فرآیندهای ساخت و تولید قطعات صنعتی

تولید، ساختن کالاها از اتومبیل و مصالح ساختمانی گرفته تا گیتار و لباس است. چندین فرآیند تولید استاندارد در بین صنایع اعمال می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند انتخاب های متفاوتی جهت استفاده داشته باشند. یا تولیدات را متناسب با نیازهای طراحی و کسب‌ وکار تنظیم کنند. در این مقاله، مباحثی مانند فرآیند تولید چیست و فرآیندهای مختلف، نحوه استفاده از آنها و مزایای هر کدام را مورد بحث قرار می دهیم.

فهرست مطالب

فرآیند تولید چیست؟

فرآیند تولید نحوه ساخت یا ایجاد یک محصول توسط یک شرکت است. این می تواند یک فعالیت پیچیده باشد که شامل طیف وسیعی از ماشین آلات، ابزارها و تجهیزات با سطوح مختلف اتوماسیون با استفاده از رایانه ها، ربات ها و فناوری های پیشرفته است.

یک کسب و کار و شرکت، فرآیند تولید خود را برای تولید کالاهای خاص برای مشتریان خود ایجاد می کند. یک شرکت بر اساس عواملی مانند تقاضای مصرف کننده، پیش بینی فروش، تکنیک مونتاژ، مواد درگیر و منابع موجود تصمیم می گیرد که کدام روش تولید را انتخاب کند. به عنوان مثال، ممکن است انتخاب کنید که یک محصول را در دسته های عمده در حالی که یک ماده خاص در انبار یا در حال فروش است، یا در تعداد کمتری برای انجام سفارشات مشتری بدون داشتن هزینه ذخیره سازی اضافی، تهیه کنید.

بسیاری از فرآیندهای تولید امروزی به انقلاب صنعتی دهه ۱۸۰۰ باز می‌گردد. که صنعت را از ساخت انسان به ساخت انسان و ماشین تبدیل کرد و با پیشرفت فناوری، درک و پیگیری فرآیندها آسان‌تر شد. هر رویکرد منحصر به‌ فرد با مزایای خاصی برای تکمیل یک کار خاص است، و زیربخش‌هایی در صنعت مانند مصالح، مواد غذایی، پوشاک، تولید شیمیایی یا الکترونیک وجود دارد.


شش نوع فرآیند تولید

تولید کارگاهی:

تولید کارگاهی از مناطق تولید به جای خط مونتاژ استفاده می کند و اغلب برای محصولات سفارشی و دسته کوچکی استفاده می شود که به سفارش مشتریان عام یا خاص ساخته می شوند. این ایستگاه‌ های کاری ممکن است بر روی یک محصول خاص یا تعداد انگشت شماری از آنها تمرکز کنند، مانند یک کفاش سفارشی یا ماشین چاپ تجاری، و به راحتی توانایی سفارشی‌سازی محصول نهایی را ارائه می‌دهند. بسیاری از ماشین آلات نیز از این نوع ساخت برای ساخت ماشین آلات صنعتی محلی، قطعات کشتی یا قطعات تخصصی صنعت هوانوردی استفاده می کنند.
با پیشرفت فناوری، برخی از این سایت‌ها ممکن است از نرم‌افزار تولید کارگاهی استفاده کنند که به مدیریت گردش کار و تولید کمک می‌کند. برای افزایش حجم نرخ‌های تولید بالاتر، یک کسب‌وکار ممکن است از انتقال از تولید کارگاهی به تولید تکراری سود ببرد، که امکان اتوماسیون بیشتر و تعداد کارکنان کمتر را فراهم می‌کند.

تولید تکراری:

زمانی که تولیدات تکراری با نرخ تولید متعهد انجام شود، تولید تکراری مناسب است. این فرآیند تولید دارای خطوط تولید اختصاصی است که همگی در تمام طول روز و هر روز در طول سال بر روی یک محصول یا جزئیات آن کار می کنند. از آنجایی که تغییر و تنظیم بسیار کمی وجود دارد، می توانید سرعت عملیات را با تقاضای مشتری یا نیازهای وی مطابقت دهید تا موارد بیشتر یا کمتری بسازید.

بسیاری از شرکت‌هایی که کالاهای الکترونیکی، خودرو یا کالاهای مصرفی بادوام مانند یخچال و خشک‌کن لباس تولید می‌کنند، از فرآیند تولید تکراری استفاده می‌کنند.

ساخت گسسته:

تولید گسسته از خط مونتاژ استفاده می‌کند، اگرچه بسیار متنوع‌ تر از تولید تکراری است و امکان تغییر و تغییرات مکرر را فراهم می‌کند. یک شرکت می‌تواند چندین سبک، اندازه یا اصلاح برای یک محصول با تولید گسسته داشته باشد. اگرچه اغلب به این معنی است که تولید ممکن است به دلیل نصب یا حذف لوازم اضافی در صورت لزوم طولانی‌تر شود.

سازندگان خودرو و هواپیما از فرآیند تولید گسسته، همراه با بسیاری از شرکت‌هایی که لباس، دستگاه‌های پزشکی، اسباب‌بازی‌ها و گوشی‌های هوشمند تولید می‌کنند، استفاده می‌کنند.

تولید دسته ای:

تولید فرآیند دسته‌ای شباهت‌هایی با فرآیندهای تولید مجزا و کارگاهی دارد که ناشی از تقاضای مشتری یا در دسترس بودن مواد اولیه است. یک دوره تولید ممکن است یک دسته به اندازه کافی برای رفع نیازهای مشتری تولید کند، بنابراین شما تولید را به پایان می رسانید، تجهیزات را تمیز می کنید و زمانی که به دسته دیگری نیاز دارید از سرگیری می کنید.

تولید مواد غذایی، چاپ روزنامه، صحافی و داروسازی اغلب به فرآیند تولید دسته ای متکی هستند.

تولید مستمر:

فرآیند تولید مداوم همیشه مانند تولید تکراری اجرا می شود. تفاوت این است که این فرآیند بر روی مواد خام متمرکز است که اغلب گازها، پودرها، مایعات یا دوغاب هستند.

پالایش روغن، ذوب فلزات، تولید کاغذ و برخی از محصولات غذایی مانند سس گوجه فرنگی، آب و کره بادام زمینی از فرآیند تولید مداوم استفاده می کنند.

چاپ سه بعدی:

در حال حاضر بسیاری صنعت چاپ سه بعدی را به عنوان ششمین فرآیند تولید با استفاده گسترده می شناسند. چاپ سه بعدی که در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت، به جای استفاده از کار فیزیکی یا مکانیزه، از کامپوزیت ها و مواد مختلف مانند پلاستیک و فلز برای ساختن کالاهای سه بعدی لایه به لایه بر اساس مدل دیجیتال استفاده می کند. گسترش زیادی در این زمینه صورت گرفته است. ده ها تولید کننده تجهیزات و صدها هزار مورد چاپ سه بعدی در حال حاضر در بازار موجود است.

در حالی که چاپ سه بعدی می تواند گران باشد، همچنین پتانسیل کاهش سرمایه مالی، مواد خام و ضایعات را ارائه می دهد و به شرکت ها اجازه می دهد محصولات را قبل از تعهد به آنها در مقیاس بزرگتر ایجاد و آزمایش کنند. این فرآیند تولید رو به رشد در حال حاضر برای محصولاتی مانند دستگاه های پزشکی و دندانپزشکی ، اندام مصنوعی ، سلاح گرم ، کفش ، آلات موسیقی و ساختمان ها به کار می رود.


انواع دیگر فرآیندهای تولید

انواع سنتی سبک های تولید که شرکت ها از آنها استفاده می کنند نیز عبارتند از:

ماشینکاری:

ماشینکاری از ابزارهای نیرو محور برای شکل دادن به مواد جامد و فلزات با حذف مواد اضافی از قطعه، معمولاً با پیرایش، استفاده می کند. ماشینکاری اساس صنعت است و شامل مواردی مانند پرس ها، ابزارهای تراشه سازی و ماشین آلات مدرن است.

پیوستن:

الگوهای مشترک عوامل بار، عملکرد مونتاژ، نگهداری و عملیات را در نظر می گیرند. پیچ و مهره یک روش اتصال استاندارد است در حالی که جوشکاری مقرون به صرفه تر است و وزن اضافی را کاهش می دهد، زیرا نیازی به مواد روی هم، اتصال دهنده ها یا قطعات نصب شده در بین آنها ندارد.

شکل دهی:

شکل دهی فلز با استفاده از پرس فلزی، قالب یا ابزار پانچ خم می شود، می چرخد ​​یا کشیده می شود. شکل‌دهی گران است، اگرچه می‌توانید با تغییر قالب‌ها از تجهیزات دوباره استفاده کنید.

ریخته گری:

ریخته گری شامل حل شدن یک جامد در مایع در هنگام گرم شدن و ریختن در قالب یا حفره است. ریخته گری می تواند اشکال پیچیده یا ساده را از هر نوع فلز قابل ذوب با گزینه ای گسترده برای طرح ها ایجاد کند.


مشاغل در تولید

اگر علاقه مند به شروع حرفه ای در تولید هستید، مشاغل زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. این ۱۰ شغل تولیدی را در نظر بگیرید تا به شما در شروع کارتان کمک کند:

۱. سرکارگر

۲. ماشین کار

۳. مدیر تولید

۴. همکار تولید

۵. اپراتور ماشین

۶. اپراتور ترمینال

۷. تکنسین ساخت

۸. تکنسین مونتاژ

۹. مهندس محصول

۱۰. نظارت بر عملیات کارخانه

گروه صنعتی لینکران (شرکت دانش بنیان سازه پایدار الهیه) در مسیر تحقق رسالت های ملی با توکل بر خدا ، باور توانایی ها و عزمی راسخ به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تاسیسات صنعتی و ساختمانی ، اقدام به انتقال تکنولوژی به داخل کشور و تولید سیستم های ساپورت و نصب تاسیسات ، عایق های حرارتی ، برودتی و صوتی و لرزه گیرهای مکانیکی با برند لینکران نموده و با بررسی و تامین منابع و محصولات موردنیاز چرخه تولید به عنوان بزرگترین تولیدکننده داخلی در این صنعت فعالیت می نماید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات لینکران و دریافت مشاوره از کارشناسان واحد فنی و مهندسی و فروش با ما در تماس باشید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر