عایق کاری لوله آب

عایق کاری لوله های آب یکی از بهترین روش های جلوگیری از تلف شدن و هدررفت انرژی است. که استفاده از آن منجر به صرفه جویی در مصرف آب و به طبع آن کم شدن هزینه های جاری قبوض آب می شود. عایق کاری لوله های آب گرم سبب حفظ انرژِی گرمایی و جلوگیری از سرد شدن آب می شود. همچنین عایق کاری لوله های آب سرد نیز موجب جلوگیری از یخ زدن لوله ها در هوای سرد می شود. بصورت کلی عایق نمودن تمامی لوله ها و مخزن های حرارتی و تأسیسات ساختمان های مسکونی، صنعتی ، تجاری و اداری منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

عایق کاری لوله آب با عایق لوله ای الاستومری گروه صنعتی لینکران

انواع عایق لوله

در این بخش متداول ترین عایق های لوله ای مورد استفاده در صنعت تأسیسات را معرفی می نماییم.

عایق لوله ای رطوبتی

استفاده از عایق رطوبتی در لوله کشی ها سبب می شود. تا رطوبت موجود در فضا هیچ تماسی با سطح لوله فلزی نداشته باشد. از این رو از زنگ زدگی لوله ها جلوگیری می شود. مواد لاستیکی ، پلاستیکی ، پشم شیشه و پارچه آغشته به قیر از موادی است که برای عایق کاری رطوبتی لوله ها استفاده می شود.

عایق لوله ای حرارتی

کاربرد اصلی عایق های لوله ای حرارتی جلوگیری از تلف شدن حرارت و گرمای لوله ها می باشد. از این رو از عایق های حرارتی جهت عایقکاری سیستم های حرارتی ، گرمایش از کف ، موتورخانه ها و آبگرمکن ها استفاده می شود. سالیان طولانی پشم شیشه این وظیفه را برعهده داشته است.

عایق های لوله ای پتویی

مواد اولیه عایق پتویی ، پشم شیشه، پشم سنگ و یا پشم حیوانات می باشد. این عایق ها در ضخامت های گوناگون و در اندازه ها و برش های مختلف موجود هستند. و در انواع لوله کشی ها و مخازن از آنها استفاده میشود.

عایق های لوله ای قطعه ای

این عایق ها پوششی کاغذی دارند و شبیه به عایق های پتویی هستند، با این تفاوت که طول آنها کمتر از عایقهای پتویی می باشد.

عایق لوله ای الاستومری لینکران

عایق حرارتی و برودتی الاستومری لوله ای گروه صنعتی لینکران  به‌صورت پیش‌ساخته با ساختار سلولی بسته برای عایق کاری انواع لوله ها با کاربردها و جنس های متفاوت مانند لوله آب گرم مصرفی، لوله های سرمایش و گرمایش مربوط به فن‌کوئل، سیستمهای تهویه مطبوع و لوله‌های تأسیساتی استفاده‌ شده و موجب صرفه‌جویی انرژی در این سیستم‌ها می‌شوند. همچنین عایق الاستومری لوله ای از زنگ زدن لوله‌های فلزی در معرض شرایط جوی نامناسب ممانعت می‌کنند.

روش عایق کاری لوله های آب

عایق کاری لوله های روکار و توکار به دو روش زیر انجام می شود:

– عایقکاری لوله های توکار: جهت عایقکاری لوله های توکار، عایق لوله ای به اندازه قطر لوله برش داده می شود. پس از قرار دادن عایق در دور لوله ها نیز، برای وصل دو طرف عایق بهم از چسب مخصوص آن استفاده میشود.

– عایقکاری لوله های روکار: لوله های روکار را نیز مانند لوله های توکار عایقکاری می کنند. و بعد از آن روی آن روکش زده میشود. که میتوان بجای این کار از عایق های لوله ای روکش آلومینیوم استفاده نمود.

نکات مهم برای عایق کاری لوله های آب

برای عایقکاری لوله های آب لازم است تا موارد زیر رعایت شوند:

– در ابتدا اندازه لوله و مقدار عایق مورد نیاز را باید اندازه گیری و سپس اقدام به خرید نمود.

– یکی از نکات مهم جهت انتخاب ضخامت و جنس عایق ، توجه به میزان تفاوت دمای آب داخل لوله و دمای محیط است.

– جهت عایق کاری لوله های آب گرم باید همه مسیر لوله کشی و اتصالات را عایق کاری کرد.

– جهت عایقکاری مناسب با طول عمر بالا بهتر است از عایق لوله ای الاستومری استفاده نمود.

– عایق مورد استفاده باید ضدحریق باشد. پس بهتر است از عایق الاستومری استفاده کرد.

اهمیت عایق لوله آب در ساختمان ها

عایق کاری لوله آب دارای مزایایی می باشد، که در این بخش موضوع را کامل توضیح میدهیم:

جلوگیری از انجماد و ترکیدن لوله ها در زمستان

از عایق لوله ای برای جلوگیری از یخ زدگی لوله ها در هوای سرد استفاده می شود . یخ زدگی لوله ها باعث ترک خوردگی ، آبگرفتگی و مسدود شدن آب می گردد که حل همه این مشکلات بسیار پر هزینه است. عایق کاری لوله سبب افزایش دمای ان میشود و در پی آن از یخ زدگی جلوگیری میکند.

جلوگیری از انتقال گرما

عایقکاری لوله، مانع از بین رفتن گرما می شود و دمای آب را بالاتر از لوله بدون عایق نگه می دارد. این یعنی برای گرم کردن آب انرژی کمتری لازم است.  که به نوبه خود هزینه قبوض آب و برق شما را کاهش می دهد.

جلوگیری از تعریق لوله های آب

عایق کاری لوله ها تعریق و رطوبت لوله ها را نیز کم می کند. وقتی لوله های سرد با هوای گرم در تماس باشند، بخار آب روی سطح لوله جمع می شود. این باعث ایجاد میعان می شود، که بر روی زمین یا سایر سطوح زیر آن می ریزد. که می تواند منجر به قارچ و پوسیدگی شود.

سخن پایانی

به صورت کلی عایقکاری لوله های آب از ضروریترین و مهمترین امور جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی و مصارف سوخت است. عایق کاری لوله های آب بهتر است بعد از اتمام پروژه لوله کشی ساختمان با کمک فردی ماهر در زمینه نصب عایق لوله آب انجام پذیرد. گروه صنعتی لینکران تولیدکننده و تأمین کننده انواع عایق الاستومری ، عایق الاستومری لوله ای ساده ، عایق لوله ای روکش آلومینیوم ، عایق لوله ای روکش پروتکت بلک و عایق لوله ای چاک دار می باشد.

عایق لوله ای الاستومری گروه صنعتی لینکران

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص عایق لوله ای لینکران و دریافت لیست روز قیمت محصولات ، با کارشناسان لینکران در تماس باشید.

نویسنده : مریم نظری پور

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر