تولید قطعات فلزی لینکران با جوشکاری CO2

برای درک بهتر فرایند جوشکاری CO2، باید با جوشکاری قوسی با گاز محافظ آشنا شد. جوشکاری تحت پوشش گازهای محافظ با الکترود مصرفی (Gas Metal Arc Welding)، یکی از فرایندهای جوشکاری است که در آن، ذوب و اتصال توسط قوس الکتریکی  بین الکترود و قطعه­ کار صورت می­گیرد. این اتصال تحت حفاظت یک گاز انجام می­گیرد. جوشکاری GMAW به دلیل انطباق آن با تمام شرایط کاری در حال حاضر یکی از پرکاربردترین و محبوب­ترین روش­های جوشکاری، به­ ویژه در صنعت ورق فلزی است. این روش جوشکاری ممکن است بصورت تمام خودکار یا نیمه خودکار انجام شود و جایگزینی برای جوشکاری با الکترود دستی (SMAW) می باشد.

گاز یا مخلوطی از گازهایی که به عنوان محافظ در این روش استفاده می­شود، می­تواند گازهای خنثی (Inert) مانند آرگون و گازهای فعال (Active) مانند CO2 باشد. به روشی که از گاز خنثی برای محافظت در جوشکاری استفاده می­شود، جوشکاری MAG یا CO2 گفته می­شود. سیستم­های نصب و ساپورت تأسیسات لینکران در تولید برخی از قطعات فلزی خود از جوشکاری CO2 استفاده می­کند.

جوشکاری CO2

تولید قطعات فلزی با جوشکاری CO2  در ضخامت­های مختلف کاربرد دارد و بعد از جوشکاری مقاومتی (Resistance Fusion Welding) بالاترین کیفیت جوش در ضخامت های بالا را دارد. در این نوع جوشکاری، قوس الکتریکی و حوضچه مذاب به طور کامل واضح و در معرض دید است.

دستگاه جوش CO2 

یکی از مهم­ترین مزیت­های دستگاه جوش CO2، تغذیه پیوسته دستگاه جوشکاری است. این دستگاه نیازی به الکترود ندارد و توسط سیم جوش تغذیه می­شود که این امر روند جوشکاری را تا حد زیادی سرعت می­بخشد. قابل مشاهده بودن قوس الکتریکی و حوضچه مذاب در دستگاه جوش CO2 یک مزیت برای آن حساب می­شود. کم بودن قطر سیم جوشی که برای تغذیه در دستگاه به کار می­رود چگالی را تا حد زیادی بالا می­برد. سرباره نیز در این دستگاه حذف و یا خیلی کم شده که این موضوع نیز از مزیت های دستگاه جوش CO2 به­ شمار می­رود.

گروه صنعتی لینکران نیز برای تولید قطعات فلزی در سیستم­های نصب و ساپورت تأسیساتی مدولار خود از به­ روزترین دستگاه­های جوش CO2 بهره می­گیرد که تمامی مزایای فوق را داراست.

سیم جوش مصرفی در جوشکاری CO2

انتخاب سیم جوش جوشکاری اثر زیادی بر خواص مکانیکی جوش نهایی می­گذارد و یک عامل مهم برای کیفیت جوش است. بنابراین در فرایند جوشکاری MAG، انتخاب الکترود بر اساس ترکیب فلز جوش، کاربرد، طراحی و شرایط سطحی انجام می‌شود. بر اساس نوع فلز پایه  و استاندارد  AWS(American Welding Society) ، در جوشکاری CO2 باید الکترود مصرفی (سیم جوش) حاوی عناصر دی اکسیدکننده مانند Si و Mn باشد تا با گاز CO2 واکنش داده و تخلخل صورت نگیرد. همچنین سیم­جوش مصرفی حاوی روکش مسی است که به هدایت بهتر جریان کمک می­کند و مانع از اکسید شدن سیم­جوش می­شود.

دلایل استفاده از گاز محافظ CO2 در جوشکاری MAG قطعات فولاد کربنی لینکران
– افزایش نفوذ

گاز محافظ CO2 موجب بهبود نفوذ جوش می­شود که این امر احتمال وقوع یکی از مرسوم­ترین عیوب فرایند جوشکاری MAG  یعنی نفوذ ناقص (Lack of Penetration) را بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

– کاهش هزینه

مزیت دیگر این گاز هزینه پایین آن در مقایسه با سایر گازهای محافظ مورد استفاده در این فرایند از جمله آرگون و هلیم است، که این امر می تواند با کاهش هزینه جوشکاری، صرفه اقتصادی استفاده از فرایند جوشکاری MAG را هرچه بیشتر افزایش دهد.

– اکسیداسیون

به دلیل دمای بالای قوس جوشکاری، CO2 به CO و CO2 تجزیه شده و به وقوع اندکی اکسیداسیون در فلز جوش منجر می شود. اما این امر می تواند به شکل موازی موجب بهبود در برخی از خواص فلز جوش در فولادهای کربنی شود.

– امکان ترکیب با سایر گازها

کاربرد گاز CO2 در حالت انتقال پاششی (Spray Transfer Mode) موجب پاشش (Spatter)  زیاد جوش می گردد. اما ترکیب گاز CO2 با گاز آرگون به همراه ولتاژ جوشکاری پایین، می تواند به قوس انتقال پاششی آرام و بدون مشکل ترشح و ناپایداری قوس (Arc Instability) منجر گردد.

– ممانعت از رخداد برخی عیوب جوش

گاز CO2 به دلیل چگالی مناسب، محافظت خوبی از حوضچه مذاب فراهم می آورد، این امر در کنار دمای قوس بالاتر باعث جلوگیری از رخداد برخی از مرسوم ترین عیوب جوش مانند سوختگی کنار جوش (Undercut) و شکل دهی مناسب خط جوش  (Good Profile Weld Bead) می شود.

– ایمنی

ایمنی از دیگر موارد مهم در انتخاب گاز محافظ می باشد. گاز CO2 در مقایسه با برخی دیگر از گازهای محافظ، خطرات کمتری به همراه دارد. هرچند به دلیل تولید گاز CO و به منظور افزایش سطح ایمنی جوشکار، به ویژه هنگامی که جوشکاری در محیط بسته صورت می گیرد، استفاده از تهویه مناسب توصیه می گردد.

– بهبود سختی

در یک فرایند جوشکاری، ترکیب مناسب گاز محافظ و مواد پرکننده (Filler Metal) از اهمیت به سزایی جهت ایجاد سختی (Toughness) مطلوب فلز جوش برخوردار است. CO2 در ترکیب مناسب با سایر گازها می تواند به بهبود سختی مجموعه جوشکاری شده (Weldment) منجر گردد.

انواع ساپورت تاسیسات مدولار فلزی لینکران

ساپورت سنتی

در این مدل ساپورت که به نام ساپورت سنتی نیز شناخته می شود.از سازه های فولادی مانند نبشی و ناودانی  تیرآهن تشکیل می شوند. و با جوشکاری به تأسیسات وصل می شوند.

ساپورت پیش ساخته مدولار

سیستم ساپورت تأسیسات مدولار از پروفیل های سوراخ دار تشکیل می شوند. که بدون نیاز به جوشکاری، با اتصال پیچ و مهره به هم وصل می شوند. و به دلیل انعطاف پذیری بالا  هنگام زلزله مقاومت بالایی دارند.

گروه صنعتی لینکران تولید کننده برتر انواع سیستم ساپورت تأسیسات مدولار با روش های مدرن و پیشرفته و تولید قطعات فلزی با جوشکاری CO2، مفتخر است تولیداتی ملی با قیمت مناسب و کیفیت جهانی را در اختیار مشتریان محترم قرار می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. و یا به شبکه های اجتماعی

مراجعه بفرمایید.

جست و جو

دسته بندی مقالات

پست های دیگر