لرزه گیر مکانیکی در ساختمان های مسکونی

کاربرد-لرزه-گیر-مکانیکی-لینکران-در-ساختمان-های-مسکونی2

کاربرد لرزه گیر مکانیکی در ساختمان های مسکونی عنوان مطلبی است که در ابن بخش به آن پرداخته می شود.
ساختمان های مسکونی چگونه ساکنان خود را در برابر زلزله ایمن نگه می دارند؟ ساکنان ساختمان چگونه در برابر سر و صدای تجهیزات مکانیکی مانند چیلرها در امان هستند؟ طراحی مناسب ساختمان که به خوبی اجرا شده است اولین گام حیاتی است، اما فناوری مصالح نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. در این مقاله به یکی از محبوب ترین روش های محافظت از ساختمان ها در برابر آسیب های زلزله، یعنی لرزه گیرهای مکانیکی،کاستن سروصدای ناشی از تجهیزات سرمایشی و مکانیکی و معرفی آنها پرداختیم . در این مقاله راه‌های بیشتری برای ایمن نگه‌داشتن ساختمان‌ها در برابر زلزله با تشریح سیستم‌های حفاظتی نوآورانه و اینکه چگونه این فناوری‌ها به ساختمان‌ها در مقاومت در برابر زلزله کمک می‌کنند، و همچنین کاربرد آن در کم کردن سر و صدای تجهیزات مکانیکی ساختمان ها به اشتراک می‌گذاریم.

استفاده از لرزه گیر مکانیکی

آیا تا به حال در مورد دمپرها، کمک فنرها شنیده اید؟ اینها همه انواع سیستم های حفاظتی سازه ای هستند.این فناوری ها چیست و آیا واقعاً کار می کنند؟
دمپر هر ماده یا وسیله ای است که ارتعاشات را جذب می کند. میراگرهای لرزه ای انرژی امواج لرزه ای را که در سازه ساختمان و تجهیزات حرکت می کنند، از بین می برند.
کمک فنرها و دمپرها اصطلاحات قابل تعویض برای فناوری پایه یکسان هستند. در خودروها، ما آنها را کمک فنر یا «شوک» می‌نامیم، و در ساختمان‌ها آن‌ها را دمپر و یا لرزه گیر می‌نامیم، اما در هر دو مورد، هدف یکسانی را دنبال می‌کنند – کاهش یا از بین بردن لرزش‌ها. دمپرها با تبدیل انرژی جنبشی جهش یا نوسان به انرژی گرمایی کار می کنند که سپس به سیال هیدرولیک تبدیل می شوند.
لرزه گیرهای مکانیکی در جذب انرژی بسیار موثر هستند و به راحتی نصب یا تعویض می شوند. آنها همچنین به خوبی با سایر فناوری های حفاظت لرزه ای نیز کار می کنند. مهندسان عموما یک ساختمان را طوری طراحی می کنند که در هر طبقه و یا برای هر تجهیز مکانیکی لرزه گیر تعبیه شده باشد.

عمل لرزه گیری چگونه اتفاق می افتد؟

لرزه گیری به صورت کلی به عمل جدا کردن یک قطعه از منبع ارتعاش می گویند. که سبب کاهش لرزش در تجهیزات مکانیکی در صنایع و ساختمان های مختلف می شود. که در این بین فضاهای بیمارستانی و سکونتی در راستای آرامشی که باید بر فضا حاکم باشد بیشترین استفاده را از لرزه گیرها دارند.
برای انجام عمل لرزه گیری از دو نوع لرزه گیر فنری و لرزه گیر لاستیکی استفاده می شود. 
روش‌هایی برای جلوگیری از انتقال ارتعاش از تجهیزات به این نوع ساختمان ها توسعه یافته است. تأثیرپذیری بالا از لرزش باعث استفاده از مصالح و مواد دارای میرایی بالا و همچنین روش‌ها و ارتباطات مکانیکی برای جذب امواج مکانیکی حاصل از لرزه و کاهش اثرات لرزش شده است.
برای ایجاد استهلاک انرژی و کاهش لرزش می‌توان از فرآیند تسلیم فلزات ، اصطکاک و خاصیت لزجت سیالات استفاده نمود. تجهیزاتی که در ایزوله کردن پایه تجهیزات مورد استفاده قرار می­گیرند دارای سه مشخصه اصلی انعطاف پذیری افقی ، قابلیت جذب انرژی و سختی قائم می­ باشند.
ما در این مقاله به طور تخصصی درمورد استفاده از لرزه گیر های مکانیکی در ساختمان های مسکونی و انواع آنها صحبت خواهیم کرد که مهندسین گروه صنعتی لینکران با تولید انبوه از انواع لرزه گیر کمک شایانی به عرصه صنعت نموده اند و اثرات لرزش و خرابی های آن در ساختمان های مسکونی را به طور چشمگیری کاهش داده اند.

انواع لرزه گیر مکانیکی لینکران

  • لرزه گـیـر فـنـری
  • لرزه گیر لاستیکی

لرزه گیر فنری

انواع لرزه گیر فنرى گروه صنعتى لینکران در سه نوع پلیت دار، اسپرینگ هنگر (Spring Hanger) و مهاردار به شکل تک فنره، دوفنره و چهارفنره تولید می شوند که براى کاهش انتقال نویز، شوک و ارتعاش تولیدشده توسط تجهیزات در تجهیزاتی مانند چیلر، پمپ ، کمپرسور و .. استفاده می گردند.

لرزه گیر لاستیکی

انواع لرزه گیر لاستیکى گروه صنعتى لینکران از لاستیک طبیعى ساخته شده اند و به عنوان راه حلى ساده جهت کاهش نویز به کار می روند.
لاستیک طبیعى به دلیل ماندگارى بالا، انعطاف پذیرى، کم هزینه بودن، مقاومت در برابر طیف گسترده اى از دماها و همچنین قابلیت استفاده در مجاورت فلزات از اهمیت ویژه اى برخوردار است.

نحوه عملکرد لرزه گیر فنری

انواع لرزه گیر فنری لینکران دارای سختی افقی پایین و سختی قائم بالا هستند. سختی افقی پایین فنر سبب جلوگیری از لرزش تجهیزات مکانیکی می‌شود. لرزه گیر های فنری باید سختی قائم بالا جهت تحمل بار قائم ناشی از تجهیزات سنگین روی خود داشته باشند.
میزان سختی افقی نباید به اندازه ای باشد که حرکت جانبی بیش از اندازه به تجهیزات روی لرزه گیر وارد شود. مؤلفه دیگر تاثیر­گذار روی کاهش لرزش ، میرایی فنر مورد استفاده در لرزه گیر فنری می باشد که باعث استهلاک انرژی لرزه ای می‌شود.
لرزه گیر ها باعث بالا رفتن دوره تناوب لرزش تجهیزات می‌شوند و تغییر در دوره تناوب باعث کاهش لرزش می­شود.

نحوه عملکرد لرزه گیر لاستیکی

انواع لرزه گیر لاستیکی با توجه به مواد به کار رفته در آن‌ها و نوع لاستیک، دارای میرایی‌های مختلف هستند.
لرزه گیر های لاستیکی ضمن اینکه از هدایت الکتریسته و برق جلوگیری می‌کند باعث جذب لرزش‌ های وارد شده به تجهیزات مکانیکی می‌شود.
استفاده از این لرزه گیر ها در شبکه های لوله کشی ساختمان های مسکونی ضروری است چرا که وجود تجهیزات دینامیکی در خطوط لوله از جمله پمپ، کمپرسور، فن، توربین و… باعث لرزش ،سر و صدا و استهلاک تجهیزات می­شود.
اصل رفتار لرزه گیر ­های لاستیکی بر اساس میرایی لاستیک و کاهش اثرات ارتعاش ناشی از تجهیزات دینامیکی می‌باشد.

لرزه گیر مکانیکی لینکران

گروه صنعتی لینکران با طراحی و تولید انواع لرزه گیر مکانیکی مانند لرزه گیر فن کوئل ، لرزه گیر چیلر و … به طرز چشمگیری مشکل سروصدا و لرزش تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در ساختمان های مسکونی را رفع نموده است. همانطور که گفته شد انواع لرزه گیر مکانیکی تولیدی گروه صنعتی لینکران به دو دسته لرزه گیر لاستیکی و لرزه گیر فنری تقسیم می شوند.
همچنین با توجه به شرایط تجهیزات مکانیکی و مشکلات آنها و همچنین سیستمهای تولیدی تیم فنی لینکران در بهترین آزمایشگاه های کشور و طبق استانداردهای روز دنیا، پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از ایجاد نویز در محیط سکونتی خود و مهار لرزش تأسیسات ، از انواع لرزه گیر لینکران استفاده شود.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات لرزه گیرهای لینکران و قیمت تمام شده آن با شماره های مندرج در صفحه تماس با ما، تماس حاصل فرمایید.

و یا با شماره گیری تلفن ۳-۰۲۱۸۸۲۸۸۵۵۱ داخلی ۱۲۳ به شکل مستقیم با کارشناسان واحد ساختمانی لینکران ارتباط بگیرید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر