باسداکت ساختمانی چیست؟

باسداکت ساختمان (busducts) همچنین به نام‌های busways نیز شناخته می‌شوند.  سیستم‌های توزیع برق فشرده‌ای هستند. که برای انتقال برق به مس یا کانال آلومینیومی متکی هستند. در حالی که برای محافظت در محفظه آلومینیومی محصور می‌شوند.

باسداکت ساختمانی چیست گروه صنعتی لینکران

تاریخچه باسداکت

باسداکت در اوایل دهه ۱۹۳۰ در صنعت خودروسازی ایالات متحده و آمریکا مورد استفاده قرار می گرفت. از آنجایی که برای تولیدات صنعتی مقادیر زیادی برق از ماشین‌های الکتریکی مورد نیاز بود. از باسداکت هایی استفاده شد. که کارآمدتر و متناسب‌تر بودند. اولین تولید کننده شناخته شده شرکت Bulldog است که در سال ۱۹۳۲ انواع باسداکت تولیدی خود را به بازار معرفی کرد.

ترکیب یک باسداکت

باسبارها

باسبارها نوارهای فلزی از مس یا آلومینیوم هستند که هم زمین و هم رسانای الکتریسیته هستند. آنها همچنین در اشکال و اندازه های مختلف بسته به میزان جریان مورد نیاز هستند و برای تمام سطوح تماس نقره یا قلع اندود می شوند.

عایق

عایق پلی استر به عنوان ماده آستین استفاده می شود، زیرا دارای عملکرد الکتریکی استثنایی و استحکام مکانیکی برتر است. مواد دوستدار محیط زیست نیز با گواهی یک آزمایشگاه معتبر بین المللی استفاده می شوند و باسداکت بدون هالوژن و بدون انتشار مواد مضر در صورت آتش سوزی است.

محفظه

محفظه سیستم باسداکت برای محافظت از باسبارها در برابر آسیب طراحی شده است و از آلومینیوم ساخته شده است. برای افزایش سطح با سطح دندانه دار طراحی شده است. این امر اتلاف گرما را برای سیستم بهبود می بخشد. همچنین برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار بدون تهویه محصور شده است. همچنین برای اطمینان از ضد خوردگی بودن آن تست شده است.

اتصال

عایق مشترک دو سیستم مجرای باسداکت را به صورت مکانیکی و الکتریکی به یکدیگر متصل می کند. این با لبه شیار مقعر محدب ساخته شده است. تا فاصله خزش را افزایش دهد، دارای نشانگرهای درجه حرارت با کد رنگی برای نشان دادن دمای بالای اتصال است. و از پیچ و مهره فولادی با استحکام بالا و واشرهای Belleville برای حفظ فشار مناسب در فضای بزرگ استفاده می کند.

مکان های پر استفاده باسداکت ها

باسداکت ها معمولاً برای اجرای ایمن توزیع برق سه فاز، در محیط های بزرگ استفاده می شوند. مانند:

ساختمان های اداری

ساختمان های هتل

مراکز خرید

مراکز نمایشگاهی

ساختمان های صنعتی

مراکز داده

بانک ها

نیروگاه های انرژی

فرودگاه ها

بیمارستان ها

سیستم های قطار

مقالات تأسیساتی گروه صنعتی لینکران

هزینه نصب باسداکت ها

هزینه نصب باسداکت ها پایین است و به دلیل سه عامل مهم در دراز مدت صرفه جویی می شود. نصب سریع، تعمیر و نگهداری آسان و طول عمر بیشتر. از آنجایی که نصب باسداکت ها در مقایسه با کابل ها دشوار نیست، این امر منجر به نیاز به نیروی کار کمتری می شود. علاوه بر این، هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر است. زیرا به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارند. یک بار در سال کافی است. ثالثاً، طول عمر معمول یک باس داکت ۲۰ سال است.

علاوه بر این، اگر اتصال جدیدی به برق مورد نیاز باشد. می‌توان یک دوشاخه اضافی را در هر نقطه در امتداد شکاف دسترسی باز موجود وارد کرد. واحدهای پلاگین را نیز می توان به دلخواه سفارشی کرد. یا حتی بدون ایجاد مزاحمت در سیستم های موجود جابه جا کرد.

برنامه های کاربرد سیستم های باسداکت

سیستم‌های باسداکت بسیار متنوع هستند. و می‌توانند در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. همانطور که در زیر نشان داده شده است:

مرکز اطلاعات

سیستم های باسداکت به دلیل تداوم عملکرد و سهولت در راه اندازی معمولاً در مراکز داده استفاده می شوند. تغییر تجهیزات یا استقرار نیازهای برق به سادگی مستلزم نصب یک جعبه شیر در محل مورد نظر است. بدون اینکه پیمانکاران برای نصب کابل ها و دوشاخه ها وقت بگذارند. علاوه بر این، سیستم‌های باسداکت را می‌توان مجدداً استفاده کرد، بیش از یک کابینت را می‌توان به یک جعبه شیر وصل کرد. و کاملاً محصور بودن آنها به این معنی است. که قربانی آسیب جوندگان نمی‌شوند.

تجاری

ساختمان‌های بخش تجاری مانند مراکز خرید نیز از سیستم‌های باسداکت استفاده می‌کنند. یعنی به دلیل نیاز به برق توزیع شده در فواصل طولانی و چندین سطح ساختمان. از آنجایی که فضا و زیبایی‌شناسی بسیار مهم است. سیستم‌های باسداکت به دلیل اندازه فشرده، کارایی الکتریکی و سهولت نگهداری ترجیح داده می‌شوند.

مسکونی

سیستم های باسداکت در ساختمان های بخش مسکونی نیز به دلیل قابلیت اطمینان، سهولت نصب و اندازه فشرده مورد استفاده قرار می گیرند. که به آنها اجازه می دهد. در شفت های بالابر نصب شوند. و به طور موثر برق را در کل ساختمان توزیع کنند. از آنجایی که این سیستم‌ها بدون هالوژن هستند. در صورت آتش‌سوزی خطر انتشار سمی را در پی ندارد. و بنابراین ایمن است.

زیر ساخت

با توجه به زیرساخت‌هایی مانند سیستم‌های مترو که نیاز به تداوم عملیاتی دارند. و توزیع برق در فواصل بسیار زیاد، سیستم‌های باسداکت ایده‌آل هستند. زیرا از نظر الکتریکی کارآمد هستند. و از بیرون محصور شده‌اند. که از آسیب دیدن آنها توسط عوامل خارجی مانند خرابکاری جلوگیری می‌کند. و همانطور که سیستم‌های مترو در طول زمان تغییر می‌کنند. انعطاف‌پذیری باسداکت به آن‌ها اجازه می‌دهد. تا به راحتی تغییرات را بدون نیاز به کار زیاد انجام دهند.

صنعتی

خطوط تولید ساختمان های صنعتی به توزیع برق قابل اعتماد با افت ولتاژ کم نیاز دارند. و می توانند به راحتی در هر زمان برای جلوگیری از کاهش بهره وری نگهداری شوند. و همچنین به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند. تا تغییرات یا ارتقاء را در هر زمان بپذیرند. علاوه بر این، برای جلوگیری از آسیب هایی که ممکن است. منبع تغذیه را مختل کند. باید به اندازه کافی بادوام و ضد خوردگی باشد.

مراقبت های بهداشتی

بیمارستان ها به دلیل ماهیت آن، روزانه با تقاضای زیادی برای ایمنی و قابلیت اطمینان مواجه هستند. بنابراین، سیستم های باسداکت برای بخش مراقبت های بهداشتی ایده آل هستند. به دلیل ماهیت محافظت شده سیستم های باسداکت و محفظه بادوام آن که از تهویه یکنواخت جلوگیری می کند. این امر منجر به یک منبع تغذیه قابل اعتماد می شود. که به دلیل آسیب با قطعی مواجه نمی شود. علاوه بر این، از آنجایی که سیستم‌های کانال اتوبوس جمع‌وجور، بسیار متنوع و قابل تنظیم در هر زمان هستند. این امکان را می‌دهد تا واحدهای اضافی بدون دردسر کابل‌ها یا مشکلات فضایی به سیستم‌های ترانکینگ اضافه شوند. همچنین بدون هالوژن بودن به این معنی است که در صورت آتش سوزی خطر انتشار سمی وجود ندارد. و همچنین آسیبی نمی بیند.

مزایای باسداکت

سیستم های باسداکت به دلیل چندین مزیت کلیدی که دارند. به تدریج به عنوان یک سیستم توزیع برق رایج تر می شوند.

کاهش هزینه ها

از آنجایی که کار ساخت و ساز کمتری مورد نیاز است.

این به معنای صرفه جویی در هزینه نصب و نگهداری است.

سرعت نصب بالا

گذاشتن باسداکت به مراتب سریعتر از نصب کابلها در رانرها است.

به دلیل طراحی ساده، حاشیه خطای کمتری را به همراه دارد.

زیبایی شناسی

سیستم های باسداکت جمع و جور هستند.

محفظه آنها را می توان به گونه ای رنگ آمیزی کرد که با محیط اطراف مطابقت داشته باشد.

انعطاف‌پذیری

سیستم‌های باسداکت را می‌توان در هر زمان تنظیم کرد.

چه اضافه کردن یک جعبه  تقسیم جدید یا تنظیم موقعیت خود سیستم، و قطعات را می‌توان در هر زمان دوباره مورد استفاده قرار داد.

سازگار با محیط

سیستم های باسداکت بدون هالوژن هستند.

در صورت آتش سوزی هیچ گونه انتشار سمی منتشر نمی شود. علاوه بر این، بیشتر مواد مورد استفاده قابل بازیافت هستند.

مزایای باسداکت ساختمانی چیست؟ گروه صنعتی لینکران

سیستم عامل باسداکت

سیستم های باس داکت برق را از طریق واحدهای تپ آف نصب شده در امتداد ترانکینگ سیستم توزیع می کنند. و سیستم های جداگانه بسته به نیاز مشتری می توانند. در ولتاژهای مختلف مانند ولتاژهای پایین، متوسط ​​و زیاد باشند. واحدهای تپ آف را می توان به سادگی در سوکت مخصوص گذرگاه برق یا یک زیرشبکه (از طریق پانل توزیع) یا مستقیماً به ماشین آلات قرار داد.

واحدهای تپ آف را نیز می توان مستقیماً در زیر بار بدون توقف، مثلاً در فرآیند تولید، نصب کرد. با نصب عمودی، می توان از همان کانال اتوبوس برای ردیف کردن کرایه با واحدهای شیرآف در طبقات استفاده کرد. استفاده از وسایل حفاظتی (فیوز، قطع کننده مدار با فیوز یا قطع کننده مدار، قطع کننده مدار) که در طول سیستم کانال اتوبوس توزیع شده است. نیاز به کابل را از واحد تپ آف به ماشین آلات کاهش می دهد.

کانال باس ولتاژ بالا انرژی را مستقیماً از نقطه A به نقطه B منتقل می کند. با این حال، در صورت لزوم، ماشین آلات را می توان به کانال جوانه و واحدهای تپ آف در هر قسمت از مسیر متصل کرد.

توزیع برق باسداکت در ولتاژ متوسط ​​و بالا در ساخت و ساز “ساندویچ” موجود است. هادی های باسداکت به صورت جداگانه عایق کاری حرارتی می شوند. ساختار “ساندویچ” به دلیل دارا بودن ویژگی های مقاومت بسیار خوب، کاهش تلفات ولتاژ، در حالی که استفاده از موانع مقاوم در برابر آتش را غیر ضروری می کند. استفاده می شود. زیرا هیچ شکاف هوایی وجود ندارد. که بتواند مانند دودکش به مجرای آتش و دود تبدیل شود.

باسداکت آلومینیومی در مقابل مس

باس داکت آلومینیومی و مسی هر دو مزایا و معایب خود را دارند. که بسته به نیاز مشتری آنها را مناسب می کند.

باس داکت های آلومینیومی ۷۰ درصد سبک تر از مس هستند. که به دلیل نصب آسان تر و پشتیبانی کمتر مورد نیاز در هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کند. و از نظر قیمت بسیار رقابتی تر است. با این حال، به دلیل رسانایی کمتر الکتریسیته بر اساس حجم در مقایسه با مس، باسداکت های آلومینیومی معمولاً باید بزرگتر باشند. تا سطح رسانایی یکسانی داشته باشند.

باسداکت مسی رسانایی بسیار بیشتری نسبت به آلومینیوم دارند. و به همین دلیل فشرده تر هستند. این در حالی است که قیمت مس بی ثبات است. و به دلیل وزنی که دارد. نیاز به حمایت بیشتر و در نتیجه هزینه نیروی کار بیشتری دارد.

گروه صنعتی لینکران دارنده نشان استاندارد دانش نماد از سازمان استاندارد ملی کشور
تولیدکننده انواع عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات و لرزه گیر مکانیکی می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان لینکران در تماس باشید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر