بست لوله;انواع و کاربردها

بست لوله از مهمترین تأسیسات موجود در صنایع می باشد. این محصول برای ثبات و پشتیبانی و اتصال ایمن خط های لوله ، سازه ها و اجزای دیگر کاربرد زیادی دارد. بست های لوله موجب حفظ یکپارچگی سیستم می شوند. این مقاله به بررسی کاربرد و انواع بست لوله می پردازد. و بهترین روش نصب آن را بررسی می نماید.

بست لوله چیست؟

بست لوله یک وسیله مکانیکی جهت محکم کردن و اتصال دو یا چند لوله می باشد. از اجزای این محصول میتوان به پیچ ، گیره، واشر، ناودانی و … اشاره نمود. بست لوله کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف مانند اتصالات صنعتی و مسکونی دارد. این محصول در اشکال و اندازه های مختلفی با مواد متنوع تولید می شود. و جهت اتصال لوله ها به کار می رود.

انواع بست لوله کشی

پیچ و مهره

پیچ و مهره از ساده ترین روش های اتصال لوله می باشد. این نوع بست از مهره و پیچ (میله رزوه دار) درست میشود. این محصول برای محکم نمودن شیرها و فلنج ها در سیستم های لوله کشی کاربرد دارد. پیچ و مهره ها در اندازه های مختلفی و با مواد اولیه مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، فولاد آلیاژی و فولاد کربنی تولید میشوند.

پیچ گل میخ

پیچ گل میخ از نظر ظاهری مانند پیچ های معمولی است. اما سر ندارد. بجای آن، دارای رزوه هایی در دو انتها می باشد. و با دو مهره اتصال ایمن تری دارد. پیچ‌های گل میخ در اتصالات فلنجی استفاده بیشتری دارند. و موجب توزیع یکنواخت نیروی گیره و تعویض آسان قطعات بدون جدا کردن کل اتصال می شوند.

واشر

واشر به دیسک مسطح و مدور با سوراخی در مرکز آن می گویند. که در اطراف پیچ یا مهره نصب می شود. آنها بار را در یک منطقه بزرگتر پخش می نمایند. و از آسیب رساندن به دیگر تجهیزات جلوگیری به عمل می آورند. و از شل شدن تأسیسات و خطرات آن در طول زمان کاهش به عمل می آورد. انواع واشر شامل واشر تخت، واشر اسپلیت و واشر فنری می باشد. که هر کدام هدف خاص و کاربرد خاصی نیز دارند.
واشرها اتصال دهنده نیستند اما وجودشان برای مهر و موم ایمن بین دو سطح جفت مانند فلنج مهم است. آنها در مواد مختلفی مانند لاستیک، چوب پنبه، گرافیت و فلز وجود دارند و انتخاب آنها به نوع انتقال مایع یا گاز و همچنین شرایط دما و فشار بستگی دارد.

ساپورت تأسیسات چیست؟

ساپورت تأسیساتی مدولار - گروه صنعتی لینکران
مواد متداول برای اتصال دهنده های لوله

پرکاربردترین مواد اتصال دهنده لوله موارد زیر می باشند:
• چدن
• برنج
• برنز
• پلاستیک
• فلز مس
• آلومینیوم
• پی وی سی
• پلی پروپیلن
• فولاد کربن
• فلز غیر آهنی
• فولاد ضد زنگ و غیره

کاربردهای اتصال دهنده های لوله

صنعت نفت و گاز

در صنعت نفت و گاز، بست لوله نقش بسیار مهمی در اتصال خطوط لوله، فلنج ها، شیرها و سایر تأسیسات دارد. این بخش به علت شرایط سخت عملیاتی، نیاز به اتصال دهنده هایی مستحکم و مقاوم در برابر خوردگی دارد.

صنعت پتروشیمی

این صنعت نیز مانند بخش نفت و گاز، به بست های لوله کشی قوی برای رسیدگی به مواد شیمیایی مختلف و دماهای بالا نیاز دارد. انتخاب مناسب اتصال دهنده ها موجب یکپارچگی سیستم می شود و خطر نشت های خطرناک را به حداقل می رساند.

تولید برق

در نیروگاه ها، جهت اتصال و پشتیبانی خطوط لوله، خطوط بخار و سیستم های خنک کننده، اتصال دهنده ها نقش مهمی دارند. بستگی به نوع نیروگاه (هسته ای، زغال سنگ، گاز سوز و غیره) دارد. و بست ها باید الزامات ایمنی و مواد خاصی داشته باشند.

تصفیه آب و فاضلاب

بست های لوله در سیستم های تصفیه و توزیع آب و تصفیه خانه های فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. اتصال دهنده های فولادی ضد زنگ جهت مقاومت در برابر خوردگی و حفظ کیفیت آب کاربرد دارند.

بهترین روش ها برای نصب بست لوله

انتخاب بست مناسب

انتخاب نوع و درجه مناسب اتصال دهنده ها برای کاربردهای خاص اهمیت دارد. مواردی مثل سازگاری مواد، دما، فشار و شرایط محیطی جهت اطمینان از عملکرد بهینه و طول عمر باید درنظر گرفته شود.

مشخصات گشتاور

رعایت مقادیر گشتاور هنگام سفت کردن بست ها، الزامی است. بست هایی که خوب سفت نشدند. منجر به نشتی می شوند. همچنین سفت شدن بیش از حد باعث آسیب رسانی به قطعات و خرابی مفصل می شود.

سطوح را تمیز و آماده کنید

اطمینان از تمیزی سطوح جفت شونده و نداشتن زباله، زنگ زدگی و آلودگی قبل از نصب بست الزامی می باشد. آماده سازی سطح موجب کارایی بهتر واشرها می باشد. و همچنین مهر و موم قابل اعتماد می شود.

بازرسی و تعویض

بست لوله ها جهت علائم سایش، خوردگی یا آسیب باید به شکل مداوم بررسی شود. اتصال دهنده های آسیب دیده برای حفظ یکپارچگی سیستم و جلوگیری از خرابی های احتمالی، باید تعویض شوند.

نتیجه

اتصال دهنده های لوله مانند همین بست لوله، از مهمترین اجزا در کاربردهای مختلف صنعتی و ساختمانی می باشند. این محصول موجب ضمانت اتصال ایمن خطوط لوله، فلنج ها و سایر تجهیزات می شود. انتخاب اتصال دهنده های مناسب، استفاده از اصول درست نصب و تست های منظم جهت حفظ یکپارچگی سیستم و جلوگیری از نشت یا خرابی ضروری به نظر می رسد. با درک انواع اتصال دهنده های لوله و کاربرد آنها، صنایع می توانند تصمیمات خوبی گرفته و قابلیت اطمینان و ایمنی سیستم های لوله کشی خود را زیاد می کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. و یا به شبکه های اجتماعی

مراجعه بفرمایید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر

گروه صنعتی لینکران
 
قدردان حضور سبزتان
 
می باشد :)
پوستر نمایشگاه نفت و گاز_1403