا و لرزش های اذیت کننده هستند.

بهترین راه برای رفع لرزش و صدا در سیستم‌ های HVAC

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در مسئله لرزش سیستم های HVAC نیز بهتر است با طراحی هوشمند در راستای پیشگیری از لرزش ها برآییم. استفاده از تجهیزات با کیفیت در صنعت تأسیسات مانند لرزه گیرهای فنری و لرزه گیرهای لاستیکی یکی از اقدامات در جهت به حداقل رساندن لرزش ها می باشد. البته لازم به ذکر است ارتعاشات به طور کامل از بین نمیروند اما تا حدی کم می شوند.

همانطور که گفته شد. لرزش تجهیزات موجب افزایش هزینه ها می شود. مثلا هزینه های تعمیر و نگهداری و یا فرسودگی تأسیسات زیاد می شود. همچنین سروصدا و لرزش میتواند موجب سلب آرامش ساکنان و یا کارکنان یک محیط شود. در بخش صنعت نیز لرزش و سروصدا موجب کاهش بازدهی عملکرد تجهیزات و ماشین ها می شود.

ارتعاشات

معمولا نویزها توسط اجزای تحت تأثیر قرار گرفته ی خود ساختمان تولید می شوند. از این رو در طراحی ساختمان های مدرن، به این نکته توجه میشود که فضاهای مخصوص استراحت ساکنین در مجاورت فضاهای تأسیساتی و منابع نویزها نباشد. این امر علاوه بر ایجاد راحتی برای ساکنین، نیاز به استفاده از عایق های صوتی و یا لرزه گیرهای مکانیکی را با وجود کاربردی بودنشان نیز کمتر می کند.

نویز آیرودینامیک

تلاطم آب و هوایی و سرعت باد نیز موجب ایجاد سروصدا می شود. اثر این امر را میتوان با اندازه گیری تجهیزات تهویه و کنترل سرعت فن ها به حداقل رساند.

تجهیزات زیادی از فن های بزرگ برای تنظیم جریان هوا استفاده  می کنند. که موجب ایجاد سروصداهای مهیب می شود. همچنین این نشان دهنده اتلاف انرژی است. چرا که سرعت کم تأسیسات موجب مصرف کمتر انرژی و تولید صدای کمتری نیز می شود.

در نصب و ساخت کانال های هوا از چرخش های ناگهانی ۹۰درجه به دلیل ایجاد سروصدای فراوان باید خودداری نمود. بهترین راه برای این کارچرخش های متوالی ۴۵درجه و آرام می باشد.

ارتقاء تأسیسات جهت کاهش لرزش

ارتعاش تأسیسات معمولا با گذر زمان بیشتر می شود. و در بیشتر مواقع بهتر است تا تجهیزاتی تازه جایگزین آنها کنیم. مخصوصا در حالتی که تأسیسات انرژی زیادی مصرف می کنند. موتورهای فن ها و پمپ ها از تأسیساتی است که باید بعد از گذشت مدتی حتما تعویض شوند.

نکات مهم عیب یابی لرزش و صدا در سیستم‌ های HVAC

در ساختمان ها مشکل ارتعاش و نویز را با نگهداری مؤثر میتوان کنترل نمود. جهت کنترل لرزش تجهیزات میتوان از انواع لرزه گیر فنری و لرزه گیر لاستیکی استفاده نمود. البته درصورتی که یک قطعه بسیار قدیمی است. و لرزش و سروصدای زیادی دارد. بهتر است آن را تعویض و برای بهبود مصرف انرژی با قطعه ای جدید جایگزین نمود.

در سیستم های HVAC بیشترین میزان تولید صدا و ارتعاشات از حرکت هوا و مایعات در کانال ها و لوله ها می باشد. این حرکت باعث ایجاد لرزش و صدا می شود. به طور کلی لرزش از حرکت تکراری و مداوم گاز یا مایعی در یک موقعیت خاص به وجود می آید.

بنابراین مؤثرترین روش برای کاهش لرزش و صدا، محدود نمودن ارتعاشات تولیدی توسط تأسیسات مکانیکی می باشد.

لرزش و صدا

کنترل صدا در سیستم های HVAC اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که منبع نویز از ارتعاشات همین سیستم است. باید برای طراحی بهتر تأسیسات چاره ای اندیشید. درصورتی که تأسیسات به تولید ارتعاش و صدا ادامه دهند. خرابی های زیادی برای تجهیزات آن به بار می آید.

دو روش مدیریت اینگونه لرزش ها وجود دارد. یکی پیشگیری از ورود هرگونه ارتعاش به سیستم مربوطه و تبدیل نویز به انرژی گرمایی و دیگری استفاده از لرزه گیرهای مکانیکی می باشد.

توصیه‌های نهایی

سروصداهای آزاردهنده و لرزش را میتوان با اقداماتی برطرف نمود. هنگام طراحی پروژه ها باید درنظر داشت که تجهیزات با اندازه مناسب و به تعداد کافی وجود دارند. همچنین لازم به ذکر است که همیشه مقدار کمی لرزش طبیعی است. ولی در طراحی باید مطمئن شد که فضاهای تأسیساتی را نزدیک فضای استراحت و کار قرار نداد. و به طور کلی تأسیسات مکانیکی را در زیرزمین و یا در پشت بام تعبیه نمود. و برای جلوگیری از ایجاد لرزش و سروصدا از انواع لرزه گیر مکانیکی اعم از لرزه گیر فنری و یا لرزه گیر لاستیکی استفاده نمود.

استفاده از لرزه گیر جهت جلوگیری از ایجاد لرزش - گروه صنعتی لینکران

نویسنده : مریم نظری پور

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر