چه موقع از انکر شیمیایی رزینی استفاده کنیم؟

چه موقع از انکر شیمیایی رزینی استفاده کنیم؟

در بعضی شرایط، استفاده از یک انکر بولت انبساطی یا اتصالی سنتی، در برخی سازه ها (به عنوان مثال بتن، آجر یا سیمان) می تواند باعث شکاف یا ترک خوردگی در ساختار پایه شود. این امر معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که از انکر بولت شیمیایی در لبه ساختار پایه استفاده می شود و طبیعتاً به شکل مستقیم بر مقاومت و کارایی ساختار پایه و اتصال انکر بولت تأثیر گذاشته و سبب ناکارآمدی انکر بولت می شود.
بدیهی است که این ناکارآمدی قابل قبول نیست زیرا قرار است انکر بولت ها از مقاومت کششی بالایی برای نگهداری مواد و اشیا برخوردار باشند.

انکر شیمیایی رزینی چیست؟

انکر شیمیایی رزینی یک اصطلاح است، و به انکرهایی گفته می شود که به روش انکر بولت های سنتی یعنی با انبساط انکر بولت به دیواره سوراخ محکم نمی شوند.
در حقیقت به جای اینکه انکر با استفاده از انبساط خود را به سطح محکم کند، یک رزین شیمیایی اطراف انکر را پر می کند و آن را در جای خود نگه می دارد.

رزین شیمیایی گروه صنعتی لینکران linkran

زمان استفاده از انکر شیمیایی رزینی

اگر می خواهید چیزی را نزدیک به لبه بتن، آجر یا سنگ نصب کنید، عدم رعایت فاصله مجاز از لبه می تواند باعث ایجاد شکاف، ترک خوردگی، تخریب و کاهش مقاومت ساختار پایه شود.
استفاده از انکرها و تثبیت کننده ها در حقیقت بایستی به معنای ایجاد ایمن ترین اتصالات ممکن باشد و گاهی تنها راه برای اطمینان از سالم ماندن ساختار پایه، استفاده از رزین شیمیایی است.

فواید انکر شیمیایی رزینی

فواید انکر شیمیایی گروه صنعتی لینکران linkran

از آنجا که انکر شیمیایی رزینی منبسط نمی شود و شکاف یا ترک خوردگی ایجاد نمی شود، می توان از انکر شیمیایی رزینی در ساختارهای پایه ضعیف تری که ممکن است بر اثر انبساط انکر بولت ها خرد شوند، نیز استفاده کرد. استفاده از انکرهای شیمیایی رزینی فواید زیادی دارد.
این نوع از انکرها توانایی نگهداری بارهای بسیار سنگین را دارند و کاربرد آنها وسیع است. با این حال آماده سازی محل و نصب صحیح انکر شیمیایی رزینی برای حصول بهترین نتیجه، ضروری است.

فواید انکر شیمیایی گروه صنعتی لینکران linkran

نحوه استفاده از انکرهای شیمیایی رزینی

برای استفاده از انکرهای شیمیایی رزینی، باید این اطمینان حاصل شود که سوراخی با قطر و عمق مناسب ایجاد شده تا بیشترین مقاومت را به وجود آورد. دقیقاً مانند نصب انکر بولت های انبساطی، بایستی اطمینان حاصل شود که سایز انکر انتخاب شده متناسب با میزان بار وارده و نیازهای کاربری بوده و در محل مناسب با فضای کافی قرار گرفته باشد.
بایستی اطمینان حاصل شود که عمق سوراخ حفر شده کافی و متناسب با طول انکر و میزان باربری مورد نیاز است. قطر سوراخ ایجاد شده متناسب با اندازه انکر و میزان چسب مورد نیاز بوده و دیواره سوراخ بیش از حد صاف و صیقلی نباشد.
اگر سوراخ ایجاد شده به هرگونه فضای خالی راه دارد بایستی به منظور کنترل جریان رزین حتماً از غلاف مناسب تزریق استفاده شود.

مراحل نصب انکر شیمیایی رزینی

در زیر لیستی از مراحلی که برای نصب انکر شیمیایی رزینی باید طی شوند، آورده شده است:

سوراخ (ها) را حفر کنید.

خرده های حاصل از سوراخ کاری و گرد و غبار را از سوراخ خارج کنید تا بهترین سطح بدون ریزش را ایجاد کنید. برای این کار از برس تنظیف سوراخ استفاده کنید.
همچنین برای خلاص شدن از شر بقایای سوراخکاری، از دمنده برای دمیدن هوا به داخل سوراخ استفاده کنید.

با استفاده از تفنگ اپلیکاتور، رزین را به داخل سوراخ تزریق کنید. قبل از تزریق آن در سوراخ، اطمینان حاصل کنید که اجزا رزین به درستی مخلوط شده اند. توصیه می شود ابتدا اجازه دهید مقداری رزین از خروجی اپلیکاتور خارج شود تا از مخلوط شدن درست آن مطمئن شوید. نازل را تا انتهای سوراخ وارد کرده و در حال تزریق رزین نازل را به آرامی بیرون بکشید، در این حالت تزریق هوا در هیچ نقطه ای محبوس نمی شود. برای سوراخ های عمیق تر، از لوله افزایش دهنده طول نازل استفاده کنید.

همانطور که پیچ انکر را به داخل سوراخ فشار می دهید، آن را چند بار بچرخانید تا حباب های هوا شکسته شده و رزین را به داخل فضاهای خالی سوراخ و فضای بین دنده های پیچ هل دهد.

وقتی همه پیچ ها وارد شدند، باید مدتی آنها را به حال خود بگذارید. مدت زمان این امر به مارک رزین مورد استفاده و همچنین دمای محیط بستگی دارد. همه رزین ها دارای یک برچسب راهنما هستند که زمان لازم برای استحکام کامل بر روی آن درج شده است. تا زمان استحکام کامل، باری بر روی انکرها قرار ندهید.

از چه رزین شیمیایی استفاده کنیم؟

رزین اپوکسی نوعی رزین شیمیایی بوده و اصطلاحی کلی است که به انواع مختلف رزین موجود اطلاق می شود. این رزین ها شامل، رزین پلی استر، رزین اکریلات اپوکسی، رزین وینیلستر و رزین اپوکسی خالص هستند.
رزین اپوکسی یکی از بهترین گزینه ها برای نصب انکرهاست. این ماده در بخش هایی که نیاز به استحکام بیشتر وجود دارد، یا در مواردی که نمی توان از انکر بولت های انبساطی استاندارد استفاده کرد، استفاده می شود.

تعیین بهترین نوع رزین برای یک پروژه می تواند به شرایط محیطی پروژه بستگی داشته باشد. برای مثال: رزین اپوکسی اکریلات برای استفاده در بتن خشک و مرطوب مناسب است. در حالی که رزین وینیلستر با خاصیت ژل شدن سریع، قابلیت استفاده در محیط های خورنده را فراهم می کند.

گروه صنعتی لینکران تولیدکننده محصولات نوین صنعت و ساختمان اعم از انواع عایق الاستومری ، سیستم های ساپورت نصب تأسیسات ، فلنج کانال و لرزه گیرهای مکانیکی،فنری و لاستیکی می باشد.
همچنین گروه صنعتی لینکران تأمین کننده انواع متداول انکربولت مکانیکی و انکر شیمیایی می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در واحد فنی و فروش در تماس باشید.

نویسنده : مهندس پدرام بداقی

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر