کاربرد لرزه گیر مکانیکی در بیمارستان ها

کاربرد-لرزه-گیر-مکانیکی-لینکران-در-بیمارستان-ها-و-مراکز-درمانی2

کاربرد لرزه گیر مکانیکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی موضوع مهمی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
ابزاری که برای کنترل ارتعاشات ناشی از وسایل مکانیکی مانند موتور، تهویه مطبوع، چیلر، پمپ و غیره استفاده می شود، به نوعی عایق ارتعاش مکانیکی و با نام علمی لرزه گیر مکانیکی نامیده می شود. در محیط های صنعتی و مکانیکی، تأسیسات مکانیکی معمولاً توسط تکیه گاه های آویزان یا نشسته پشتیبانی می شوند. اما در برخی از ساختمان ها مانند بیمارستان ها، هتل ها و فرودگاه ها نیاز مبرمی به مهار لرزش تأسیسات مانند سیستم های HVAC، چیلرها ، پمپ ها و فن کوئل ها وجود دارد.

از آنجایی که اکثر این تاسیسات از موتورهای دوار به عنوان منبع ارتعاشات توسعه یافته استفاده می کنند، بنابراین ارتعاشات غیر مهاری نه تنها صدا و ارتعاشات مکانیکی را به محیط اطراف و ساختار ساختمان پخش می کند، بلکه باعث فرسودگی زودهنگام، شل شدن اتصالات ، کاهش بهره وری و افزایش هزینه های نگهداری نیز می شود. از این رو استفاده از لرزه گیر مکانیکی جهت کنترل نویز سیستمهای تهویه از مهمترین نکاتی است که باید در پروژه های خاصی مانند بیمارستان ها که سکوت و آرامش لازمه کار آنهاست، بسیار مهم می باشد.

ارتعاشات و مشکلات آن برای تأسیسات بیمارستان

ارتعاش بالا می تواند باعث خرابی دستگاه ها در بیمارستان ها شود. این ارتعاشات می تواند در تأسیساتی که روی زمین یا روی دیوار قرار دارند رخ دهد. بدیهی است که بهترین مکان برای مکان یابی دستگاهی که باعث لرزش می شود، طبقه همکف است. متأسفانه، این همیشه امکان پذیر نیست.
مشکل معمولاً مربوط به ماشین های دوار (مانند پمپ ها، کمپرسورها، فن ها، موتورها و غیره) است که در پشت بام یا در طبقات بالاتر از سطح زمین قرار دارند. مشکلی که بیشتر می توان مشاهده کرد نزدیک منبع ارتعاش است. با این حال، ارتعاشات مکانیکی را می توان در فواصل طولانی منتقل کرد و این انتقال حتی به طور غیر مستقیم از طریق ساختار سازه منتقل می شود.
گاهی اوقات در فواصل طولانی از منبع ارتعاش. این مشکل به ویژه در استفاده از دستگاه های حساس مانند تجهیزات پزشکی و جراحی، میکروسکوپ، تجهیزات الکترونیکی، لیزر، دستگاه های MRI، میکروسکوپ های الکترونی و درایورهای رایانه در بیمارستان ها قابل مشاهده است.

لرزه گیر مکانیکی راه حلی برای جلوگیری از ارتعاش

امروزه همه صنایع مجهز به دستگاه هایی هستند که ارتعاشات ، شوک و نویز ایجاد می کنند. هدف از به کار بردن لرزه گیرهای مکانیکی ، کاهش انتقال لرزش و نویز ناشی از تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی به سازه های مجاور می باشد.

انواع لرزه گیر مکانیکی

  • لرزه گیر فنری
  • لرزه گیر لاستیکی

لرزه گیر فنری


انواع لرزه گیر فنرى گروه صنعتى لینکران در سه نوع پلیت دار، اسپرینگ هنگر (Spring Hanger) و مهاردار به شکل تک فنره، دوفنره و چهارفنره تولید می شوند که براى کاهش انتقال نویز، شوک و ارتعاش تولیدشده توسط تجهیزات بیمارستانی استفاده می گردند.

لرزه گیر لاستیکی


انواع لرزه گیر لاستیکى گروه صنعتى لینکران از لاستیک طبیعى ساخته شده اند و به عنوان راه حلى ساده جهت کاهش نویز و انتقال لرزش به کار می روند.
لاستیک طبیعى به دلیل ماندگارى بالا، انعطاف پذیرى، کم هزینه بودن، مقاومت در برابر طیف گسترده اى از دماها و همچنین قابلیت استفاده در مجاورت فلزات از اهمیت ویژه اى برخوردار است.

ویژگی لرزه گیرهای مکانیکی

به طور کلی انواع لرزه گیر مکانیکی به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می شوند. عناصر یا مواد برای مهار ارتعاشات غیر فعالی که ارتعاشات مکانیکی را جذب یا میرا می کنند، استفاده می شود. این مواد شامل صفحات لاستیکی و فنرهای مکانیکی است.

ویژگی مشترک این لرزه گیرهای مکانیکی غیرفعال بودن آنهاست به این معنی که در صورت تغییر وزن یا فرکانس عملکرد خوبی نخواهند داشت. در مهار ارتعاشات فعال، بر اساس تداخل امواج و با استفاده از حسگرها و عملگرها، از منبع تغذیه خارجی برای تولید ارتعاشات مخرب استفاده می شود.
بنابراین جداگرهای ارتعاشی با کنترلرهای فعال یا نیمه فعال می توانند مقادیر سختی و میرایی خود را با توجه به شرایط تغییر دهند تا حداکثر کارایی را داشته باشند.

گروه صنعتی لینکران تولیدکننده انواع لرزه گیر مکانیکی
برای پروژه های بیمارستانی

گروه صنعتی لینکران در زمینه تولید انواع لرزه گیر مکانیکی برای کاهش ارتعاشات تهویه مطبوع، فن ها، پمپ ها و انواع دستگاه های صنعتی فعال می باشد.
لرزه گیر فنری
لرزه گیر لاستیکی
برخی از این لرزه گیرها در فرکانس های پایین و برخی در فرکانس های بالا کاربرد دارند. برخی برای تأسیسات سبک و برخی برای تجهیزات سنگین مناسب هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان بخش فروش بیمارستانی لینکران
با شماره ۳-۰۲۱۸۸۲۸۸۵۵۱ داخلی ۱۳۰ تماس حاصل فرمایید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر